3899
Sök

Hjälp mig kylarproblem tänder snart eld på bilen!!!!golf tdi

11 Inlägg
22 september 2007
Trådstartare
har skrivit förut här och har ej fått löst problemet.  har en golf 3 tdi 93a.

När man kör på motorväg i ca 110 så  går tempen upp till nästan 110 grader, och så stannar jag bilen och känner på den undre kylar slangen så är den nästan kall så låter jag bilen stå en stund på tomgång och så börjar den undre bli varm och fläktarna går i gång och temperaturen stiger ner till stadiga 90 grader, fattar ej varför den inte värkar öppna när jag kör bilen vattten pumpen värkar cirkulera som den ska termostaten är ny topplockspackningen är nybbytt kyler ser fräscht ut, men förra ägaren värkar ha hält i någån typ av motor svetts elller vad det heter kan det ha proppat igen kylet lr något men då skulle väl fortfarande undre slangen bli varm??? snälla nån som vet kom med tipps.

mvh mikael

Vw trimmare
2 995 Inlägg
22 september 2007
har du cirkulations pump? "Kan inget om tdi" låter annars som nått konstigt givar fel...
termostaten på Golf 3 brukar vara på 82 grader har du kollat att den verkligen börjar öppna då?

11 Inlägg
23 september 2007
Trådstartare
hmm tror att den ska öppna vid 87 men har testat många olika dom värkar ju öppna vid ca 95 grader ´vad för typ av givar fel tänkte du på då??

mvh

208 Inlägg
23 september 2007
byt termostat. byt vattenpump. eller så är det fel på din tempgivare kanske. att den int är varmare än 85-90 grader men givaren indikerar på att den är 110.... börja enkelt... annars så lämna in bilen på en vag verkstad och be dom felsöka... kan bli en billig felsökning. smile

Wrum!

Vw trimmare
2 995 Inlägg
23 september 2007
lindome skrev:
hmm tror att den ska öppna vid 87 men har testat många olika dom värkar ju öppna vid ca 95 grader ´vad för typ av givar fel tänkte du på då??

mvh

beror på hur ditt termostathus ser ut och hur många kontakter som går in där...
på de flesta vag bilar är 82-85 grader öppningsgradtalet den ska börja öppna då..det står annars på termostaten ta ur den och kolla vid vilken temp den öppnar bara lägga den i en gryta med vatten och på med plattan + termometer...

BTW du skrev att den går upp till 110grader har du då stannat och kollat att den verligen kokar? annars är din tempmätare/givare kass...
Senast redigerat av MeloveGolf (23 september 2007)

Sök