Hej
Skoda Fabia RS TDI
Hyundai Getz 1.5 CRDi
Det jag söker är en billig pendlarbil eftersom min nuvarande monster är lite väl dyr att ta sig de 5 milen till jobbet varje dag(enkel resa). Bilarna jag har spånat ut och som är bland de billigaste men ändå ser "okej" ut för att vara en billig bil är de här två alternativen. Min undran är vad ni säger om de bägge två bilarna? Hur ligger egentligen reservdelskostnaden mellan de två bilarna? Ingen av dem är nu någon läckerhet men jag är ute efter en billig bil.
Det positiva med Skodan är att den har en rätt pigg motor för att vara en småbil men å andra sidan så är den dyrare än Getzen, det betyder att jag får köpa en Fabia RS kring 04:a medans jag kan köpa en Getz -07 som bara rullat ett par mil. Skodan är vidare, vad jag har läst mig in på, en hyfsat bra bil när det gäller kvalité och känns inte lika plastig som Getzen.
Getzen har också en kamkedjemotor och det är rätt lockande eftersom man slipper dyra kamremmsbyten. Skatten är också riktigt låg och ligger på 2200, försäkringen har jag inte hunnit kolla upp eftersom mitt billigaste alternativ där har stänget över nätet på helgen, men tror den ligger väldigt lågt också. Behövs ju bara halvförsäkras också eftersom där finns vagnskadegaranti i 3 år.
Ska jag ha en nyare Fabia RS så får jag lägga upp kring 140000-150000 för att få en bil med den nyare skatten och även den är dyrare på Skodan eftersom den ligger på 3500. Getzen å sin sida kan jag får för kring 1250000 och då får jag en 07:a med vagnskadegarantin och hela köret. Plus att jag får en bil som är nästan ny och som inte behöver besiktas på de närmaste åren. En bil för 140000-150000 blir för mycket så det blir för mycket för att få en Fabia RS för samma pris totalt gällande drift och så vidare behöver jag går ner till en bil kring 04 och som kostar kring 100000.
Problemet är då att jag får en bil som redan gått ett bra antal mil och då börjar kostnaderna komma gällande service och den delen.
Getzens stora nackdel är att den, vad jag vet, inte har farthållare även på de nyare modellerna. Plus att motorn inte är något rolig alls, dock så borde den la funka hyfsat om man trycker in ett chip i den för den för då kring 100-110 hk mot 88hk original. Fabian å sin sida får ju 160 kusar med chips och de som kört den säger att där är bra tryck i den lilla kärran.
Har även kollat upp felprocenten på bägge bilarna från ny modell tills de är 3 år gamla och bägge två ligger bra till där. Någon som postat ett inlägg här på forumet om det hela. Getzen var i alla fall bland de bästa bilarna som fanns med då där bara var en felprocent på mindre än 1 procent. Å andra sidan så var det bara efter tre år men det säger ändå att där finns lite kvalité även om den är plastig och dan.
Som ni märker så lutar det nog mer åt en Getz så kanske borde fråga mer kring den bilen. Vet ni hur det ligger till med rostskyddet på dem? Har hört att det ska vara deras svaga punkt och att reservdelarna inte alltid är så billiga.
Nu känns det nästan som jag inte kommer få några råd här eftersom det nog verkar som jag har kollat upp det mesta gällande bilarna. Skulle dock vara roligt med lite omdömen kring det hela. Getzen har jag sett vara med när folk skrivet här om de tråkigaste bilarna de kört, kanske mindre smickrande. Å andra sidan så kanske det var 1,3 liters bensinaren, vet dock inte om det är något vidare skillnad på den och dieseln.
Skoda Fabia RS TDI
Hyundai Getz 1.5 CRDi
Det jag söker är en billig pendlarbil eftersom min nuvarande monster är lite väl dyr att ta sig de 5 milen till jobbet varje dag(enkel resa). Bilarna jag har spånat ut och som är bland de billigaste men ändå ser "okej" ut för att vara en billig bil är de här två alternativen. Min undran är vad ni säger om de bägge två bilarna? Hur ligger egentligen reservdelskostnaden mellan de två bilarna? Ingen av dem är nu någon läckerhet men jag är ute efter en billig bil.
Det positiva med Skodan är att den har en rätt pigg motor för att vara en småbil men å andra sidan så är den dyrare än Getzen, det betyder att jag får köpa en Fabia RS kring 04:a medans jag kan köpa en Getz -07 som bara rullat ett par mil. Skodan är vidare, vad jag har läst mig in på, en hyfsat bra bil när det gäller kvalité och känns inte lika plastig som Getzen.
Getzen har också en kamkedjemotor och det är rätt lockande eftersom man slipper dyra kamremmsbyten. Skatten är också riktigt låg och ligger på 2200, försäkringen har jag inte hunnit kolla upp eftersom mitt billigaste alternativ där har stänget över nätet på helgen, men tror den ligger väldigt lågt också. Behövs ju bara halvförsäkras också eftersom där finns vagnskadegaranti i 3 år.
Ska jag ha en nyare Fabia RS så får jag lägga upp kring 140000-150000 för att få en bil med den nyare skatten och även den är dyrare på Skodan eftersom den ligger på 3500. Getzen å sin sida kan jag får för kring 1250000 och då får jag en 07:a med vagnskadegarantin och hela köret. Plus att jag får en bil som är nästan ny och som inte behöver besiktas på de närmaste åren. En bil för 140000-150000 blir för mycket så det blir för mycket för att få en Fabia RS för samma pris totalt gällande drift och så vidare behöver jag går ner till en bil kring 04 och som kostar kring 100000.
Problemet är då att jag får en bil som redan gått ett bra antal mil och då börjar kostnaderna komma gällande service och den delen.
Getzens stora nackdel är att den, vad jag vet, inte har farthållare även på de nyare modellerna. Plus att motorn inte är något rolig alls, dock så borde den la funka hyfsat om man trycker in ett chip i den för den för då kring 100-110 hk mot 88hk original. Fabian å sin sida får ju 160 kusar med chips och de som kört den säger att där är bra tryck i den lilla kärran.
Har även kollat upp felprocenten på bägge bilarna från ny modell tills de är 3 år gamla och bägge två ligger bra till där. Någon som postat ett inlägg här på forumet om det hela. Getzen var i alla fall bland de bästa bilarna som fanns med då där bara var en felprocent på mindre än 1 procent. Å andra sidan så var det bara efter tre år men det säger ändå att där finns lite kvalité även om den är plastig och dan.
Som ni märker så lutar det nog mer åt en Getz så kanske borde fråga mer kring den bilen. Vet ni hur det ligger till med rostskyddet på dem? Har hört att det ska vara deras svaga punkt och att reservdelarna inte alltid är så billiga.
Nu känns det nästan som jag inte kommer få några råd här eftersom det nog verkar som jag har kollat upp det mesta gällande bilarna. Skulle dock vara roligt med lite omdömen kring det hela. Getzen har jag sett vara med när folk skrivet här om de tråkigaste bilarna de kört, kanske mindre smickrande. Å andra sidan så kanske det var 1,3 liters bensinaren, vet dock inte om det är något vidare skillnad på den och dieseln.
Senast redigerat av Vallås Locos (16 september 2007)
0
0
0
0

