Folk kan inte köra bil...

Founder
20 februari 2005 · 1 414 Inlägg

Efter att ha hört den uppmärksammade nyheten om SAAB's vevhusventilationsproblem och att motorerna rasar enligt media blev jag förbannad... så jag började luska lite mer i vad som var problemet, jag har själv trygghansa som enligt medierna inte längre ville ersätta bilar som motorerna skadats vid...

Jag råkade själv ut för problemet med vevhusventilationen men det handlar inte om det. Folk kan fan inte köra bil. Jag ringde till trygghansa och frågade varför dom inte ersatte skadorna längre om motorn behövde renoveras och dom anser att man ska ha så bra koll på sin bil att man inte kör sönder den. Och mycket riktigt, det som händer innan motorn rasar är att det kommer upp en "check engine" varning och om man läser instruktionsboken så ska man omedelbart stänga av motorn och undersöka vad felet är. Detta har folk dock rent ut sagt skitit i att göra och kör vidare, många hade inte ens kontrollerat olje nivån vilket var anledningen till varningen utan kör vidare, klart att motorn rasar när den inte får nån olja... är detta saabs fel? NEJ, om folk läser instruktionsböckerna och tar sig tid att lära sig ens något om sin bil så skulle dom slippa mycket besvär... När jag fick min check engine varning stängde jag direkt av motorn, det första jag kollade var olje nivån o mycket riktigt var det snustortt... men det var bara att knalla iväg o köpa nån liter o sen starta motorn, varningen var borta o då kunde man köra till närmaste verkstad eller fixa felet själv om man nu kan göra det...

Vad är då problemet med motorn? Jo, man kan ju härleda tidsmässigt lite vad som har hänt med motorer och oljor det senaste 30 åren... tidigare bytte man olja MINST var 1000:e mil och oljefiltret var minst dubbelt så stort som det är idag... men inte nog med det, idagsläget byter "vanliga" människor oljan endast då det är service dags, dvs, var 3000:e mil. Man kör alltså 3 gånger längre med ett hälften så bra filter som på den gamla goda tiden då bilarna bara gick o gick o gick... jag har sett exempel på 9-5:or, med just den inblandade motorn som rullat nästan 40'000 mil utan några som helst problem, varför, jo för att man bytt oljan ofta...

Detta felet är inte enbart SAAB relaterat ska ni veta, varje biltillverkare idag har stora problem med ventilationen och olje regleringen i motorn, speciellt turbomatade motorer... och detta är inget som bara rör bilar, jag är test-pilot och även flygplans motorer har stora problem med just vevhusventilationen, men där är kontrollerna så regelbundna och rigorösa så att man tar felen innan dom hinner göra någon skada.

Så vad jag vill säga är att folk kan fan inte köra bil, om dom hade lite vett i huvudet så skulle dom ta reda på lite mer om sina bilar och sköta om dom bättre...

En annan sak jag förundras över är att många klagar på att bilarna rostar så mycket. Aftonbladet hade nyligen en enkät som undersökte hur ofta svenskar tvättar sina bilar så här om vintern... kanske en gång i månaden hade majoriteten valt... TRO FAN att bilarna rostar med all salt o skräp som får lov att sitta veckovis o gro utan att nån lyfter ett finger...

näe skärpning!!!

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
rjh Griffin
20 februari 2005 · 1 Inlägg

word

Mvh Rikard
Rupa
20 februari 2005 · 20 Inlägg

Så sant wink, well done.

Mazda 626 v6, I love my car! ;)
mrcelica
20 februari 2005 · 1 639 Inlägg

Å andra sidan kanske det är lite dumt att "check engine" lampan tänds vid låg oljenivå, kanske skulle vara bättre om det som på te.x min bil fanns en speciell lampa för låg oljenivå ! Om folk inte kan köra bil "och de kan inte många" så borde ju faktiskt problemet vara lika stort hos alla märken i så fall.... Vill inte på något sätt svärta ned SAAB, tycker det är fina bilar, men när man läst i media om detta så blir man ju lite skeptisk, själv skulle jag inte våga köpa en 95 efter detta...

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Founder
20 februari 2005 · 1 414 Inlägg

Det finns en låg olje nivå på saabarna men när man har fel tryck i motorn som är en följd av låg oljenivå kommer även check engine lampan på... som sagt man kanske bör ta det som står i media med en nypa salt. Volvo hade ju ingen jättenedgång även fast man kunde få cancer av deras V70 modell i o med att batteriet satt i bagageluckan heller... vet man lite om bilar o hör en sån sak av media så börjar man undra hur väl pålästa dom verkligen är som gör nyheterna...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
pim_knorren
23 februari 2005 · 30 Inlägg

är saab mekaniker och check engine lampan tänds inte när du har för lågt olje tryck och motorerna går med så lite olja i sig så att kamkjedjan och vev lagrerna går nersig olje lampan lyser väldigt sällan innan dom skär i hop

Volvo R 4-ever
Pysen
24 februari 2005 · 1 Inlägg

Founder pratar i nattmössan. På min bil lyser check engine lampan Saab 900 och motorn stannar. Efter en stund kan man starta bilen igen. Det finns olja och har inte med det att göra. Förmodligen handlar det om glappkontakt och detta visar sig oftast vid fuktigt väder. Jag måste hitta någon som kan åtgärda problemet men att prata om att det fattas olja då är man helt okunnig. Om det är ett allvarligt fel kan det vara flera saker och man måste kolla det med det kodsystem som verkstäderna använder sig av.

Founder
24 februari 2005 · 1 414 Inlägg

pim_knorren skrev:
är saab mekaniker och check engine lampan tänds inte när du har för lågt olje tryck och motorerna går med så lite olja i sig så att kamkjedjan och vev lagrerna går nersig olje lampan lyser väldigt sällan innan dom skär i hop

Du som är saab mekaniker borde veta i vilket led felindikeringarna kommer... först kommer låg nivå olja varningen, om trycket stiger till en viss nivå kommer därefter check engine och den röda varningstriangeln. Jag har varit med om felet och pratat med människor som är experter på motoravdelningen på SAAB... sen om vissa bilar reagerar på annat sätt kan ju mycket väl stämma, varje bil är ju till viss del unik och reagerar på ett visst sätt.

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Founder
24 februari 2005 · 1 414 Inlägg

Pysen skrev:
Founder pratar i nattmössan. På min bil lyser check engine lampan Saab 900 och motorn stannar. Efter en stund kan man starta bilen igen. Det finns olja och har inte med det att göra. Förmodligen handlar det om glappkontakt och detta visar sig oftast vid fuktigt väder. Jag måste hitta någon som kan åtgärda problemet men att prata om att det fattas olja då är man helt okunnig. Om det är ett allvarligt fel kan det vara flera saker och man måste kolla det med det kodsystem som verkstäderna använder sig av.

Jag får be om rusäkt att jag var otydlig när jag skrev inlägget... Jag är rädd för att du inte riktigt fattat vilka bilar felet omfattar som jag beskriver. Det gäller endast T7 motorer som finns i 9-5 från årsmodell -97 och 9-3 från årsmodell -01. Din 900 har alltså inget med det här att göra... Att du har glapp kan mycket väl stämma. Och som du säger så kan man läsa ut felkoder och när vissa felkoder uppkom med en Tech2 (dator) som Saab använder sig av.

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
pim_knorren
24 februari 2005 · 30 Inlägg

check engine lampan tänds alldrig när du har för lågt olje tryck den första varningen är att olje kanan börjar att blinka frår den inte upp mer olje tryck sen så tänds trianglen och det kommer ett plingande

Volvo R 4-ever
Founder
24 februari 2005 · 1 414 Inlägg

Kan det kanske ha något att göra med lambda sonden sänder ut fel värden?

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang