Olika sätt att bygga avgassystem på Ford Sierra

darkdog8
20 augusti 2007 · 183 Inlägg

Tjena
Idag fick jag på mitt simons 2.5" avgassystem till 2 liters dochen. Jag hade tänkt bygga ett själv men eftersom ett avgasfäste behövde svetsas och lite sånt så lämnade jag in bilen till lokala bilverkstaden och köpte även ett färdigt avgassystem från simons som de kunde sätta dit medan de höll på.

Innan jag fick på detta så hade jag org. avgassystemet och plockat bort sista ljuddämparen och borrat 7 hål i den som fanns kvar, och det lät riktigt gött. Nu låter det inte alls nåt märkvärdigt... saknar gamla ljudet som fan. Anledningen till att jag bytte var att det gamla var slitet och behövdes nytt för jag ska besiktiga bilen snart.

Nu undrar jag vilket som är bäst att göra för att få ett så skönt ljud som möjligt. Jag föredrar när det låter högt. Folk ska veta var jag är nånstans när jag kör tongue

Så här ser avgassystemet ut nu:
http://www.simons.se/Katalog/FORD/053-H … _89-93.jpg
Fast jag har mätt upp diametern till 2.5" fastän det står 50.8mm (2") på bilden.


Ska jag plocka bort den första dämparen och ersätta med ett rör istället?
Eller ska jag plocka bort sista dämparen och ersätta med ett rör? Det är ju hundra gånger smidigare än att ta bort första då den burken sitter ihop med hela mellanröret.

Ger de olika alternativen någon skillnad på motorns prestation eller bensinförbrukningen? Jag hör olika från olika människor så man vet inte vad man ska tro riktigt. Vad jag vet så är ju Simons system, inkl. deras ljuddämpare, fullflödes. Så på så vis så är det väl ingen skillnad om man ersätter den ena eller andra dämparen med ett rör om det ändå är samma typ av rör igenom. Den enda skillnaden blir väl ljudnivån då? Eller är jag helt ute och cyklar?


Skriv gärna hur ni hade gjort och varför!

Germax
21 augusti 2007 · 12 086 Inlägg

Jag har byggt massa avgassystem och 2 till Sierra.

Ta inte bort sista ljuddämparen, de låter brukigt och skit helt enkelt (tycker jag)
Ta bort mittersta om du ska ta bort.

Ang fullflödes är de såhär, INGEN ljuddämpare flödar lika bra som ett rakt rör. Men marginalerna kan va små. Även om moptståndet i dämparen är lågt är röret perforerat och de uppstår mindre turbulens för att ljuddämparen ska dämpa effektivt.

Byter du en fullflödesdämpare mot ett rör kommer du inte få någon effekt i praktiken.

darkdog8
21 augusti 2007 · 183 Inlägg

JapMax skrev:
Jag har byggt massa avgassystem och 2 till Sierra.

Ta inte bort sista ljuddämparen, de låter brukigt och skit helt enkelt (tycker jag)
Ta bort mittersta om du ska ta bort.

Ang fullflödes är de såhär, INGEN ljuddämpare flödar lika bra som ett rakt rör. Men marginalerna kan va små. Även om moptståndet i dämparen är lågt är röret perforerat och de uppstår mindre turbulens för att ljuddämparen ska dämpa effektivt.

Byter du en fullflödesdämpare mot ett rör kommer du inte få någon effekt i praktiken.

Ok, men det blir heller ingen effektsänkning? Som om det skulle bli för lite motstånd?

darkdog8
22 augusti 2007 · 183 Inlägg

Nån mer med förslag?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang