5932
Sök

AC problem i V70 -00

324 Inlägg
16 augusti 2007
Trådstartare
Det är så att svärfar har problem med Ac:n i sin V70 -00 (Gammla modellen).

Till och börja med så fungerar den som vanligt, men efter ett par mil/ca15min. Så avtar kylan och det kommer en kylskåps doft.
Han slår av den, väntar ca 10-15min sen slår han på den igen och den fungerar som vanligt tills ett par mil och så får han göra samma sak ingen.
men så en gång körde han ca 15mil i sträck på motorväg. Fungerade hur bra som hellst, till han sänkte farten..

När han började märka problemet första gången var med husvagnen efter. När det gick lite tungt. men nu blir det även utan vagnen och även fast det går lätt.

Innan den började krångla så hära så fungerade den hur bra som hällst.
Vi har provat att tömma och fylla systemet men det blev inget bättre. Även bytt kupefilter

Finns den en grej/ventil eller liknande som gör så att ac-systemet slår av när bilen går tunkt.?

MVH

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99

8 Inlägg
16 augusti 2007
det är förmodligen kompressorn. spelat i magneten som drar ihop och drar me kompresorn blir för stort. har jobbar med ac en hel del och det är ett ganska så vanligt fel på s/v 70. specilet om de har gått en bit . du kan prova att skuva bort magnet platan så ska det ligga bricker bakom så om du plockat bort en eller två så kan den fungera som den ska igen. annars så får du förmodligen byta kompresor.

324 Inlägg
16 augusti 2007
Trådstartare
Ja...den har gått ca 22 - 23000mil typ. en bit.men okej.
Är magnetplattan lätt att ta bort?
Måste man isär med kompresson? eller är det skruvar så man lätt kan ta bort den?
men man måste bort med kompresson från bilen i alla fall?
(många frågor blev det)
Senast redigerat av Audikrille (16 augusti 2007)

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99

Örebroare i exil
970 Inlägg
16 augusti 2007
Låter som det är magnetkopplingen ja. Den går som tur är att byta utan att behöva byta hela kompressorn. Har för mig att det inte ska va allt för överjävligt att byta den heller, men det ska jag inte svära på.

Hej FRA!

324 Inlägg
16 augusti 2007
Trådstartare
Men kompresson måste i alla fall skruvas bort?
sitter rätt trångt till har jag för mig.

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99

Sök