hertz basar

jockebi
8 december 2005 · 5 Inlägg

undrar bara om det är någon som vet någonting om HERTZ basar?

Theo
9 december 2005 · 859 Inlägg

Hertz har billigare och dyrare serier, och det innebär som alltid mindre bra saker och lite bättre saker.

Vet några som tävlat med olika Hertzbasar med bra resultat.

Vad eftersträvar du? Ekonomi?


/Theo

jockebi
9 december 2005 · 5 Inlägg

ja jag e på jakt efter en ny bas som får kosta ca 2000, så såg ja att dbakuten sålde ut dom men jag tar gärna emot tips på fler bra basar i den prisklassen.

Theo
9 december 2005 · 859 Inlägg

Phoenix Gold ZR 12 är den bästa bas jag hört under 2000kr. Och jag har hört några:-)

MVH Theo

jockebi
9 december 2005 · 5 Inlägg

jag har faktiskt funderat på den, men jag vill ha tag på en bra bas som inte behöver för stor låda att spela i.
hur stor låda behöver den basen? sluten ska den va oxå!

Theo
9 december 2005 · 859 Inlägg

Ja har byggt låda till en på knappa 30 liter. Storleken på låda varierar beroende på bilmodell, men 25-40 liter slutet funkar den i generellt.

Vad kommer driva basen?

MVH Theo

jockebi
9 december 2005 · 5 Inlägg

jag tror att jag ska ha ett dls CA41?
men inget e säkert för de e ju så jävla svårt att bestämma sig=)(finns för mycket)

Theo
10 december 2005 · 859 Inlägg

jockebi skrev:
jag tror att jag ska ha ett dls CA41?
men inget e säkert för de e ju så jävla svårt att bestämma sig=)(finns för mycket)

Med två av kanlerna? Isf. bör du titta på en mer lättdriven bas.

/Theo

Drönirettab
10 december 2005 · 21 761 Inlägg

Har tittat på nårdiks sida och räknat ut känsligheten själv eftersom jag inte litar på angivna spec.
Magnat XTC300 verkar bra, den har faktiskt 90dB känslighet. Men då är den mest lämplig för basreflex tyvärr, vet inte hur den passar i sluten.
Den har 16mm x-max och det är ju inte fy skam.
Känsligheten på övriga basar varierar mellan 85-88dB enligt mina uträkningar men tills någon har bevisat motsatsen så tror jag inte på hemsidornas värden.

Theo
10 december 2005 · 859 Inlägg

Drönirettab skrev:
Har tittat på nårdiks sida och räknat ut känsligheten själv eftersom jag inte litar på angivna spec.
Magnat XTC300 verkar bra, den har faktiskt 90dB känslighet. Men då är den mest lämplig för basreflex tyvärr, vet inte hur den passar i sluten.
Den har 16mm x-max och det är ju inte fy skam.
Känsligheten på övriga basar varierar mellan 85-88dB enligt mina uträkningar men tills någon har bevisat motsatsen så tror jag inte på hemsidornas värden.

?

varför skulle inte hemsidornas specar stämma för?

16mm x-max är inte mycket tycker jag, speciellt inte om basen fick kosta 2000kr. hade det vart + - 16mm så hade det vart bra.

/Theo

Drönirettab
10 december 2005 · 21 761 Inlägg

Om de har angett x-max som det ska anges, alltså åt ett håll, så är det bra, men jag vet inte hur de har angett det.

Det finns en handräkningsformel för hur man räknar ut känsligheten. Den har jag hittat i "Loudspeaker Design Cookbook" och då använder man Fs, Vas och Qes. Då är det väldigt enkelt att kolla om angivna värden stämmer.

Som sagt, tills någon har bevisat att mina uträkningar är fel så tror jag inte på hemsidornas värden.

Nu säger jag inte att bara Nårdik har fel värden, många andra ställen har glädjesiffror också. Dessutom kan det ibland anges vid 2,83V istället för 1W, det är skillnad det.

Senast redigerat av Drönirettab (10 december 2005)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang