3550
Sök

Volvo 240 förgasarmotor, ryckig gång

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
11 september 2007
Trådstartare
#1
För några veckor sedan gick kamaxelremen på flickvännens bil, en 240DL -80 med en B21A-motor (förgasaren är bytt till en Pierbug från 740.)

Kamaxelremen och spännrullen byttes, inte av mig, och sedan ställdes tändningen med stroboskop enligt handbokens anvisningar. Därefter har bilen uppvisat ett ytterst jobbigt beteende. Fruktansvärt ryckig gång på jämn gas på alla växlar på alla varv under 4-5000, ungefär som om man lägger i högsta växeln i 30-40km/h.

Har sedan dess bytt bränslepump, tändspole, tändkablar, tändstift, fördelarlock, rotor och kondensator.

Jag är lur på att tändingen är för låg, tidigare har tändingen varit ställd lite på gehör utan stroboskop.

Någon som har nån annan teori innan jag sabbar tändinställningen för gott? smile

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

21 761 Inlägg
11 september 2007
#2
Är ni helt säkra på att kamremmen är rätt inställd?

Hur är tomgången, låg/normal/hög?

18 Inlägg
11 september 2007
#3
Jag tycker ni borde ta bort kamremmen och göra ett nytt försök. Kan helt enkelt vara så att remmen inte sitter som den ska. Det kan se bra ut vid första ögonkastet men ändå sitta nån kugg fel eller att nån skiva rörde lite på sig när ni skulle trä på den. Eller så har det ingenting med remmen att göra. Men det verkar logiskt att det är den som spökar med tanke på att det är förbannat känsligt det där och felet uppstod efter bytet....


Sök