Volvo 740 har ingen ork?

Opelmadness German cars, quality and beyond
27 juli 2007 · 8 197 Inlägg

Byt ut alla tändstift, brytare och tändkablar, sen byter du olja, oljefilter och luftfilter. Eftersom det är en gammal man som ägt den före dig, så tror jag den kan vara ganska igensotad också. Så varva inte ur den som en galning med en gång, utan gasa ur den lite gradvis. Typ 4500 varv ena dagen, 5000 andra osv. Fick göra allt detta med min gamla Camry efter gubben som hade haft den. Den gick riktigt bra efter det.
En förgasarmatad Volvo 740 är inte världens snabbaste bil, men den borde ju gå bättre än du beskriver den.
Lycka till! smile
PS: Lyssna inte på alla andra som har fler hästar än dig. Du har mer vridmoment i din B23 än du kan tro. wink
MVH Thomas

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Bi0HaZZarD Speed FMK
27 juli 2007 · 849 Inlägg

Jag kör själv förgasar 740. Har du B230A eller K? A förgasaren är som en person tidigare skriver en skruv under för att ställa in CO halt och därmed bränslemängd. Det kan krävas en del skruvande på den för att få ordning på motorn. Har själv samma problem som du nämligen smile

Mvh Ludde

Germax
27 juli 2007 · 12 086 Inlägg

Slöheten är orginal på 740.

cashman
28 juli 2007 · 1 Inlägg

Har gubben haft den sen den va ny är den nog igensotad bilar går ju som man kör in dom.

Bi0HaZZarD Speed FMK
28 juli 2007 · 849 Inlägg

JapMax skrev:
Slöheten är orginal på 740.

Visst är dem slöa men inte SÅ slöa.

twin_cam Smålänning
28 juli 2007 · 7 877 Inlägg

Förgasar 740 är slöa, men dom ska fan inte sakta ner i en uppförsbacke!

Kolla kamaxelinställningen, tändinställningen, kolla så du har olja i växellåda och bakaxel, justera förgasaren, ev prova en annan, "Dra ur" bilen några gånger, häll en STP i tanken, eller LIIITE helsyntetisk tvåtaktsolja. Typ en deciliter eller två på 60 - 70 liter.

Glöm inte kolla så att gnistan är stark på alla stift.

Drar den mycket bensin? En 740 GL brukar ligga mellan 0,8 - 1 liter per mil

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Germax
28 juli 2007 · 12 086 Inlägg

Bi0HaZZarD skrev:

JapMax skrev:
Slöheten är orginal på 740.

Visst är dem slöa men inte SÅ slöa.

smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang