4313
Sök

Hej ! fråga om kylarfläkt som inte vill?

1 Inlägg
11 juni 2007
Trådstartare
hej jag e ny här på forumet men ja tänkte passa på att vräka ur mig en fråga direkt.
Jag har en VW multivan 2,5 som kylarfläkten har lagt av på. Har kylarfläkten något relä eller är det för det mesta termostaten som har gått sönder om den slutar att blåsa. Den har 2 st kylfläktar som sitter i och sannorlikheten att båda har gått sönder e liten så därför gissar jag på att nåt relä eller termostat e trasig. Några tipps eller erfarenheter ?
Kan man testa en termostat om den fungerar med enklare hemmaverktyg, tex. en volt/ampere-meter ?
Eller e det lättast att åka in med den til VW o låta dom kolla på det ( Hatar annars deras verkstad, bluff o båg verkstad)

Bilmodell: vw multivan 2,5
årsmodell 1992

Mvh Christian
Senast redigerat av cdomp (11 juni 2007)

49 Inlägg
12 augusti 2007
cdomp skrev:
hej jag e ny här på forumet men ja tänkte passa på att vräka ur mig en fråga direkt.
Jag har en VW multivan 2,5 som kylarfläkten har lagt av på. Har kylarfläkten något relä eller är det för det mesta termostaten som har gått sönder om den slutar att blåsa. Den har 2 st kylfläktar som sitter i och sannorlikheten att båda har gått sönder e liten så därför gissar jag på att nåt relä eller termostat e trasig. Några tipps eller erfarenheter ?
Kan man testa en termostat om den fungerar med enklare hemmaverktyg, tex. en volt/ampere-meter ?
Eller e det lättast att åka in med den til VW o låta dom kolla på det ( Hatar annars deras verkstad, bluff o båg verkstad)

årsmodell 1992

Mvh Christian

Hej Christian !

Jag har en golf v6 -2002

Där har också fläktarna lagt av!

Bilen kokar när den står stilla och jag har bytt båda termogivarna både i kylarn och i motorblocket...

Jag har också vart inne på VAG och dom har felsökt och dom hittar inget på sin dator och dom vet inte vad det kan vara.

Lämnar jag in den till vag så byter dom säkert skit mycket saker o sen behöver inte funka och i slutändan får jag punga ut stålar sad...

Jag har behöver HJÄLP sad

Mvh Janne

Smålänning
7 887 Inlägg
12 augusti 2007
Ofta är det något relä som går sönder. Kolla vilket det är och köp ett nytt. Brukar inte vara så förbaskat dyra

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

21 761 Inlägg
12 augusti 2007
Tempgivaren borde man väl kunna kolla i kokande vatten, precis som en termostat. Om man lägger givaren i kokande vatten och resistansmäter mellan stiften så ska det bli kontakt när vattnet har uppnått rätt temperatur. Om det inte blir kontakt alls fastän vattnet kokar så borde givaren vara dålig.

Fast att testa att byta relä, som twin_cam skriver, är ju enklast förstås.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
12 augusti 2007
Janing skrev:
cdomp skrev:

årsmodell 1992

Mvh Christian

Hej Christian !

Jag har en golf v6 -2002

Bilen kokar när den står stilla och jag har bytt båda termogivarna både i kylarn och i motorblocket...

Jag har också vart inne på VAG och dom har felsökt och dom hittar inget på sin dator och dom vet inte vad det kan vara.

Lämnar jag in den till vag så byter dom säkert skit mycket saker o sen behöver inte funka och i slutändan får jag punga ut stålar sad...

Mvh Janne

V6 har väll också en Box för vattensystemet kolla den + säkringar och sen är jag inte hundra på v6 men har du 3 kontakter in i termostathuset?

49 Inlägg
12 augusti 2007
MeloveGolf skrev:
Janing skrev:
cdomp skrev:

årsmodell 1992

Mvh Christian

Hej Christian !

Jag har en golf v6 -2002

Mvh Janne

V6 har väll också en Box för vattensystemet kolla den + säkringar och sen är jag inte hundra på v6 men har du 3 kontakter in i termostathuset?

Snälla sig mig vart denna box finns ! big_smile

Jag behöver all hjälp jag kan få just nu för att få åbäket som för mig är 2 veckor gammalt hmm

Mvh Janne

Vw trimmare
2 995 Inlägg
12 augusti 2007
på VR6 är det en komplicerad historia med kylsystemet boxen sitter iaf på VR6 under expansion kärlet kolla även multikontakter till styrboxar dom brukar kunna glappa kolla kontakter till fläktarna och även termostathus kontakterna sitter en sensor där så när termostaten öppnar vid 85 grader och vattnet börjar cirkulera ska den starta fläktarna på tomgång Innan 90 grader...

10 287 Inlägg
13 augusti 2007
Fyrdubbelpost.....

Tråd Låst

Göran
Moderator

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök