3662
Sök

Inför besiktning?

Dann3
16 september 2007
Trådstartare
Jag tänkte besikta bilen nu och bilen är avställd men direkt efter besiktningen skall jag ställa av bilen igen och jag undrar vilket som är det smidigaste sättet att göra detta på?

Man kan väl inte köra med bilen oskattad och inte försäkrad till besiktningen och sedan besikta? Kan man klara det bara genom trafikförsäkring?

/danne

study
772 Inlägg
16 september 2007
vill du riskera böter så gör på detta sätt. annars ställer du på den åker till besiktningen. plus att du rodnar trafikförsärking

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
16 september 2007
Bilen MÅSTE vara skattad Docj ej försäkrad.....

C H E V R O L E T <3

Dann3
16 september 2007
Trådstartare
Children-Of-Bodom skrev:

Är detta ett säkert svar så man vet? roll

Varningar. 36
1 200 Inlägg
16 september 2007
Jo man MÅSTE ha trafikförsäkring. Fråga mig inte varför för jag har ingen aning. Och den måste vara påställd också men vettefan hur det är med skatten.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

1 915 Inlägg
16 september 2007
måste bilen vara skattad ? och behöver ej försäkring ? var det dummaste jag hört... tvärtom som gäller. ett fordon får ej köras på vägen utan en giltig trafikförsäkring.

Med ett avställt fordon får man köra närmaste väg till och från besiktning.
För att få köra bilen på vägen måste du ha minst en trafikförsäkring på bilen och får ej ha obetalt skatt på den. (så länge det inte finns skatteskuld på bilen så är det bara att försäkra o köra till SBP) Vanlig skatt betalas bara om du ställer på bilen.

Kopierat från vägverket (www.vv.se)
Att köra ett avställt fordon
Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: när du ska köra närmast lämpliga väg till och från en besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter.

Observera att ett avställt fordon inte heller får bogseras.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

★★★★★
455 Inlägg
16 september 2007
de e bara o åk

1 827 Inlägg
16 september 2007
Försäkring gäller alltid... Allt annat kan du skita i.

Anledningen: Vad händer om du smäller med någon eller något på vägen? Vem ska stå för kostnaderna?

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
16 september 2007
Children-Of-Bodom skrev:

Det var ju ganska nära.. eller tvärt om.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

Sök