2277
Sök

Laddningsfel Porsche 944 -82

93 Inlägg
5 augusti 2007
Trådstartare
Tjeana,

Har en Porsche 944:a 82:a som inte vill ladda riktigt rätt. Har satt in ett nytt batteri och det funkar och är helt felfritt. Har även byttat hela generatorn och remmen. Men bilen vill ändå inte ladda riktigt rätt utan ligger under precis under 12V hela tiden. Jag vet om att den ska ligga mellan 13-14V När man kör. Någon som vet vad felet kan vara?

Tacksam för alla svar!

21 761 Inlägg
5 augusti 2007
Lyser laddlampan när tändningen är påslagen men motorn avslagen?
Är det yttre laddregulator eller sitter regulatorn på generatorn?
Senast redigerat av Drönirettab (5 augusti 2007)

93 Inlägg
6 augusti 2007
Trådstartare
Vet inte, fick tag i en porsche generator fast till AC. (Jag har inte AC) Men Lampan menar du då batterilampan? eller vilkan lampa är det?

145 Inlägg
6 augusti 2007
mmm batterilampan i instrumentpanelen.
om den är paj så brukar inte generatorn börja ladda på äldre bilar.

93 Inlägg
6 augusti 2007
Trådstartare
ok, Var ute och tittade och när jag la på tänningen så svara oljan men inte batteriet så då måste det var den som är boven i dramat. Är det någom som vet hur man byter den lättast? och vad det ska vara för lampa?

21 761 Inlägg
6 augusti 2007
Ingen aning om vilken lampa det ska vara, men det är ju inte säkert att lampan är trasig. Det kan ju vara glapp i kablarna som går till eller från batterilampan också.

Har du kollat alla säkringar?

Kolla även kolen på generatorn, om de är dåliga så att de inta får kontakt med släpringarna så lyser inte batterilampan heller. För att kolla om lampan är hel så kan du mäta på den kabel som går från lampan ner till generatorns D+ om det finns spänning där.

Vrid på tändningen, sätt ena mätpinnen på generatorns D+ och andra mätpinnen på en lämplig jordpunkt (tex generatorchassie eller batteriminus). Om batterilampan är hel så ska det finnas spänning nu.
Senast redigerat av Drönirettab (6 augusti 2007)

93 Inlägg
6 augusti 2007
Trådstartare
Men om det hade varit säkringen så borde inte lampan för oljan lyst... Så det är nog glapp eller så är lampan kass. Måste bara få reda på hur man kommer åt lampan...

Har redan kollat kolen och den e fin. Sen har jag ingen multimeter sad
Senast redigerat av iHampus (6 augusti 2007)

2 655 Inlägg
6 augusti 2007
Ett enkelt och snabbt test för att testa om laddningslampan är hel är att lägga kabeln till laddningslampan (nere vid generatorn) i jord. Jordar du stiftet så ska laddningslampan lysa. Gör den inte det så är antingen lampan trasig eller så är kabeln av någonstans.
Laddningslampan är märkt med "L" eller "D+" på din generator.

93 Inlägg
7 augusti 2007
Trådstartare
Jag vet att det e märkt med D+ men jag vet också att den är i sönder. Men jag vet inte hur man ska komma åt den lille rackarn

Sök