3736
Sök

Hyundai Getz eller Skoda Fabia RS?

407 Inlägg
16 september 2007
Trådstartare
Hej

Skoda Fabia RS TDI

Hyundai Getz 1.5 CRDi

Det jag söker är en billig pendlarbil eftersom min nuvarande monster är lite väl dyr att ta sig de 5 milen till jobbet varje dag(enkel resa). Bilarna jag har spånat ut och som är bland de billigaste men ändå ser "okej" ut för att vara en billig bil är de här två alternativen. Min undran är vad ni säger om de bägge två bilarna? Hur ligger egentligen reservdelskostnaden mellan de två bilarna? Ingen av dem är nu någon läckerhet men jag är ute efter en billig bil.

Det positiva med Skodan är att den har en rätt pigg motor för att vara en småbil men å andra sidan så är den dyrare än Getzen, det betyder att jag får köpa en Fabia RS kring 04:a medans jag kan köpa en Getz -07 som bara rullat ett par mil. Skodan är vidare, vad jag har läst mig in på, en hyfsat bra bil när det gäller kvalité och känns inte lika plastig som Getzen.

Getzen har också en kamkedjemotor och det är rätt lockande eftersom man slipper dyra kamremmsbyten. Skatten är också riktigt låg och ligger på 2200, försäkringen har jag inte hunnit kolla upp eftersom mitt billigaste alternativ där har stänget över nätet på helgen, men tror den ligger väldigt lågt också. Behövs ju bara halvförsäkras också eftersom där finns vagnskadegaranti i 3 år.

Ska jag ha en nyare Fabia RS så får jag lägga upp kring 140000-150000 för att få en bil med den nyare skatten och även den är dyrare på Skodan eftersom den ligger på 3500. Getzen å sin sida kan jag får för kring 1250000 och då får jag en 07:a med vagnskadegarantin och hela köret. Plus att jag får en bil som är nästan ny och som inte behöver besiktas på de närmaste åren. En bil för 140000-150000 blir för mycket så det blir för mycket för att få en Fabia RS för samma pris totalt gällande drift och så vidare behöver jag går ner till en bil kring 04 och som kostar kring 100000.

Problemet är då att jag får en bil som redan gått ett bra antal mil och då börjar kostnaderna komma gällande service och den delen.

Getzens stora nackdel är att den, vad jag vet, inte har farthållare även på de nyare modellerna. Plus att motorn inte är något rolig alls, dock så borde den la funka hyfsat om man trycker in ett chip i den för den för då kring 100-110 hk mot 88hk original. Fabian å sin sida får ju 160 kusar med chips och de som kört den säger att där är bra tryck i den lilla kärran.

Har även kollat upp felprocenten på bägge bilarna från ny modell tills de är 3 år gamla och bägge två ligger bra till där. Någon som postat ett inlägg här på forumet om det hela. Getzen var i alla fall bland de bästa bilarna som fanns med då där bara var en felprocent på mindre än 1 procent. Å andra sidan så var det bara efter tre år men det säger ändå att där finns lite kvalité även om den är plastig och dan.

Som ni märker så lutar det nog mer åt en Getz så kanske borde fråga mer kring den bilen. Vet ni hur det ligger till med rostskyddet på dem? Har hört att det ska vara deras svaga punkt och att reservdelarna inte alltid är så billiga.

Nu känns det nästan som jag inte kommer få några råd här eftersom det nog verkar som jag har kollat upp det mesta gällande bilarna. Skulle dock vara roligt med lite omdömen kring det hela. Getzen har jag sett vara med när folk skrivet här om de tråkigaste bilarna de kört, kanske mindre smickrande. Å andra sidan så kanske det var 1,3 liters bensinaren, vet dock inte om det är något vidare skillnad på den och dieseln.
Senast redigerat av Vallås Locos (16 september 2007)

252 Inlägg
16 september 2007
Skulle valt getz.
Morfar har en -06a   Helt ok om man letar efter pendlar bil. (Han pendlar dock inte i den precis)
Elhissar och annan utr, sa någon var tillval men det får någon bekräfta innan jag tror på det.
Farsan e jättenöjd med sin jobbarbil (H-1 Disel  -04) och den va full utr när han köpte den.

Enda negativa är att Atos har så smal spårvidd så att den går som en snorsänkt Volvo 242 med 235or på en spårig (svensk) väg.
Senast redigerat av Janne (16 september 2007)

//Janne

666 Inlägg
16 september 2007
Tjabba jag skulle nog ha valt en

Hyundai Getz 1.5 CRDi har hålt på med dom mycke och de värkar vara en fin bil för pengarna får jag lov att säga smile

SUBARU WRX
din dröm min verklighet

407 Inlägg
16 september 2007
Trådstartare
staffe_ skrev:
Tjabba jag skulle nog ha valt en

Hyundai Getz 1.5 CRDi har hålt på med dom mycke och de värkar vara en fin bil för pengarna får jag lov att säga smile

Du har mekat med dem? I sådana fall, är de läta att meka med och att komma åt vid motorn för att byta saker? Dålig koll på vad deras reservdelar kostar också...

Skaune
17 september 2007
Getzen e en bra bruksbil o du lär ju knappast behöva meka själv på en 07, har ju nått som kallas garanti.

Administratör
2 990 Inlägg
17 september 2007
polaren köpte en fabia rs 07a på 700 mil för 149k den drar 0.4l milen enligt honom som han kör då. Även en sån ny har låg försäkring, skatt osv sen så går dom att chippa ända upp till 190hästar ! Då kan du ha både roligt och åka billigt beroende på humör smile

En kopp av den svarta såsen...

407 Inlägg
17 september 2007
Trådstartare
Goffen skrev:
polaren köpte en fabia rs 07a på 700 mil för 149k den drar 0.4l milen enligt honom som han kör då. Även en sån ny har låg försäkring, skatt osv sen så går dom att chippa ända upp till 190hästar ! Då kan du ha både roligt och åka billigt beroende på humör smile

Lutar nog åt en Getz ändå eftersom en ny Skoda blir för dyr för mig. Billigare att ta billigare bil med tanke på den höga räntan man får betala av på lånet. Getzen är också billigare i försäkring eftersom den har vagnskadegaranti i 3 år, dålig koll men Fabian verkar inte ha det fast det kanske jag som är fel ute. Blir i alla fall 500 spänn billigare i månaden totalt mellan en nästan ny Getz mot en nästan ny Fabia och det är en del pengar. Skatten på en Getz kostar bara 2200 till skillnad mot 3500 för en Fabia. Sedan ligger försäkringen på 4000 för Getzen och den blir 6000 för Fabian. Fast egentligen är Skodan billigare att försäkra eftersom de uträknade 4000 bara är för halvförsäkring för Getzen medan Fabian kostar 6000 per år med helförsäkring.

Kommer att hamna på en månadskostnad på ca 3000 med Getzen inklusive lån + ränta, försäkring, skatt och bensinkostnader. Kör i snitt 250 mil i månaden men har ju tillgång till billig diesel om ni nu blir frågande till min ekonomiska uträkning. Känns rätt gott att köpa en nästan ny bil också för man slipper alla reparationer och krafs med besiktningen.

På min gamla 96:a BMW så behövs det alltid bytas lite slitagedelar så det blir lite oförutsägbara utgifter en del månader. Plus att det alltid är något på besiktningen som de påpekar och som man måste byta.

Har dock inte bestämt mig helt ännu utan ska provköra både en Getz och en Fabia hos en handlare för att se hur de beter sig. Lite rädd att Getzen ska kännas för tråkig att köra men det lär jag märka i sådana fall.

Dessa två är i alla fall bland de billigaste dieslarna som jag har hittat och som verkar vara av en hyfsad kvalité.
Senast redigerat av Vallås Locos (17 september 2007)

217 Inlägg
17 september 2007
skulle tatt fabian.. morsan har en getz och den e sjukt slö. händer typ inget när man gasar. vet dock inte vilken motor det e. å andra sidan har den inte krånglat alls under dom åren hon har haft den. tror det e runt 3 år nu

407 Inlägg
17 september 2007
Trådstartare
lodan skrev:
skulle tatt fabian.. morsan har en getz och den e sjukt slö. händer typ inget när man gasar. vet dock inte vilken motor det e. å andra sidan har den inte krånglat alls under dom åren hon har haft den. tror det e runt 3 år nu

Alla bensinarna är kända för att vara riktigt slöa till den. Dieseln ska det dock var lite mer klös i, fast man kan nog inte förvänta sig några underverk med de 12 sekunderna det ska ta till upp 100. Går ju dock att chippa den så den får några hästar mer även om den stora frågan är hur mycket det egenligen gör...

Men du har rätt i det du säger, Fabian ska gå riktigt bra så det finns även med i mina tankar. Finns viss risk att man blir uttråkad i Getzen men å andra sidan så har man börjat bli vuxen nu för tiden:)

Green Street Elite
676 Inlägg
17 september 2007
skoda fabia rs!, kusinens morsa har en getz ofyfan va värdelösa dom e!, de tar typ 10 sekunder från tomgång till varvstopp yikes as sega o dom toppar kanske runt 140 yikes

167 Inlägg
17 september 2007
Inte för att jag skulle lägga för stor vikt på vad grabbarna i top gear säger men dem hade ju ett test med billiga koreaner för något år sen. Getzen var den enda bil som fick godkänt men eftersom den kostade nästan lika mkt som en Golf så tyckte dem att man skulle köpa tysken istället!

Jag hade personligen valt Skodan då jag inte tycker det skiljer så mkt i pris. Antagligen grymt mkt roligare bil och VW-kvalitet. Tyvärr VW priser på reservdelar med? =/
Klena bilar är jag rädd för att köra!

407 Inlägg
17 september 2007
Trådstartare
paradyne skrev:
skoda fabia rs!, kusinens morsa har en getz ofyfan va värdelösa dom e!, de tar typ 10 sekunder från tomgång till varvstopp yikes as sega o dom toppar kanske runt 140 yikes

Kan ju säga att jag kommer dra ut på motorvägen ganska snabbt för att testa vad den lilla koreanen går för. Toppning på 170 eligt fabrik är ju inte direkt sådär jätte roligt. Händer ju att jag kör pendelhastighet på 160 när jag har bråttom på morgonen ibland:)

407 Inlägg
17 september 2007
Trådstartare
Overmann skrev:
Inte för att jag skulle lägga för stor vikt på vad grabbarna i top gear säger men dem hade ju ett test med billiga koreaner för något år sen. Getzen var den enda bil som fick godkänt men eftersom den kostade nästan lika mkt som en Golf så tyckte dem att man skulle köpa tysken istället!

Jag hade personligen valt Skodan då jag inte tycker det skiljer så mkt i pris. Antagligen grymt mkt roligare bil och VW-kvalitet. Tyvärr VW priser på reservdelar med? =/
Klena bilar är jag rädd för att köra!

Golfen ligger en bra bit över i pris, å andra sidan kanske den håller värdet bättre. Å andra sidan så kostar räntan och avbetalningen mer i månaden på en dyrare bil. Plus, som du säger, så är inte delarna så billiga till den bilen. Tar också hellre en Skoda än en Golf eftersom de då komme i unefär samma prisläge plus att Skodan går bättre. Men nu kostar som sagt de bilarna mer än vad Getzen gör. Det går inte att komma ifrån att korenan är ruskigt billig att äga...
Senast redigerat av Vallås Locos (17 september 2007)

Sök