5727
Sök

Hastighetsmätare Volvo 945

5 Inlägg
27 augusti 2007
Trådstartare
Hej.
Jag funderar på att köpa en bil (se rubrik). Problemet är emellertid att bilens hastighetsmätare inte fungerar. Vad kan detta bero på och, framför allt, vad kan det kosta att laga?

Bamse940Ltt
28 augusti 2007
kan vara givaren bakaxeln eller kontaktstycket där.. det brukar vara ganska vanligt på dom

5 Inlägg
28 augusti 2007
Trådstartare
Okej. Vad kostar det att reparera?

5 Inlägg
28 augusti 2007
Trådstartare
Man måste inte byta hela instrumentpanelen, som det står här: http://www.daft.t.se/konferans/showpost.asp?id=10828 ??

Bamse940Ltt
28 augusti 2007
han hade mätt upp o kollat så han hade spänning till hastighetsmätaren... om du prova det o du har spänning så är ditt instrumentet kasst...

o är det kasst så får du byta hela instrumentet

5 Inlägg
28 augusti 2007
Trådstartare
Okej. Tack!

Bamse940Ltt
28 augusti 2007
bara säga till om det är ngt mer du undrar över:P

5 Inlägg
28 augusti 2007
Trådstartare
Jag undrar förvisso över hur man kan kolla om jag har spänning till hastighetsmätaren?

Bamse940Ltt
28 augusti 2007
du kan börja med att hissa upp bilen ta av kontakstycket till givaren på bak axeln... sen tar du en multimeter o mäter volt mellan dom två polerna i givaren på bakaxeln... får du spänning när du snurrar på hjulen så är den hel... sätt tillbaka kontaktstycket

nästa steg är att plocka ur instrumentet o sedan mäta på kablarna som går till hastighetsmätaren o se om du får spänning där med... har du inte det så är det avbrott i kablaget från givaren i bakaxeln.. får du spänning så är instrumentet kass...

Sök