Hur mycket laddtryck ?

VOLVO142TIC
25 juli 2005 · 240 Inlägg

hur mycket laddtryck tror ni att det behövs för att höja en b23e från 136 hästar till 200? å ja jag vet att det inte är nån turbo motor men jag menar om man turbo konverterat!

VOLVO142TIC
25 juli 2005 · 240 Inlägg

ingen som har nån aning?

kom igen nu behöver ett snabbt svar!

VOLVO142TIC
25 juli 2005 · 240 Inlägg

undrar även hur tjock kopparpackning man kan behöva ha om man har en blockpackning på varje sida för att sänka kompen..

VOLVO142TIC
25 juli 2005 · 240 Inlägg

vill även nämna att jag har tänkt köra på e85 för de har ju betydelse för kompen och även laddtryck för spikningar..

turboskåpet
26 juli 2005 · 102 Inlägg

om du har 136 hästarn så har du antagligen en glt motor från en 240. och då har du k-kam original. säg att du kompsänker till 9.10 i kompföhållande som en b230 et. då behöver du ladda ca. 0.8 för att uppnå detta. men om du ska köra med etanol behöver du höja beppa trycvket. och för att den inte ska spika med turbokonverteringen.
med intercooler spikar den inte lika lätt.

VOLVO142TIC
26 juli 2005 · 240 Inlägg

japp de var den motorn jag menade..jo men hur tjock packning behövs de för att komma ner dit?

men jag kan ju ladda mer med etanol än med bensin innan spikningar inträder pga av högre oktantal.. jo jag vet att med intercooler så försvinner tendenser till spikningar mycket bättre.

Sharky
26 juli 2005 · 10 287 Inlägg

Det går inte att säga vilket laddtryck som behövs. Det beror på massor av parametrar. Men titta på tex en B230FT och fundera.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Kettunen
1 augusti 2007 ·

Frågan är ju om du får upp den så mycket genom att bara öka laddtryck???
Byt till vassare kamaxel & liknande istället för att döda turbon

haxer Proljece?
1 augusti 2007 · 1 464 Inlägg

så sprutar oljan ut genom ena hålet? big_smile

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang