5618
Sök

Problem med Passat 1,8t -00 som går ryckigt, ojämnt efter stereo byte.

8 Inlägg
12 augusti 2007
Trådstartare
Hej,

Jag köpte ny stereo igår och monterade den i bilen. Stereon fungerade fint och allting verkade frid och fröjd. Tills jag startade bilen...då gick den ojämnt, ryckigt och man fick "pumpa" upp den i varv.

Har använt sök funktionen på forumet men inte hittat något som beskriver detta problem.

Bilen gick hur fint som helst innan stereo bytet.

Vad tusan kan det vara?

Vw trimmare
2 995 Inlägg
12 augusti 2007
har du verkligen sökt? ryck ur luftmassemätaren och se om den går värre eller oförändrat...

8 Inlägg
12 augusti 2007
Trådstartare
Nej, det har jag inte gjort. Bilar är inte min grej och passaten köpte vi nyss så jag kan inte vart luftmassemätaren sitter.
Men hur kan den påverkas av ett stereobyte?

Det kan inte vara något jordfel eller elfel som uppstått pågrund av att man gjorde något fel vid installationen av stereon.

Administratör
2 997 Inlägg
12 augusti 2007
men ta ur stereon igen o se om den går bra igen? Annars skulle jag provat lmm som nån skrev och koppla ur den, det kan ju va en tillfällighet att den pajja precis.

En kopp av den svarta såsen...

8 Inlägg
12 augusti 2007
Trådstartare
Jag har provat att plocka ur stereon igen, alla kablar ur kopplade. Utan resultat. Jag har kollat batteriet, inget som står och drar ström. (med och utan stereo inkopplat)

Det enda jag inte provat är att montera den gamla stereon igen för att se om det fungerar med den.

Vart sitter lmm på Passat 00?

Om den går dåligt nu, hur ska den bete sig när jag tagit bort lmm?

Vw trimmare
2 995 Inlägg
12 augusti 2007
den ska gå lika dåligt dvs ingen skillnad bara rycka ur kontakten till lmm...

Administratör
2 997 Inlägg
12 augusti 2007
Är lmm kass går bilen i regel bättre med lmm urkopplad.... Dom flesta passater jag haft inne på jobbet som lmm varit kass på har inte gått att varva mer än kanske 3-4k varv med när man trycker plattan i botten dom varvar upp lite grann för att sedan stå o spotta så testa det, om den varvar upp till 6k utan problem så kanske det är nått anant...

8 Inlägg
12 augusti 2007
Trådstartare
Ok, ska testa det. Vart sitter kontakten som man drar ur?

Administratör
2 997 Inlägg
12 augusti 2007
under ett gummilock på luftburken, gummilocket har en sladd som går igenom den. Va försiktigt med låsningen på lmm den kan va lite knepig att lossa...

8 Inlägg
12 augusti 2007
Trådstartare
Tack för svaren! Ska kolla lmm sen så får verkstan får titta på det imorgon också. Nu är det iallafall bevisat att jag inte ska ha med bilar att göra haha!

Någon som har bra tips vart man ska vända sig med ev bilelektriska fel i Göteborgs området? Eller om det är lmm. VAG är ju rätt dyrt.

8 Inlägg
12 augusti 2007
Trådstartare
En fråga till, är det någon som vet vad det kostar att byta luftmassemätaren på en Passat 1,8t -00?

///R-Rated
528 Inlägg
12 augusti 2007
Tror det kostar runt 1200 kr. Jag har en 97:A Och då kostar den 3200

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white

8 Inlägg
12 augusti 2007
Trådstartare
Ok, 1200 kan man ju leva med. Bara det löser problemet.

1 Inlägg
13 augusti 2007
Förmodligen har du kopplat ifrån batteriet vid monteringen av radion. Då nollar du adaptionsminnet i motordatorn. Gör så här: Vrid om tändningnyckeln men STARTA INTE MOTORN. Låt tändningen stå på i c:a 30 sek. Nu kör datorn adaption av gasspjället. Hörs som diverse tickande ifrån gasspjällsmotorn. Stäng av. Starta motorn. Troligen går motorn perfekt igen efter denna manöver. Med en PC med t.ex. VAGCom installerat och med rätt adapter kan man se resultatet av adaptionen eller hos VAG för 1200 SEK.

Cardoc
Senast redigerat av Cardoc (13 augusti 2007)

8 Inlägg
19 augusti 2007
Trådstartare
Några dagar senare...det visade sig att luftmassamätaren och något som styr/mäter? tempraturen på bensinen behöves bytas. Nu går den perfekt igen. Tack för alla svar.

Vi lossade visseligen batteriet vid installationen men bilen var redan på lagning då jag såg ditt inlägg så ditt tips kunde jag prova.

Franas

Sök