vad tycker om lagen för övergångställen?

Skaune
1 september 2007 ·

Konstigt nog är det ingen som "kastar" sig ut när man kommer i en lastbil... undrar vad det beror på? tongue För de gör nog fan ont med en bil oxå!

seat ....::::DIESEL POWER::::....
1 september 2007 · 25 Inlägg

Finns allt folk som springer ut framför lastbilar oxå... Gärna då när man kommer i en uppförsbacke med fullt lass o får stanna... Då blir man lycklig wink
Den lagen e nog en av de sämsta trafiklagarna i sverige...

....::::Spännande män luktar diesel::::....
christofferedil Yellow bug!
1 september 2007 · 1 640 Inlägg

Beeveel skrev:
det ni ska göra e att fixa feta lastbils tutor... skräm skiten ur dom haha big_smile

Redan fixat, och det funkar.. wink

Men som alla andra redan sagt, lagen är idiotisk. Allt som händer är bilförarens fel. Kommer vi en mörk kväll på en 50väg i dimma/regn och en mörkklädd person rusar rätt ut utan att se sig för. Händer det något då, självklart att det är bilföraren som åker på det.

När jag själv ska gå över ett övergångställe släpper jag hellre förbi bilarna, för det är så jag själv vill ha det. Kan likagärna vänta två sekunder extra, det förlorar man ingenting på.

Senast redigerat av Edil_ (1 september 2007)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
Elvis
1 september 2007 · 122 Inlägg

Den lagen är idiotisk, farlig och kostsam.

Alldeles för många fotgängare skiter i att se sig för också kliver bara rakt ut "eftersom de har rätt". Att 1600 kg valfritt bilmärke på/över kroppen i någon hastighet är ohälsosamt. Det spelar ingen roll när man har "rätt", det lär göra ont i alla fall roll

En annan sak är att alla idioter som åker cykel inte fattar att denna lag inte gäller cyklister, utan endast fotgängare.

Dessutom blir trafikrytmen förstörd, mycket start/stopp (dåligt för miljön också, att inte VV eller några andra klimathysteriker tänkt på det) när varje enskild fotgängare skall gå över.
Hastiga stopp kan leda till trafikolyckor och whiplashskador, vilket kostar samhället en massa pengar i rehabilitering, sjukskrivningar mm.

Allt för att fotgängarna inte skall behöva vänta en liten stund.

I Stockholm fungerade det i alla fall alldeles utmärkt även innan denna lag, det var alltid någon som stannade och släppte över en, om inte annat när det var ett par stycken som ville över. Man kanske fick vänta en minut eller så, och det kan man väl stå ut med. Eller så gick man över när det blev en lucka i trafiken.

Ordförande, Turbo Performance Club
V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT |
http://elvis.horisont.net | http://www.turboperformanceclub.com
blacken
1 september 2007 ·

Den "gamla" lagen var mycket bättre. för alla inblandade.

Germax
1 september 2007 · 12 086 Inlägg

Den lagen är skit, hatar när man måste bromsa in sina dryga ton på 20 meter för att nån dryg ska gå över gatan, han kan väl stå o vila i 5 sekunder tills jag åkt förbi. Om det nu är så trafikerat kan väl staten finansiera några rödljus.

Står någon o väntar vid vägen brukar jag köra, givetvis med ögonen på personen. Man vet aldrig vad som kan falla dem in, men jag stannar inte om jag inte råkar va på väldigt bra humör.

Man skulle fixa statestik över de extra koldioxidutsläppen som blir när bilar måste bromsa in till 0 för obevakad övergångsställe, även vägbulor och halvljus på dagen. Kostar garanterat miljardbelopp per år.

SweetBabyDoll Queen Of Hearts
1 september 2007 · 1 300 Inlägg

Freddeponken skrev:
jag tycker lagen är skit...kärringar som cyklar fram...hoppar av cykeln i farten och springer över..etc kan hålla på att ge dumma exempel hela natten. låt sunt förnuft råda från båda parter.

Sen en sak till...folk som står vid övergångställen och inte går över utan dom står där och snackar skit! eller så stannar man för någon och då går dom inte över utan vinkar förbi en och går sedan..mycket jävla irri!

Jag kan bara håller med dig helt! Förbannade cyklande tanter!


Det med "snacka skit folk" hände mig, på min uppkörning..!

Visste ju för fan inte om jag skulle stanna eller fortsätta köra så jag fråga rent ut min uppkörnings gubbe "Jaha!? Vad fan gör jag nu då?! ska gubben över eller?" Så han sa att jag skulle köra och att det var ok.

Ha ha.


Körkort för övergångsställen är också en bra idé ;P

I do it my way
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang