740 går skumt..

Pellexc
23 september 2007 · 6 Inlägg

hej jag har en volvo 740 -88 som har börjat gå lite konstigt. Tomgången ligger ibland på 1000 varv och ibland på 2000 varv. När jag håller jämn gas så går varvet ner med kanske 200 varv en kort sekund och sedan går de upp igen. detta händer var femte sekund om och om igen och är extremt irriterande! De är en B230E om jag inte missminner mig med laftmängdmätare och sånt.. vad kan de va för skit som orsakar detta??

740_GLT
24 september 2007 · 103 Inlägg

skulle kunna vara luftmassemätaren som krånglar.. om den krånglar så motorn får för fet eller för snål blandning kan lamdan oxå kuka ur.. då får styrboxen olika information hela tiden å går därför knepigt.. ( är ingen expert men är bara 17 trots allt:P )

WasteGate
24 september 2007 · 397 Inlägg

Kan kanske vara tomgångsmotorn?

Pellexc
24 september 2007 · 6 Inlägg

jag har varken luftmassemätare eller lambdasond så de är de inte

Drönirettab
24 september 2007 · 21 761 Inlägg

Spruta startgas vid tex insugspackningen och vid insprutningsventilerna och se om motorvarvet ändras, det kan vara luftläckage där.

Har du grejat med någonting i motorrummet nyligen?

Senast redigerat av Drönirettab (24 september 2007)

Pellexc
24 september 2007 · 6 Inlägg

jag testade med startgas för ett tag sen men inte så nogrant. jag får ta och kolla de igen. nej jag började att "greja" i motorrummet när jag märkte att den började att gå konstigt

Senast redigerat av Pellexc (24 september 2007)

Drönirettab
24 september 2007 · 21 761 Inlägg

Har ju själv en 240 med B230E, men jag har inte grejat speciellt mycket med insprutningen tyvärr. Däremot har jag sett på 240-forumet att K-Jet är känsliga för luftläckage tydligen.

Ullberg
25 september 2007 · 154 Inlägg

Läckande insugspackning eventuellt! Testa med startgas runt om hela insugspackningen....ökar den i varv nåsntans har du nog en läcka!

Senast redigerat av Ullberg (25 september 2007)

Nissan Is The Name, Primera GT Is The Game...
frasse4
25 september 2007 · 736 Inlägg

Kontrollera solonoiden (tilluftsliden) som reglerar(?) tomgången. Sitter ovanpå ventilkåpan brevid insuget en tjock (~20 mm) slang in på ovansidan och en ut på undersidan. Ser lite ut som en spridare men sitter för sig. Du kan dra ut elkontakten då bilen går och se om tomgången sjunker. Kan hända att den inte fungerar som den ska.

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
vullen Mr White
25 september 2007 · 1 072 Inlägg

Som de andra säjer..Spruta startgas över insugen vid spridartätningarna å vin insugspackningen...Kolla oxå tillsatsluftsliden öppnar å stänger som den ska...Ev så kan de vara kärvande mätskiva...

Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang