4390
Sök

Motorn går bättre när den är kall? Saab 9000

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
16 augusti 2007
Trådstartare
Tjena!

Har ett "problem" med min 9000 -87. Den går mycket bättre när den har stått still ett tag och är kall. När man har kört i kanske 5 minuter och motorn har blivit varm så går den mycket segare. Tilläggas kan väl att efter 5 minuter så är temperaturmätaren strax över 50%, är det bara jag som inbillar mig eller blir den varm väldigt snabbt? Fast det kanske är så med äldre bilar... Den går upp en liten bit över 50% om man ligger och kör i stan, men kör man landsväg så håller den sig stadigt runt 50%. Pappas 9000 -97 ligger strax under 50% jämt om man inte pressar motorn nåt enormt.

Till saken. Det är ändå 180 hästar under huven och visst är bilen 20 år gammal, men som det är nu så går svärföräldrarnas Peugeot (90hk) MYCKET bättre än min bil - vilket känns fel.
Jag undrar då om det finns något sätt att få igång bilen så att den blir lite piggare? Eftersom den går bra när den är kall så bör det ju få den att gå bra hela tiden tycker jag, eller i alla fall bättre, men då är ju inte jag bilmekaniker. smile

Efter ett turbohaveri nyligen så har jag bytt blockpackning, toplockspackning, ventilkåpspackning, oljefilter, turbo (självklart...), tändstift och lite annat smått.

Alla tips är välkomna! smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
16 augusti 2007
Har du Öppet luft filter??
Sånna fall garanterat det som pajjar allt. 
Så fort grenrören värms upp o sen suger motorn i sig all värme om & om

C H E V R O L E T <3

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
16 augusti 2007
Trådstartare
Jag har inget öppet luftfilter, så det kan inte vara det som spökar. Det sitter inget annat som blir en flaskhals i motorn när det blir varmt? Kanske är orginalluftfiltret som börjar bli slitet? Om man köper ett öppet luftfilter på Speedparts, är det bara att byta ut det mot det gamla med tanke på LMM och sånt?

Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

761 Inlägg
16 augusti 2007
Om du köper något så köp ett sportfilter som passar i befintlig luftburk,, då slipper du bekymra dig om värme mm från motor.. Men nej, det har nog inte med felet att göra?? Går det se vad som händer med laddtrycket,, det låter ju som om den slutar ladda efter ett tag.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Quattro User
260 Inlägg
16 augusti 2007
När motorn är kall så går motorstyrningen efter fasta värden, och sedan när den blivit varm så tar givarna över, med lambdan osv. Kolla så att givarna funkar, inkl lambdasonden & lmm

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.

761 Inlägg
16 augusti 2007
FourRings skrev:
När motorn är kall så går motorstyrningen efter fasta värden, och sedan när den blivit varm så tar givarna över, med lambdan osv. Kolla så att givarna funkar, inkl lambdasonden & lmm

Nix,, det gör den inte.. Dock har jag för mig att den inte reglerar till lambda 1.00 utan går ner en aning men osäker på detta. Lambdan är förvärmd på dessa bilar så den fungerar nästan direkt. Vilka/vilken givare menar du inte skulle användas??, Tror även att de tidiga 9000 hade en givare för instrumentpanelen och en annan för motorstyrsystemet.. Kan vara den som strular.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Quattro User
260 Inlägg
16 augusti 2007
Kan inte Saab för 5 öre, trodde det kanske var standard.

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
16 augusti 2007
Trådstartare
Turbon laddar som vanligt. Det är liksom inte turbon som känns som felet. När man startar på 1an så spelar det ingen roll om man ger full gas eller lite gas, det går skitsegt i båda fallen.

2 164 Inlägg
17 augusti 2007
I och med att de är skillnad på om den är varm eller kall så ligger den kvar i kallstarts läget hela tiden och de kan bero på en givare.
Men kolla upp de och mät upp de.
De är olika mätare för motorstyrningen och tämp mätaren i bilen.
Funkar kylfläkten? Kolla även om du har kylvatten i bilen så de inte har läckt ut.

MVH

F

Sök