4269
Sök

svajig tomgång.

6 Inlägg
30 juli 2007
Trådstartare
undrar lite på min passat. på tomgång så svajar den mellan 750-900 varv hela tiden, blir lite bättre efter nån minut. Slår jag av acc:n blir det bättre. Det konstiga är att bilen gå bra när man kör du känner man ingenting. men det är ljudet jag stör mig på när tomgången vandrar samt att det är svårt att "smyga" iväg bilen.

Bilen det gäller är en passat kombi 1.8T -99

tacksam för svar.

1 675 Inlägg
30 juli 2007
Trasig insugs pakning?

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Neerd
1 596 Inlägg
30 juli 2007
generatorn? kontakterna till o från den?

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

6 Inlägg
30 juli 2007
Trådstartare
ok volvo_1987 du tror på tjuvluft. och alex_side på glapp. men varför går den bra när man kör då den bore ju rycka tycker jag. Nån som vet var man kan fixa en felsökning billigt. är det värt att köpa egen odb-kabel??

1 675 Inlägg
30 juli 2007
Hade att den tog tjuvluft på min gick perfekt när man körde med den men på tomgång gick det knappt.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

21 761 Inlägg
30 juli 2007
Kan det inte vara så enkelt att det är just ACC:n som höjer tomgången en aning när kylkompressorn arbetar. Min 240 med AC beter sig så iaf, när kompressorn arbetar så höjs tomgången med typ 200-300 varv eller så.

Om den bara behöver arbeta lite grann så höjs och sänks tomgången kontinuerligt, men inte så snabbt att tomgången blir svajig förstås.

Är det bara när motorn är nystartad (kall) som den gör så?
Senast redigerat av Drönirettab (30 juli 2007)

6 Inlägg
30 juli 2007
Trådstartare
hmm kommer ej ihåg riktigt nu på rak arm men jag har för mig att den blir bättre när motorn är varm. Och jo visst kompresorn tar ju lite men inte så den svajar tycker inte jag iaf men bilen är några mil på nacken oxå 24500. men det är pendlar mil och den är välservad.

Sök