2944
Sök

Byte bromsvätska - latmansversion.

527 Inlägg
14 augusti 2007
Trådstartare
Jag undrar om bromsvätskan cirkulerar.

Jag borde byte bromsvätskan i min bil för det var ganska länge sedan det gjordes, men jag ids inte meka med gamm-bilen.
Så jag undrar om jag bara kan slanga ur bromsvätskan i expansionskärlet, sedan pytsa i ny bromsvätska, sen köra säg 100mil och göra om proceduren.
Efter ett flertal hundra mil och några byten av vätskan i expansionskärlet så borde ju vätskan hålla en bättre kvalitet i hela systemet.
Detta under förutsättning att vätskan cirkulerar. Gör den det???

Vad tror ni, kommer vätskan i säg bakbromsarna bli bättre av att jag byter vätskan i expansionskärlet var 100 mil?
Senast redigerat av Loffe123 (14 augusti 2007)

8 894 Inlägg
14 augusti 2007
Gör det ordentligt om du ska byta, tar ca 45min att byta bromsoljan.
Hålla på och fippla som du beskriver blir bara onödigt dyrt och inte blir det bra heller.

Fotograf på tierpidag.se

658 Inlägg
14 augusti 2007
Nej, den bör inte cirkulera. Är det så jobbigt att öppna nipplarna och bara hälla ur det som är i och sen fylla på nytt och lufta?

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

527 Inlägg
14 augusti 2007
Trådstartare
JoQe skrev:
Nej, den bör inte cirkulera. Är det så jobbigt att öppna nipplarna och bara hälla ur det som är i och sen fylla på nytt och lufta?

Ja det är det verkligen!
Jag måste ju ta av alla fyra däcken, och att lufta bromsarna är ju inte helt enkelt tycker jag, det är inte alltid man får det 100% bra igen heller. Särskilt inte om man gör jobbet ensam.
Att bara pytsa i ny vätska vore 100 gånger mer lättare :-)

761 Inlägg
14 augusti 2007
Nej, ingen cirkulation på bromsvästkan... Latmansmodellen för mig är att lossa hjulen, och lossa nipplarna och låta det stå och droppa ett tag, tills det att man ser att vätskan byter färg vilket brukar vara ganska tydligt. Sen att lossa nipplarna kan vara ett mindre helvet på vinterkörda bilar, men spraya 5-56 eller WD40 ett par dagar innan så ska det nog också gå kalas. och att lufta själv,, biltema har en slang med backventil som man skruvar över nipplen, således räcker det att man är själv.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

54 Inlägg
14 augusti 2007
1. Lossa alla luftnipplar så du ser att det går att lufta
2. Köp en "Luftman" på Mekonomen
3. Töm ur bromsvätskan och skicka i ny, lufta, klart.

145 Inlägg
14 augusti 2007
Det kassa med att hälla ut all bromsvätska och sedan fylla på ny är ju att det kan komma luftfickor lätt på vissa bilar.
brukar typ köra ut 0,6liter bak, och börja med det längsta bromsröret. (oftast höger bak)
sen vänster bak, höger fram, o vänster fram.
brukar räcka fint.

Sök