5889
Sök

Problem med AC på Renault Megane

5 Inlägg
17 september 2007
Trådstartare
Någon som är bra på AC?

Har en Megane -99 där AC:n slutat fungera.
Jag har konstaterat att kompressorn inte snurrar.
Om jag förstått det hela rätt finns det en elektriskt aktiverad slirkoppling som kopplar in kompressorn.

Jag har mätt spänningen på kabeln till "kopplingen" och den visar 5 V. Skall den ha full spänning? Kan jag utan risk prova med att koppla 12V direkt till den och se om den griper?

Tacksam för svar av någon kunnig mänska...

741 Inlägg
17 september 2007
Det är helt ofarligt och ge kompressorn spänning från batteriet, men gör det för säkerhets skull bara en kort stund.. Gjorde nämligen det på min egen bil nyligen och har gjort det på många andra..

Ett bra sätt att kolla om kompressorn är fungerande eller ej.

fungerar den då så är det med största sanolikhet att relä:et är kasst.

Skriv gärna resultatet här i tråden så vi får höra hur det gick smile
Senast redigerat av Joo (17 september 2007)

5 Inlägg
18 september 2007
Trådstartare
Tack för lugnande ord Joo.
Jodå, med 12V direkt till magnetkopplingen så går kompressorn runt.
Tyvärr verkar den inte kyla trots det, så det är något annat som är galet.

Kan det vara så att det finns någon kännare som slår ifrån AC'n om tex köldmedia har läckt ut?

741 Inlägg
18 september 2007
Ok, det var ganska lugnande då kompressorerna står ganska högt i pris iallafall smile

Nu vet jag inte hur mycket du kan om detta men:

du kan kolla själv om det är tryck i systemet, öppna motorhuven och så på Högtrycks sidan på kompressorn (alltså det lite smalare röret, skiljer ganska lite så titta noga) när du har hittat det lite smalare röret som kommer från kompressorn så sitter det som på ett cykel däck, en slags ventil, det sitter sådana där svarta/blåa korkar över som du kan skruva loss, gör det, sedan startar du motorn och ser till så att ac(c)n är igång och så trycker du ner något smalt i "ventilen" eller vad man ska kalla det (använd en smal skruvmejsel eller liknande), sprutar det då ut gas eller "ånga" så har du kölmedium så då är det inga fel med det..

Bra och kolla sådana här saker innan du åker till en verkstad och dom gör en massa extra jobb som kostar extra pengar..

Lycka till
Senast redigerat av Joo (18 september 2007)

Sök