Slö Golf IV 1.6 -01

Jomps
21 juni 2007 · 1 Inlägg

Tjenna, sökte lite i forumet men hitta ingen som haft liknande problem.

Jag har nyligen köpt en Golf IV och jag tycker att den är onormalt slö kan inte t.ex få upp den i mer än 150km/h och 0-100 tar ca 20sek. Samt att om man ligger på t.ex 2:an och plattar gasen i botten så först sackar motorn ner och går ner i varv sen ökar den och drar på lite.

Kanske ska 1.6 vara så här slö (skulle inte vilja testa en 1.4 om 1.6 ska vara så slö som min är).

Att tillägga är att min flickvänn har en polo 1.4 årsmodell 99 och den är åt helvete mycket piggare än min.

Om någon har haft liknande problem så säg gärna va ni hade för fel. Eller om nån kan tros veta vad jag kan ha för problem.

/Johan

Buskaz
21 juni 2007 · 113 Inlägg

Ja de låter väldigt konstigt, dom ska väl göra 0-100 på 10,2 om ja inte minns fel, iaf 98ans 1,6a å toppfarten ska vara nästan 190, (fabriksuppgifter)
så nåt måste va på tok

DasAuto
21 juni 2007 · 2 751 Inlägg

min 1.6 maxar 185km/h och 0-100 på 10.6sek
Hade en seat ibiza med samma motor och gick lika bra men den kändes snabbare... Kanske för att den var liten ?

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
loudness
21 juni 2007 · 4 554 Inlägg

din är nog onormalt slö för min går som föregående skribent fortare och accar bättre, se över bränslefilter och luftfilter så det är som de ska, annars får du åka till en vag vekstad och be dom kolla så allt står rätt till i datorn

HoshEmiN HoshEmiN
9 september 2007 · 20 Inlägg

Jag har samma problem med min Bora! Min funka felfritt tills jag bytte luftfilter till öppet. Men nu till det konstiga... Den funkar skitbra ibland, med aningar till fler hästar, ibland hoppar den och feltänder, och ibland går den som du beskriver. Trodde först det berodde på luftvärdena, pga att jag har ett tjockare rör än original, med luftmätaren inbyggd, men börjar nästan tro att det kan spöka i tändsystemet, kanske ett brott som ligger och spökar i en av kablarna så den ibland bara går på 3 cylindrar? Vill själv ha hjälp med detta problem, någon som kan hjälpa?

För övrigt så har min topphastighet 177 km/h, då varvstopp går in!

Senast redigerat av HoshEmiN (9 september 2007)

Eisenhut
9 september 2007 · 1 827 Inlägg

Oftast beror dessa fel på motstånd i luftfilter/insug eller avgassystemet...

Något har nog tjockat igen sig och hämmar flödet så kontrollera det först.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang