5995
Sök

Mazda 323 överhettad? pajj?

schtek
478 Inlägg
15 september 2007
Trådstartare
Jag sladdade runt med handbromsen och så ute på en parkering, sladdade på trean på blöt asfalt, sen börjar det lukta brändt, den varvar ur direkt på alla växlar, kan inte köra mer än kanske.. 40-50km/h när jag kmr hem ryker det lite under huven öppnar, den e varm luktar skit, men ser inget udda, mörkt ute, så får kolla mer imorgon, kan det vara någon form av överhettning bara eller är någonting totalpajj?:S

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
15 september 2007
Bränd koppling? smile

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

1 297 Inlägg
15 september 2007
Låter som bränd koppling då den varvar ur på växlarna.

687 Inlägg
15 september 2007
Det låter som om dina lameller har blivit en aning varma,har du tur så funkar dom när dom har svalnat.

schtek
478 Inlägg
15 september 2007
Trådstartare
Okej, tack, men ingenting annat somkan ha oajjat? topp lr packningar nånstans? vad skulle resan kosta om "bara" lamellerna pajjat?
många stressiga frågor i know, nervös och ganska ledsen hehe

687 Inlägg
15 september 2007
Prova bilen i morgon o se om kopplingen funkar. Det är ju svårt o säga om någon packning har gått,ta o kolla hur oljan ser ut o även kylarvattnet så det inte har blandat sig,är du osäker så köp en komptestare på Biltema.Gick tempmätaren upp på rött?
Senast redigerat av volvo_Tobias (15 september 2007)

schtek
478 Inlägg
15 september 2007
Trådstartare
volvo_Tobias skrev:
Prova bilen i morgon o se om kopplingen funkar. Det är ju svårt o säga om någon packning har gått,ta o kolla hur oljan ser ut o även kylarvattnet så det inte har blandat sig,är du osäker så köp en komptestare på Biltema.Gick tempmätaren upp på rött?

alltså, kopplingen fungerar ju, bara det att växlarna varvar upp, kan ligg ai 20 med 5'an i och bottna pedalen och den varvar upp i 4000 varv lixom.. 1'an känns ju som vanligt, varvar fort o så.. nej, tempmätaren höll sig på normalt hela tiden i mitten, märkte ingenting på tempen faktiskt..

687 Inlägg
15 september 2007
Då är nog dina lameller slut nu. Jag vet inte vad det kostar o byta på en mazda men det blir nog några tusen på verkstad.

schtek
478 Inlägg
15 september 2007
Trådstartare
vafan.. då blir pappa glad på mig=)
meen är väll inte så dyrt att köpa lameller? sen bara lämna in den, lär ju inte blir förödiskt dyrt.
Tack för svaren iaf! skriv massa mer!
kan den fungera imorgon om lamellerna svalnat, eller är det en % på typ 5 lr?tongue

687 Inlägg
15 september 2007
Jag vet inte vad det är för årsmodell på din mazda men jag kollade på mekonomen o där kostar kopplingsats 2113:- till 1.3 liters 98-01. För man byter ju urtrampningslager o sånt också. så det blir väl kanske en fyratusen eller nåt det kostar o byta på verkstad om dom köper satsen alltså. Men det vet säkert någon annan här på forumet bättre. Dom kanske funkar i morgon men det har nog gått  ganska mycket på lamellerna när du har varvat upp den så i femman.
Senast redigerat av volvo_Tobias (15 september 2007)

.......
2 655 Inlägg
15 september 2007
e nog inte stor channs att den ska funka, typ 1% kanske. vart så på brorsans förra sommarn, köpte den me lite dårlig koppling sen blev de bara värre å värre, tillslut hade nästan all lammel försvunnit å va nere på nitarna, va tvungen att köra på 2-3:an på slutet innan den byttes tongue. kostade 1700kr för en komplett koppling. men vi bytte ju själva så:P...

schtek
478 Inlägg
15 september 2007
Trådstartare
Tack för answers igen, testat bilen nu, som är en 1990 btw.
Den går bra, men luktar brändt, som den gjorde igår, antagligen av lamellerna, antar att lukten kan sitte kvar, eller så slirar dem fortf en aning.. Får se omjag hittarnågon polare somhar lust att plocka ned lådan med mig och checka lamellerna för att va på säkra sidan, annars kör jag så det ryker:rolleyes:
Senast redigerat av Alister (15 september 2007)

Sök