4305
Sök

Bilen bara dog !

3 Inlägg
8 augusti 2007
Trådstartare
Hej allihoppa, är ny här.

har en opel astra 1,6 (95 års modell). var ute i körde igår när bilen i nerförsbacke plötsligt stängdes av!! . jag körde åt sidan o försökte starta men den liksom var seg startad. kollade oljan o annat , alllt var ok. jag hade prescis tankat 5 liter eftersom bensinen var nästan tom. efter 2-3 försökt gick bilen igång. detta har aldrig hänt förut? vad kan de bero på ?

kan det vara för lite besnin eller är det batteriet ? 
tacksam för hjälp orolig, farligt när bilen bara dör sådär ju.

Glidarn
408 Inlägg
557 Inlägg
8 augusti 2007
Jag e ganska säker på att bensinen i reserven tog slut och att din nya bensin inte riktigt han fram till förbränningen i tid. När du får soppatorsk och häller i bensin från en dunk så tar det alltid en stund innan bilen startar då bränslepumpen bara arbetar när du vrider om nyckeln.

Jag tror inte du behöver vara orolig för några andra fel, tror det beror på bränslet.

//Jerry

3 Inlägg
8 augusti 2007
Trådstartare
först tändes motorlampan. sen stängdes bilen av!

vet nu hur många liter en astra 95, sedan har inär den står på röd ?

tacksam för alla svar grabbar.

557 Inlägg
9 augusti 2007
När motorlampan tänds så betyder det "Fel i motorns elektriska system" och det är aldrig bra.

När soppamätaren står på röd, dvs reserven så brukar det vara 5-10 Liter kvar i tanken. Kör man med för så lite soppa en längre tid, dvs att man tankar tex 100:- när det behövs så sliter du extra mycket på bränslepumpen då den får arbeta ihjäl sig för att få igenom bränslet.

Jag tycker du ska ta din Opel och åka till en märkesverkstad och få ev felkoder lästa, på så vis kan du få reda på ev fel och som du där efter bör fixa. Lycka till smile

//Jerry

1 813 Inlägg
9 augusti 2007
plus att när du kör med lite bensin i bilen hela tiden till sist åker det mer rätt mkt skit från din tank å det e inte alltid filtrena tar upp all skiten så man kan få problem med sånt med pm man kör soppa torsk ett par gånger.. !! 
släcktes din lampa igen så e det nog ingenfara.. går bilen som vanligt bara så behöver det inte alls vara farligt...
dra till macken å tanka halv tank iaf nästa gång så löser det sig ska du se;)

Åk före du så väntar jag på dig där..!

3 Inlägg
9 augusti 2007
Trådstartare
tacksam för alla svar. skön site med sköna medlemmar. tack o hej för nu

761 Inlägg
9 augusti 2007
Den kan ha tänds pga bränsletrycket inte var vad det skulle ha varit. Tanka fullt nästa gång.. Risken för att få kondens i tanken är överhängande om man aldrig har den full.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Sök