4533
Sök

Ännu en tråd om öppet luftfilter (med MAP sensor...)

892 Inlägg
24 april 2007
Trådstartare
Jag har sett tusentals trådar om att öppna luftfilter är "skadliga" för luftmassemätare, men hur är det då ifall man har en MAP-sensor istället? Det finns ju ingen "tråd" som kan bränna av i en sådan, så det borde funkar bättre, eller...? roll

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

"audiot"
287 Inlägg
24 april 2007
Jag kan inte säga si eller så angående om det är skadligt eller inte, det beror väl mest på vad du har för filter och hur det skall underhållas? Om man bara ser till LMM sett så är det skadligt för någon gång går den säkerligen sönder. Finns en del filter man inte smörjer in vad jag vet. Dessutom finns det massor med bilar som kör öppet filter tillsammans med LMM och det verkar ju fungera i alla fall utan att dom klagar.  Om man med jämna mellanrum städar upp och rengör så ska det inte vara något större problem vad jag förstår. Tänk bara på att skärma av ordentligt från hetluft. Dessutom, vad ska du ha öppet filter till egentligen? Effekten man får av det sitter bara i skallen ingen annan vart. Inte på en originalbil iaf.  Du kommer inte märka något mer än att det är ett ballare ljud.

Mvh

"... Vi hamnade i alla fall inte på taket"

892 Inlägg
24 april 2007
Trådstartare
Nä jag var mest nyfiken på hur det skulle fungera. Har ingen bil just för tillfället, men har haft en Scorpio, och i den sitter ju ingen LMM, bara en MAP-sensor tillsammans med en gasspjällssensor. Det skulle ju vara ljudet man är ute efter i första hand samt att ev. få lite bättre flås i motorn då. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

10 287 Inlägg
24 april 2007
I en bil med mapsensor styrning så har man inte dom klassiska problemen när man sätter dit öppet luftfilter.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 122 Inlägg
2 600 Inlägg
22 augusti 2007
jag undra lite me om det är skadligt ha nämligen en scorpio 2,0 ifrån 94 som jag ha trott att det va lmm på men så ficka jag se att det va mapsensor kan inte så mycket om bilar men det är ju inget dyrt filter jag ha och inget som jag ha dränkt i olja utan det är bara vanligt filter kolla min sida får ni se smile undra bara om det är skadligt på nått sett tongue låna din tråd lite bara hoppas det inte gör nått smile

gör som jag kör gubba racer=)

5 710 Inlägg
22 augusti 2007
För och nackdelar med öppna filter kan ni läsa om här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=9270

MVH Jonas
..............

761 Inlägg
22 augusti 2007
Mappsensorn lär inte påverkas av öppet filter. Den ska ju bara känna trycket i insugsgrenröret och ändras det så vet styrsystemet om det.. Är dessutom inte nämnvärt känslig för smuts,, det smuts som får sensorn att mäta fel lär orsaka ett jättehaveri i motorn..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

2 600 Inlägg
22 augusti 2007
bör an orora sig över att man ha ett billigt filter ? vill ju inte att motorn rasar på grund av det tongue

gör som jag kör gubba racer=)

Sök