5883
Sök

Engine Flush vågar jag

study
772 Inlägg
16 september 2007
Trådstartare
vågar man hälla i Engine Flush i min e36:a 2.8 liters någon som har testat att gjort detta eller har någon erfarenhet av detta?

2 652 Inlägg
16 september 2007
autopower.se
sök lite dä finns många som gjort de .
varför skulle du inte våga?

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
16 september 2007
Är en väl beprövad metod att rena motorn från mycket liten smuts. Hade det inte fungerat (alltså pajat någon motor pga flushen) hade vi antagligen sett/hört i media om detta.. det är så pass utbrett och använt.
Ska antagligen att göra en sådan på min kommande e34. smile

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

study
772 Inlägg
16 september 2007
Trådstartare
jag tänkte mer på tillsatsen som häller i oljan som man sedan låter motorn gå runt med ett tag. och sedan byter.

1 082 Inlägg
17 september 2007
moose46019 skrev:
jag tänkte mer på tillsatsen som häller i oljan som man sedan låter motorn gå runt med ett tag. och sedan byter.

Inte lika mycket fakta om den metoden, men en tanke som jag får är: Man löser upp smutsen genom att lösningsmedlet blandas i oljan och åker då runt i systemet medan motorn är igång. Om det bildas en så kallad "propp" i systemet pga en upplösning av tjock smuts som kommer som en "klump", antar jag att det faktiskt kan gå ganska illa OM detta skulle fastna i någon kanal. Eller? Bara en teori här, men någon annan kanske har mer att tillägga. Sök annars.

1 082 Inlägg
17 september 2007
Antar att det är denna du menar: http://www.pro-tec-sweden.se/Engine%20Flush.pdf

study
772 Inlägg
17 september 2007
Trådstartare
hmm det är nog inget större ide då hmm undra vart man kan hitta någon verkstad i örebro som gör detta.

vad kallas det är det engine flash eller kallas det något annat?

mm det var något sådant jag har tänkt mig.
Senast redigerat av moose46019 (17 september 2007)

1 082 Inlägg
17 september 2007
moose46019 skrev:
hmm det är nog inget större ide då hmm undra vart man kan hitta någon verkstad i örebro som gör detta.

vad kallas det är det engine flash eller kallas det något annat?

mm det var något sådant jag har tänkt mig.

Går väl, men jag tippar på att det är en större risk om man kör omkring med lösningsolja i den vanliga oljan och massa skit hela tiden lossnar.. låter inte så hälsosamt enligt mig.
Men detta får ju gärna överbevisas, det är ju klart mer ekonomiskt än att göra en sådan här: http://www.engineflush.biz/

Det får bli Karlstad eller Västerås för din del tror jag, verkar inte finnas någon i Örebro.

Dåre
274 Inlägg
17 september 2007
Verkar intressant , vad kostar detta ?

Ät mig

Smålänning
7 887 Inlägg
17 september 2007
Jag och en kompis hällde det i en jeep cherokee som ägaren hade "Glömt bort" oljebyterna i 15000 mil, och det funkade inte så bra som vi trodde...  Knackar fortfaronde på en vetnil... Så jag vet inte...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 082 Inlägg
17 september 2007
Sanion skrev:

En mekanisk engine flush (sådan som verkstad genomför med avstängd motor) kostar ca 1000-lappen, sen får du stå för kostnad av ny olja + filter.

1 082 Inlägg
17 september 2007
twin_cam skrev:
Jag och en kompis hällde det i en jeep cherokee som ägaren hade "Glömt bort" oljebyterna i 15000 mil, och det funkade inte så bra som vi trodde...  Knackar fortfaronde på en vetnil... Så jag vet inte...

Man bör nog undvika att både äga och köra en bil som "glömts" bort med servicar i 15000 mil.
Det finns nog gränser för vad en genomsköljning kan klara.. inga under iaf.

Dåre
274 Inlägg
17 september 2007
jonesono skrev:
Sanion skrev:

En mekanisk engine flush (sådan som verkstad genomför med avstängd motor) kostar ca 1000-lappen, sen får du stå för kostnad av ny olja + filter.

Okej ! Tack ska du ha

Ät mig

Smålänning
7 887 Inlägg
17 september 2007
jonesono skrev:
twin_cam skrev:

Man bör nog undvika att både äga och köra en bil som "glömts" bort med servicar i 15000 mil.

Äsch, han fick bilen. Vi har den och leker fasen med! Går lustigt nog bra i motorn och är pigg ändå.

Ska lyfta ur lyftarna och klämma ihop dom så klägget kommer ut wink Sen blir den finfin tongue

Värre var det för en galant som samma ägare som hade jeepen hade haft... Den bytte vi olja i sen skar den tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 082 Inlägg
17 september 2007
twin_cam skrev:
jonesono skrev:
twin_cam skrev:

Äsch, han fick bilen. Vi har den och leker fasen med! Går lustigt nog bra i motorn och är pigg ändå.

Ska lyfta ur lyftarna och klämma ihop dom så klägget kommer ut wink Sen blir den finfin tongue

Värre var det för en galant som samma ägare som hade jeepen hade haft... Den bytte vi olja i sen skar den tongue

Ja, är det en "busbil" kanske det är lite mindre viktigt med sånt. smile

Sök