Diskanter bak?

Creative
11 december 2005 · 33 Inlägg

Tja

Tänkte ev sätta två diskanter bak.

Har idag ett framsystem samt basbygge å skuffen. Men tänkte ev få lite bättre ljud även i baksätet så tänkte göra detta, eller kommer detta bara att sabba ljudbilden i bilen?

Någon som vet fördelar och nackdelar med detta samt vad man ska tänka på om man gör detta, antar att det ska sitta filter för att inte sabba diskanten.

Tack på förhand

/Magnus

sternviken
11 december 2005 · 81 Inlägg

jag skulle nog rekomendera dig att inte göra det, men om du tvunget vill så borde du nog sätta både diskant och mellanregister annars kan det nog låta rätt konstigt.

om du nu skall ha det sätt det så att du kan Fade bort dom då ingen sitter i baksätet...

/Erik

PeppeVectra Peppe Vectra
11 december 2005 · 1 076 Inlägg

hmm. om de är i audin du har upplagd så sitter där väl redan ett riktigt ljudsystem i den med 6 högtalare?  jag vet inte säkert.
Men om du ska göra detta så en bra sak att tänka på är att ha lika många/lika dana hötalare fram som bak.
Titta på de flesta nya bilar idag. Dom har system i samtliga dörrar för bästa ljudåtergivning. oftast en 6.5" ner vid golvet och en diskant precis under rutan långt fram på dörren.
Säger inte att alla bilar har de så här men många!
Så att bygga in diskanter till passagerarna i baksätet ser jag inte som några större dumdristigheter, snarare tvärt om.
Delningsfilter ska du alltid använda dig av för att få bra ljud samt inte fördärva högtalarna.

Se så, ut å bygg med dig nu.  big_smile

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
Vogge
11 december 2005 · 494 Inlägg

sternviken skrev:
jag skulle nog rekomendera dig att inte göra det, men om du tvunget vill så borde du nog sätta både diskant och mellanregister annars kan det nog låta rätt konstigt.

om du nu skall ha det sätt det så att du kan Fade bort dom då ingen sitter i baksätet...

/Erik

säger som föregående,
men förstår de är inte kul när folk sitter bak och vill lyssna på musik o de där fram blir döva. men koppla in de så att du kan dra ner de när de inte sitter någon där bak för de känns välldigt konstigt när ljudet kommer bakifrån!

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!
timpan_87
11 december 2005 · 781 Inlägg

högtalare bak? ja självklart enligt mej! antingen 1 "framsystemliknade system" med speparat diskat delningsfilter å mellanrigister eller vanliga högtalare me diskant å mellan i ett!

brys på vad som sitter där nu.

men koppla de så du kan stänga av dom lr sänka dom om du vill.. köper du riktigt bra högtalare kanske även ett steg är att rekomendera

Creative
14 december 2005 · 33 Inlägg

Tack för svaren

Det sitter 5.25" högtalare bak original men när man läser olika trådar vekar det som om man ska sattsa på ett bra framsystem och inte ha några högtalare bak av någon anledning.

Har satt in ett DLS framsystem R4 tror jag modellen hette med sepparat diskant och mellan register. Samt har en baslåda med 2 st DLS 10" som ska kläs i skuffen.

Men kommer nog satsa på att köpa ett par 5.25" koaxialer elr va dom nu heter med både diskant och mellanregister i ett för ett rimlig peng som man kan vrida bort när man inte har någon med sig där bak som gnäller tongue.

Bilder kommer på basbygget så snart d e klart.

Mvh
Magnus

Drönirettab
14 december 2005 · 21 761 Inlägg

Creative skrev:
Det sitter 5.25" högtalare bak original men när man läser olika trådar vekar det som om man ska sattsa på ett bra framsystem och inte ha några högtalare bak av någon anledning.

Det beror nog på att många som bygger billjud vill ha känslan att man sitter mitt i ljudbilden. Om det kommer mellan och diskanttoner bakifrån så försvinner den känslan.

Lunnajs Mr
14 december 2005 · 267 Inlägg

det verkar som att ingen här har förstått en sak.. det snackas om ljudbilder osv osv.. jag kan endast kommentera med: DET ÄR EN BIL.. i en bil förstörs ljudet ändå av allt möjligt, så det är inget optimalt lyssningsrum.. att placera vanliga högtalare bak låter vettigt om dom i bak ska få höra musiken bättre.. det skadar inget, men som det sägs så kan du alltid stänga av ljudet på de bakre högtalarna när ingen åker baki..

//Lunnis

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.
Theo
15 december 2005 · 859 Inlägg

Lunnajs skrev:
det verkar som att ingen här har förstått en sak.. det snackas om ljudbilder osv osv.. jag kan endast kommentera med: DET ÄR EN BIL.. i en bil förstörs ljudet ändå av allt möjligt, så det är inget optimalt lyssningsrum.. att placera vanliga högtalare bak låter vettigt om dom i bak ska få höra musiken bättre.. det skadar inget, men som det sägs så kan du alltid stänga av ljudet på de bakre högtalarna när ingen åker baki..

//Lunnis

Lunnis åk på någon av dom ljudtävlingarna som äger rum under 2006, så skall nog din konstiga syn på det hela ändras. Visst är det så att en bilcoupe inte är optimalt för ljud, men man kan ändå få till det ruskigt bra.

/Theo

Lunnajs Mr
15 december 2005 · 267 Inlägg

jag har inte invänt mig mot att det kan låta bra.. men som du säger är det inget optimalt lyssningsrum.. och lägger man ner lika mkt pengar som dom gör på ljudtävlingar så låter det kanske bra... men det som den här killen ska fixxa är rent av en smaksak vilket som låter bra..
jag tycker personligen det låter bra när hela registret spelas bak och i fram.. men som sagt så får man prova o lyssna själv.

//Lunnis

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.
parayaCar
15 december 2005 · 424 Inlägg

varför låter det illa med diskanter där bak?

**// Toyota \\**
parayaCar
15 december 2005 · 424 Inlägg

man sätter ju 69 or i hatthyllan de låter ju bra, dom e ju diskant också

**// Toyota \\**
Sharky
15 december 2005 · 10 287 Inlägg

Illa och illa....

Vill man återskapa ljudet som den som mixade skivan avsåg , så avsåg den personen knappast att man skulle ha diskant bakifrån också.
Överhuvudtaget så fördärvar man ljudbild / placering om man kletar till det med många högtalare.
Men skiter man i instrumentplacering och bara vill fylla kupen med ljud, så go ahead.

NB: Nu pratar vi vanlig stereoavkodning, ej 5:1 eller nåt sånt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Imon Väghållningsvåldtagen
15 december 2005 · 195 Inlägg

parayaCar skrev:
man sätter ju 69 or i hatthyllan de låter ju bra, dom e ju diskant också

Peronligen är jag allergisk mot 6x9, just pga att dom förstör ljudbilden och allt blandas ihop till en enda gröt.

Även en apa kan köra rakt fram med foten nedtryckt.
------------------------------------------------------------
Volvo S40
Volvo S40 (1996)
Honda Civic "Type-R" (2003)
timpan_87
15 december 2005 · 781 Inlägg

ljud som kommer bakifrån? hum igenligen är kanske inte de så optimalt.. vem går på konsert å står me ryggen mot scen???

man vill ju att så mkt ljud som möjligt kommer framifrån..

men som sakt.. enligt mej förstör inte ett par högtalare även bak.. men kan va bra om dom kanske inte spelar så högt att dom där framme hör dom:)

Kojloj
15 december 2005 · 458 Inlägg

Lunnajs skrev:
jag har inte invänt mig mot att det kan låta bra.. men som du säger är det inget optimalt lyssningsrum.. och lägger man ner lika mkt pengar som dom gör på ljudtävlingar så låter det kanske bra... men det som den här killen ska fixxa är rent av en smaksak vilket som låter bra..
jag tycker personligen det låter bra när hela registret spelas bak och i fram.. men som sagt så får man prova o lyssna själv.

//Lunnis

Men då kanske inte du är en sån människa som gå in så mycket för ljud? Alla är vi olika och det är ju ganska bra!

Lunnajs Mr
23 december 2005 · 267 Inlägg

Kojloj skrev:

Lunnajs skrev:
jag har inte invänt mig mot att det kan låta bra.. men som du säger är det inget optimalt lyssningsrum.. och lägger man ner lika mkt pengar som dom gör på ljudtävlingar så låter det kanske bra... men det som den här killen ska fixxa är rent av en smaksak vilket som låter bra..
jag tycker personligen det låter bra när hela registret spelas bak och i fram.. men som sagt så får man prova o lyssna själv.

//Lunnis

Men då kanske inte du är en sån människa som gå in så mycket för ljud? Alla är vi olika och det är ju ganska bra!

Det är ju för ljud jag är. Och ljud i bil är dåligt ljud. Ska man ha hög kvalitet på ljudet ska man först o främst lämna bilen, och sen så kan man börja snickra på sitt ljudrum.. Gärna med resonansdämpande väggar och tak.

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.
Kojloj
24 december 2005 · 458 Inlägg

Lunnajs skrev:

Kojloj skrev:

Lunnajs skrev:
jag har inte invänt mig mot att det kan låta bra.. men som du säger är det inget optimalt lyssningsrum.. och lägger man ner lika mkt pengar som dom gör på ljudtävlingar så låter det kanske bra... men det som den här killen ska fixxa är rent av en smaksak vilket som låter bra..
jag tycker personligen det låter bra när hela registret spelas bak och i fram.. men som sagt så får man prova o lyssna själv.

//Lunnis

Men då kanske inte du är en sån människa som gå in så mycket för ljud? Alla är vi olika och det är ju ganska bra!

Det är ju för ljud jag är. Och ljud i bil är dåligt ljud. Ska man ha hög kvalitet på ljudet ska man först o främst lämna bilen, och sen så kan man börja snickra på sitt ljudrum.. Gärna med resonansdämpande väggar och tak.

rum? vi pratar om bilar nu!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang