4935
Sök

trimm volvo 940 ltt

694 Inlägg
20 augusti 2007
Trådstartare
japp har köpt mig en volvo 940 ltt precis den är dock trött..eller ah han ja köpte den av säger att den är chippad och visst den går lite bättre..och wastegaten är bytt tydligen... vet ej hur man ser det?. hmm skulle behöva lite hjälp med att trimma bilen lite budget på 5 k va ska man göra?. och hur kollar ja hur mkt den laddar sitter ingen laddstrycks mätare,.. va kopplar man på den.. vill nå ca 200 hk är det möjligt? mvh oscar

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
20 augusti 2007
De finns nog en hel del här på garaget som kan tipsa om hur du gör din bil till en fulltryckare, och efter det så hade ja bytt kamaxel iaf..

De enda ja funderar över är hur programvaran reagerar ifall du nu fixar så din är en fulltryckare.

Mitt tips är att söka lite här på forumet smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

House/Trance diggare
287 Inlägg
20 augusti 2007
Finns nog ett tiotals trådar om inte mer om ämnet.

Men för 5000:-, kanske lite mer, men då kan du få över 200hk.

Chip ifrån förslagsvis Vikingchip.com
Byt till 3" avgassystem hela vägen.
Byt till en FTT, eller ja, bara en tryckklocka som klarar av högre laddtryck.
Pysventil för reglering av laddtryck.
Öppet luftfilter.

Men först ska du ju kolla vad du har för chip och tryckklocka i nu, brukar stå på tryckklockan vad den klarar av.

Och laddtrycksmätaren kopplar du in i vacumslangen under ratten, det är en stor kåpa under, sen är det bara att koppla in med ett T-kors.

694 Inlägg
20 augusti 2007
Trådstartare
Chrillee skrev:
Finns nog ett tiotals trådar om inte mer om ämnet.

Men för 5000:-, kanske lite mer, men då kan du få över 200hk.

Chip ifrån förslagsvis Vikingchip.com
Byt till 3" avgassystem hela vägen.
Byt till en FTT, eller ja, bara en tryckklocka som klarar av högre laddtryck.
Pysventil för reglering av laddtryck.
Öppet luftfilter.

Men först ska du ju kolla vad du har för chip och tryckklocka i nu, brukar stå på tryckklockan vad den klarar av.

Och laddtrycksmätaren kopplar du in i vacumslangen under ratten, det är en stor kåpa under, sen är det bara att koppla in med ett T-kors.

Ok laddtrycksmätaren är ju enkel då.. pysventil? dump menar du då eller? ska ja ha en återcikrulerande eller inte? hmm tror bränsleboxen är chippad enbart:S? vet dock inte vart sitter chippet? mvh oscar

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
20 augusti 2007
Dumpventil är inte samma sak som pysventil.
Skillnaden förklaras i den här tråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=53876

Det andra hoppas ja nån förklarar för dej.
Lycka till smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

397 Inlägg
20 augusti 2007
Det viktigaste du måste göra för att göra den till en fulltryckare är att byta WG, den kostar runt 1000kr på bsrAB till din turbo. Enkelt att byta för den glada amatören!
Den orkar hålla högre laddtryck, köp en som håller 0.7 eller liknande, inte helt säker på vad dem ligger på... sen pyser du upp resten, dvs du använder dig av en pysventil, den ventilen skall inte förväxlas med dumpventil, helt skilda saker.

Pysventilen sitter monterad på en vacumslang mellan tryckklockan och turbon. På den slangen monteras en ventil som gör så att vacumet smygpyser ut där, (en del) den är ofta ställbar och därigenom kan du få ett högre ladd ( vacumet öppnar wastegaten som i sin tur reglerar laddet, lite vacum till wastegate = wastegate öppnar lite = Högre laddtryck)

Hm... sen höjer du ditt laddtryck till 0.8, testkör och vips går den bättre än en 165HP
Nästa steg, downpipe, tändchip för ännu högre ladd,
KAMAXEL!!

mm...

694 Inlägg
20 augusti 2007
Trådstartare
Ok då fattar ja vart sitter pysventilen oftast? vart ska ja leta då "han säger att den redan är bytt?"wastegaten".

hmm och ja vill ha dump på bilen ska ja sätta dit återcirkulerande då eller inte? för att spara på lmm? vad för kamaxel ska man sätta på?hört vx3 kam tror ja:S?pris ca? ska ja hålla mig på ladda precis under 1 bar antar ja för att inte skada motorn?

One Man Clan
4 287 Inlägg
20 augusti 2007
okkar skrev:
Ok då fattar ja vart sitter pysventilen oftast? vart ska ja leta då "han säger att den redan är bytt?"wastegaten".

hmm och ja vill ha dump på bilen ska ja sätta dit återcirkulerande då eller inte? för att spara på lmm? vad för kamaxel ska man sätta på?hört vx3 kam tror ja:S?pris ca? ska ja hålla mig på ladda precis under 1 bar antar ja för att inte skada motorn?

jag har ett chip liggandes till 940 Ltt som jag skulle kunna sälja för runt 500 kr
körde orginal turbo + motor ..endast lite moddat avgassystem ...men 1.1 bars laddtryck gick fin fint utan spickning...vid intresse så mejla/gästbok

Mvh Jensa

10 287 Inlägg
20 augusti 2007
Till rätt box.nr? Det skiljer mellan box.nummer och ibland även beroende på vad som stod tryckt på orginalchippets klisterlapp.

/Göran

Xuri skrev:
jag har ett chip liggandes till 940 Ltt som jag skulle kunna sälja för runt 500 kr
körde orginal turbo + motor ..endast lite moddat avgassystem ...men 1.1 bars laddtryck gick fin fint utan spickning...vid intresse så mejla/gästbok

Mvh Jensa

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

2 452 Inlägg
20 augusti 2007
till att börja med köp en klocka först så ser du om den wastegaten är bytt till en fulltryckare...om den är bytt så borde den ladda runt 0,7 -0,8 om den är bytt är den inte bytt så laddar den säkert 0,45-0,55 max då är den fortfarande en ltt...sen om du vill se om den är chippad så ligger boxen vid passagerarfötterna den lilla utbucktnaden...där ligger boxen öppna den o kolla om det är ett annorlunda chip i...

har chip till 940 bilar om jag får rätt boschnummer av dig så har jag från autotech programvara om det är intressant...

om du bor i göteborg så kan jag hjälpa dig med trimmningen då jag har haft ett par 940 bilar...

döden kommer tillbaka

694 Inlägg
20 augusti 2007
Trådstartare
hmm ok låter ju trevligt detta.. hur ser ja om den är chippad i motorn och inte i bränsleboxen och vart sitter den?. Om ja vill sätta på dump återcirkulerande då eller?

One Man Clan
4 287 Inlägg
2 september 2007
Sharky skrev:
Till rätt box.nr? Det skiljer mellan box.nummer och ibland även beroende på vad som stod tryckt på orginalchippets klisterlapp.

/Göran

Xuri skrev:

Mvh Jensa

Om han hade varit intresserad hade jag sagt till box nr 984

Sök