Kan basar förvaras i kyla?

Tobbelobbe
28 augusti 2007 · 40 Inlägg

Hej jag har en liten fundering om basar kan förvaras i kyla utan att bli förstörda? om dom utsätts för värmeväxling kanske talspole och magnet tar skada? varför jag frågar är för att jag ej har platts för en massa basar inne och därför måste ha dom i mitt kallgarage.

let´s play loud and low
svanstrom a
28 augusti 2007 · 414 Inlägg

Hmm har jag aldrig tänkt på! Hur går det med om man har basen i skuffen under vintern? roll

hej
_tedde88_ LaddtrycksMissbrukare
28 augusti 2007 · 355 Inlägg

borde inte vara någon större fara eftersom det kan bli rätt kallt i bilen om vintrarna tongue sen om dem ligger i kallgaraget så blir det ju inga snabba förändringar på värmen heller.. och det blir det ju i bilen på vintern.. men jag är inte hundra % på det så vänta tills du får svar från någon vettig person smile

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast
Tobbelobbe
28 augusti 2007 · 40 Inlägg

_tedde88_ skrev:
borde inte vara någon större fara eftersom det kan bli rätt kallt i bilen om vintrarna tongue sen om dem ligger i kallgaraget så blir det ju inga snabba förändringar på värmen heller.. och det blir det ju i bilen på vintern.. men jag är inte hundra % på det så vänta tills du får svar från någon vettig person smile

sant! men jag tänkte att eftersom dom är aktiva då och blir spelade att kopparn i spolen har svårare att få belägg och därmed ge skrapljud när bases rör sig.

let´s play loud and low
Drönirettab
28 augusti 2007 · 21 761 Inlägg

Talspolen har ingen mekanisk kontakt inuti magneten, därför kan det inte bli skrapljud pga oxidering. Högtalarelement för bil tål kyla, det ska inte vara någon större fara att förvara i kallförråd tycker jag.

Det är rimligtvis skadligare när solen lyser en massa, tex upphängningen mår inte bra då. Håller nog med _tedde88_ i resonemanget, men jag är inte absolut säker heller.

Tobbelobbe
28 augusti 2007 · 40 Inlägg

Drönirettab skrev:
Talspolen har ingen mekanisk kontakt inuti magneten, därför kan det inte bli skrapljud pga oxidering. Högtalarelement för bil tål kyla, det ska inte vara någon större fara att förvara i kallförråd tycker jag.

Det är rimligtvis skadligare när solen lyser en massa, tex upphängningen mår inte bra då. Håller nog med _tedde88_ i resonemanget, men jag är inte absolut säker heller.

okej. man tycker ju att det ska gå bra. men jag märkte på ett par gamla basar ja hade i garaget att det blev skrap ljud i dom. men då kanske det beror på något annat. det var väl inte kallitén man betalade för på dom då iförtjej. är tacksam för svaret!

let´s play loud and low
twin_cam Smålänning
28 augusti 2007 · 7 877 Inlägg

Klart en bilbas tål kyla. Hur skulle det se ut annars?
Jag är inte säker, men jag tycker att det skulle vara orimligt. Läs i manualen till basarna.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Miro87 Soffliggare
28 augusti 2007 · 83 Inlägg

Jag vet iaf att en bilbas tål kyla för att jag bor uppe i norrbotten och här så kan det bli rejält kallt på vintern mellan 20-30 minus normalt sen kan de bli kallare om man har otur.
har aldrig haft problem med mina basar på vintern dom har hållit och jag har spelat helt normalt med dom.

gemini78 Jägermeister
28 augusti 2007 · 909 Inlägg

Klart bilbasar och bilslutsteg tål kyla precis som Miro säger.smile
Vi har redan haft -4C igår natt... not så kul när vintern närmar sig... sad

En gång är ingen gång...
mrBira
28 augusti 2007 · 209 Inlägg

Oh ja, dom "tål" kyla. Men vad jag märkt är att upphängningen kan vara en aning SLÖ i -40 graders kyla!  :p (testat förra vintern)

allvetare
30 augusti 2007 · 8 Inlägg

pröva släng in dom i frysen ett par timmar å sen i micron å se vad som händer.

hedley Saaboholic
30 augusti 2007 · 3 129 Inlägg

allvetare skrev:
pröva släng in dom i frysen ett par timmar å sen i micron å se vad som händer.

haha klockren wink

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang