Jag tänkte besikta bilen nu och bilen är avställd men direkt efter besiktningen skall jag ställa av bilen igen och jag undrar vilket som är det smidigaste sättet att göra detta på?
Man kan väl inte köra med bilen oskattad och inte försäkrad till besiktningen och sedan besikta? Kan man klara det bara genom trafikförsäkring?
Jo man MÅSTE ha trafikförsäkring. Fråga mig inte varför för jag har ingen aning. Och den måste vara påställd också men vettefan hur det är med skatten.
måste bilen vara skattad ? och behöver ej försäkring ? var det dummaste jag hört... tvärtom som gäller. ett fordon får ej köras på vägen utan en giltig trafikförsäkring.
Med ett avställt fordon får man köra närmaste väg till och från besiktning. För att få köra bilen på vägen måste du ha minst en trafikförsäkring på bilen och får ej ha obetalt skatt på den. (så länge det inte finns skatteskuld på bilen så är det bara att försäkra o köra till SBP) Vanlig skatt betalas bara om du ställer på bilen.
Kopierat från vägverket (www.vv.se) Att köra ett avställt fordon Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: när du ska köra närmast lämpliga väg till och från en besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter.
Observera att ett avställt fordon inte heller får bogseras.