Är det skilnad på motor fästet på 2,0 pinto och 1,6 pinto.

legisten
9 augusti 2007 · 19 Inlägg

Hej.

jag har en ford taunus 76 me 1,6 pinto.

ja undrar om de är nån skilnad på motor fästet på 2,0 pinto och 1,6 pinto.
och om de går göra om 2,0 pinto från insprutning till förgasare.
funderar på stoppa i en 2,0 i den om de int är för mycke jobb.


skulle va roligt å veta. så e väldigt tack sam för svar.

vissa har tur. andra inte. skit händer. livet fortsätter för vissa.
Ford y "junior" (1934)
Sandman
9 augusti 2007 · 873 Inlägg

Går i samma tankar och blir väl klart om någon vecka med lite tur.

Vad jag hört ska motorfästena skilja och att man måste plocka ifrån en 2.0:a
Jag tyckte dock blocken såg lika stora ut utvändigt... men jag vet inte.

Tänkte pröva mig fram personligen och gräva fram ett par från en 2.0a efter behov.

Att göra om insprutning till förgasare är inte vidare svårt, i princip bara att byta insuget.
Skulle dock rekomendera 32/36 Weber tvåports med insug ifrån en 2.0a eller bättre.
Kanske redan sitter en sådan på din men i så fall bör den ändå ombestyckas.
Har du enportsförgasaren som oftast hittas på 1.6:orna kan du kasta den åt skogen.

Tycker annars det är lättare att hitta 2.0:or med fugge redan från början än insprutning, men du kanske redan har en donatorbil.

Don't get mad, get even.
legisten
9 augusti 2007 · 19 Inlägg

Sandman skrev:
Går i samma tankar och blir väl klart om någon vecka med lite tur.

Vad jag hört ska motorfästena skilja och att man måste plocka ifrån en 2.0:a
Jag tyckte dock blocken såg lika stora ut utvändigt... men jag vet inte.

Tänkte pröva mig fram personligen och gräva fram ett par från en 2.0a efter behov.

Att göra om insprutning till förgasare är inte vidare svårt, i princip bara att byta insuget.
Skulle dock rekomendera 32/36 Weber tvåports med insug ifrån en 2.0a eller bättre.
Kanske redan sitter en sådan på din men i så fall bör den ändå ombestyckas.
Har du enportsförgasaren som oftast hittas på 1.6:orna kan du kasta den åt skogen.

Tycker annars det är lättare att hitta 2.0:or med fugge redan från början än insprutning, men du kanske redan har en donatorbil.

oke. ja har ingen donatorbil än. men har funderingar på om ja ska ta delar ifrån en granada eller en sierra. men alla sierror ja har sett har haft insprutning och granadan vet ja int riktigt va dom har.

Senast redigerat av legisten (9 augusti 2007)

vissa har tur. andra inte. skit händer. livet fortsätter för vissa.
Ford y "junior" (1934)
Sandman
9 augusti 2007 · 873 Inlägg

Vet inte.
Ska kolla upp vid tillfälle, min motor sprack och står i ladan på en pall och skäms.
Men jag är inte på gården den här veckan.

Jag hoppas själv på att de gamla fästena ska passa, men annars är jag beredd på att få gräva upp från en 2.0.
Iom att det nog passar från vilken som helst med 2.0 och det ändå står rätt många lik borde det inte vara så svårt att få tag på just motorfästena tycker man.

Sierra och Scorpio fram till runt 89 fungerar, då kom Dohc motorn istället.
Tror inte det finns insprutning på 85 eller äldre.
Insprutning på pinto finns väl bara mellan 86 och 88.

Alla 85 eller äldre jag kollat på har varit förgasar pinto i vart fall.

Don't get mad, get even.
legisten
9 augusti 2007 · 19 Inlägg

de borde ju gå ta fästerna från den gamla motorn och stopa på den nya. ska leta rätt på en 2L förgasare, se hur de går och få ner den. men vet nån var man kan köpa trim kam till 2,0 pinto? jag e ute efter acceleration. för ja använder belen efter skogsvägar.

vissa har tur. andra inte. skit händer. livet fortsätter för vissa.
Ford y "junior" (1934)
Sandman
9 augusti 2007 · 873 Inlägg

Kolla burtonpower, beställs då från England och kostar lite. Å andra sidan har dom allt.
Enem har också lite.

Don't get mad, get even.
legisten
9 augusti 2007 · 19 Inlägg

tackar. har du stor koll på taunus, sierra elle scorpa?

vissa har tur. andra inte. skit händer. livet fortsätter för vissa.
Ford y "junior" (1934)
Sandman
11 augusti 2007 · 873 Inlägg

Mja.
Mest Taunus eftersom jag skruvat isär och samlat på mig det mesta angående de bilarna de senaste åren.
Men jag är varken bilmekaniker eller direkt Taunus guru ännu, finns de som kan bra mycket mer än mig.

Jag har dock en 75:a, och då är det svårare att få tag på prylar. Framförallt karossdelar.
Du som har den nyare karossen kommer ha mycket lättare på den fronten.
Tog mig två år att jaga rätt på nya skärmar, till den nyare karossen brukar det ligga helt nya NOS delar i varannan lada känns det som ibland wink

Ska passa på att nämna en grej också kom jag på.
Nämligen att Ford verkar ha besvärat sig med att sätta en klenare bakaxel på de flesta Taunus 1.6:orna. (Fattar inte varför...)
Har du en klenare axel och stoppar i en trimmad 2.0:a får du nog försöka undvika kamikaze starter annars får du jaga reda på en ny axel.
Vad jag hört ska själva svagheten vara att diffen helt enkelt inte håller och kan avhjälpas ett tag genom att svetsa ihop.
Men personligen tycker jag en svetsad diff inte är något vidare kul på något annat än ren sprätta-runt-i-sanden busbil. Så jag letade helt enkelt reda på en kraftigare bakaxel.

Om du även ska ta 5vxl låda ifrån Sierra kommer spaken upp på rätt ställe och kardantunneln behöver inte modifieras, även splines ska passa mot gamla kardanen.
Växelådsbalken kanske däremot inte passar.

Har både en gammal 4vxl och en ny 5vxl (Typ9) låda och känns som att det kan vara för att typ9 :an är tjockare och min id'e är att kanske pröva med någon form av spacers. Annars får jag väl bocka ett rör eller något.

Don't get mad, get even.
loop
29 augusti 2007 · 297 Inlägg

Jag har monterat en 2.0 och typ 9 från en Scorpio 88 i min Taunus 72(1.6). Det enda som behövdes göras var att flytta tillbaka växellådsfästet ca 10cm. Sen så flyttade jag över fördelaren och bytte till förgasare. Funkar utmärkt. Praktiskt med Ford att de inte ändrar så mycket.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang