3046
Sök

Högre DB utan säkring??

Smålänning
7 887 Inlägg
26 september 2007
brlelvis skrev:
...stegen är specade till 10000w precis som jag skrev, det är dock vid full belastning alltså vid 0,5ohm! min koppling är "bara" 1ohm... men alla som är lite mer insatta vet att vid burp kan det hålla en helt annan ohm! jag ligger nu på 1,5ohm vid spelning vilket gör att steget inte alls e nära 10000watt vilket gör att säkringarna inte ligger på gränsen längre.

Inte så bra på detta, men logiskt sett så blir steget på 5000W vid 1 ohm, och 3333W vid 1,5 ohm.

Då behöver du 363 A säkring vid 9,2 volt. MAO har du tagit i tillräckligt med säkring för att det inte ska bli spänningsfall.
Vid 12 V så behövs 278 A i så fall.

Vid 1 ohms belastning så kräver anlägningen vid 9,2 V 543 A. Alltså väl tilltaget där också.

Men detta går lite utanför där jag inte kan så mycket längre wink

Svara nån som vet hur prestandan ändras med ohmtal och annat.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

21 761 Inlägg
26 september 2007
evilaudio skrev:
sen finns de en till bra anledining till att man ska skita i säkringar.. de e skit jobbigt när som pajar...*S*

Fast då har man ju underdimensionerat dem. wink

16 197 Inlägg
26 september 2007
Drönirettab skrev:
evilaudio skrev:
sen finns de en till bra anledining till att man ska skita i säkringar.. de e skit jobbigt när som pajar...*S*

Fast då har man ju underdimensionerat dem. wink

"eldade" 300 amps ANL säkringar i jettan förut.. efter att ja typ bytt säkring 5-6 ggr så lessna ja.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

10 287 Inlägg
26 september 2007
Det är svårt att följa dig Elvis ty:

I Inlägg #16 skriver du:

"mätt dB med termlab,volt in och ut ur steg under spelning och tomgångs spänning före o efter burp"

I inlägg # 19 skriver du:

"detta mättes nämligen även med en "mikkometer""

I inlägg # 25 skriver du:

"och som jag skrev tidigare mättes ström in respektive ut ur stegen hela tiden"

I inlägg #28 skriver du:

"spänningen sjunker från 13,7 "vilospänning" till 9,2 vid burp"

Så det blir lite rörigt när du hela tiden lägger till instrument och mätmetoder för att nu helt plöstligt backa på det och skriva, jag citerar nedan "behöver totalt 3st mätare".

/Göran

Brlelvis skrev:
när jag skriver skillnaden menar jag mellan varje med och utan mätning! det sjunker och ökar lite beroende på hur exakt spänningen ligger men den stämde exakt 0,1 mellan varje mätning med och utan, mäter alltså dom 2 ganska nära varandra och sen laddar och mäter 2 igen fast tvärt om med säkring eller icke säkring! och jag mäter bara på ett av stegen hela tiden, det vill säga behöver totalt 3st mätare en till mikkometern och en in och en ut på stegen! ampere o ström för att räkna ut impedans gör jag inte varje gång utan en gång innan mätningarna började!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
26 september 2007
Brlelvis skrev:
Drönirettab skrev:
Hur mycket ström drog anläggningen vid burparna ungefär?

Mätte inte ampere, men spänningen sjunker från 13,7 "vilospänning" till 9,2 vid burp!

Å herregud......det är EN HEL DEL isåfall......Elvis din galne fan! lol

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
26 september 2007
bushmyra skrev:
jonash skrev:
bushmyra skrev:
Lugn nu jag är inte dum i huvet..Självklart vet jag varför man har en säkring.. jag hade bara en fundering känns lite som en flaskhals.. Ampere enligt kondingen pekar runt 145-50 amp kör med anl säkring
Och jag skulle bara ersätta säkringen vid själva mättillfället åker ju inte runt och lyssnar på max volym...

Hade du förstått vad säkringen avr till för sa du? Vi repeterar: det har INGENTING med VOLYM att göra...

mvh Jonas

Mer ström till steget =högre volym!!!!!!

Kanske jag missförstod, men jag trodde han menade att säkringen kanske skulle gå om han spelar högt, vilket isåfall antyder att han tror säkringen sitter där som en strömbegränsare till stegen. Och i viss mån är den det, men de flesta fattar inte att säkringen är till för att skydda bilen mot brand i slutändan...

Sorry om jag missförstod!

mvh Jonas

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
26 september 2007
evilaudio skrev:
i mina ögon så räcker de me EN mätning me säkring å EN utan.. spelar de högre utan än me säkring så e väl svaret inte så svårt?? sen om de e 0,1 elle 7 dB kvittar så länge de e högre.

lika som att vissa bilar spelar högre om man viker fram stolar,fäller ner solskydd elle massa annat konstigt.

Evil...nej, du har fel här. Skillnad på 7dB ja. Det räcker nog med en mätning kanske, men när vi pratar om så små skillnader som 0.1dB så duger det inte alls.

Detta handlar om statistik och upprepade försök egentligen, och det är långt mer komplicerat än så.

mvh Jonas

16 197 Inlägg
26 september 2007
jonash skrev:
evilaudio skrev:
i mina ögon så räcker de me EN mätning me säkring å EN utan.. spelar de högre utan än me säkring så e väl svaret inte så svårt?? sen om de e 0,1 elle 7 dB kvittar så länge de e högre.

lika som att vissa bilar spelar högre om man viker fram stolar,fäller ner solskydd elle massa annat konstigt.

Evil...nej, du har fel här. Skillnad på 7dB ja. Det räcker nog med en mätning kanske, men när vi pratar om så små skillnader som 0.1dB så duger det inte alls.

Detta handlar om statistik och upprepade försök egentligen, och det är långt mer komplicerat än så.

mvh Jonas

jo de vet ja me.. men trådskaparen undra om man spela högre utan säkring.. inte hur mycke högre.. sen hänger de ju självklart på va man har för prylar i bilen.. men vanligt "svenssonpopp" så märks de nog ingen skillnad skulle ja tippa på.. men efter att själv har tävlat i dB så vet ja att (iaf i de bilar vi/ja har byggt) så har de spelat högre om vi tagit bort/inte haft nå säkringar. sen om de kanske bara e 0,1 db så e de iaf en ökning. kan man tjäna in 0,1 här å 0,1 där så kan de ju bli en skillnad på å vinna elle förlora.

fast ska man bara bygga en "popplåda" så ska man nog ta de säkra före de osäkra å köra me säkring/ar.. ( inte för att ja gör de e min bil men)   smile

har ju själv varit me å pillat på elvis bil en del så.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

782 Inlägg
26 september 2007
Trådstartare
jonash skrev:
bushmyra skrev:
jonash skrev:

Hade du förstått vad säkringen avr till för sa du? Vi repeterar: det har INGENTING med VOLYM att göra...

mvh Jonas

Mer ström till steget =högre volym!!!!!!

Kanske jag missförstod, men jag trodde han menade att säkringen kanske skulle gå om han spelar högt, vilket isåfall antyder att han tror säkringen sitter där som en strömbegränsare till stegen. Och i viss mån är den det, men de flesta fattar inte att säkringen är till för att skydda bilen mot brand i slutändan...

Sorry om jag missförstod!

mvh Jonas

Jag tror du missförstod mig men hey inga problem big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

1 058 Inlägg
27 september 2007
vad spelar du nu om jag får fråga.. ? har inte orkat läsa hela tråden.. vad är det för basar? 12 eller 15 och hur mkt effekt matar du med??

Jag förstår exakt vad du menar men tror knappast att det ger någon hörbar skillnad faktiskt.. sen om det ger en 0.1dB ökning så är det ju värt det vid tävling helt klart.

lite OT men förmodligen skulle du tjäna mer på att labba med avstämning, samt öppna hatthylla bigtime, större batteri, såna saker..
Senast redigerat av vw_performance (27 september 2007)

PoLoud =D

782 Inlägg
27 september 2007
Trådstartare
vw_performance skrev:
vad spelar du nu om jag får fråga.. ? har inte orkat läsa hela tråden.. vad är det för basar? 12 eller 15 och hur mkt effekt matar du med??

Jag förstår exakt vad du menar men tror knappast att det ger någon hörbar skillnad faktiskt.. sen om det ger en 0.1dB ökning så är det ju värt det vid tävling helt klart.

lite OT men förmodligen skulle du tjäna mer på att labba med avstämning, samt öppna hatthylla bigtime, större batteri, såna saker..

Det är tolvor drivs av två aph1 or ska jag vara helt ärlig kan jag inte effekten i huvvet roll

spelar 137.9 som bäst nu men som du skriver så är hatthyllan "öppnad" och ett nytt batteri sitter på plats... får se på lördag om det blir bättre!

1 058 Inlägg
27 september 2007
bushmyra skrev:
vw_performance skrev:

Det är tolvor drivs av två aph1 or ska jag vara helt ärlig kan jag inte effekten i huvvet roll

spelar 137.9 som bäst nu men som du skriver så är hatthyllan "öppnad" och ett nytt batteri sitter på plats... får se på lördag om det blir bättre!

okej, detta var alltså innan portarna i hyllan?? jävla bmw, dom är precis skit å bygga i...
skriv gärna på lördag vad det blev...

PoLoud =D

1 661 Inlägg
27 september 2007
bushmyra skrev:
vw_performance skrev:

Coolt, jag har spelat 139.6 vilken klass tävlar du i?

28 Inlägg
27 september 2007
så länge du inte skjuter säkringen så är det ingen risk... skaffa dig en riktig ANL säkring på typ 300 amp då har du så det räcker för bra många watt..
MVH /Ronnie

Smålänning
7 887 Inlägg
27 september 2007
Tendenza skrev:
så länge du inte skjuter säkringen så är det ingen risk... skaffa dig en riktig ANL säkring på typ 300 amp då har du så det räcker för bra många watt..
MVH /Ronnie

Tror inte en sån säkring pallar mer watt än en vanlig 300 A säkring... Kanske lite bättre prescision och jämnare kvalité... men den tål ändå inte mer...
Bara dyrare när den går...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

782 Inlägg
27 september 2007
Trådstartare
använder ANL nu 200 A

782 Inlägg
27 september 2007
Trådstartare
Hardjim skrev:
bushmyra skrev:
vw_performance skrev:

Coolt, jag har spelat 139.6 vilken klass tävlar du i?

Har bara spelat på mds crank lokala tävlingar.. där hamnar vi i 30 000:-+

1 058 Inlägg
27 september 2007
bushmyra skrev:
vw_performance skrev:

har precis vart och mätt min nya 15" och fick 140.1 som bäst, mätt med musik, inga toner. detta var med öppen skidlucka och en 11cm port i hatthyllan.. ganska nöjd. hoppas nu det går bra på lördag, och vart ska du mäta/tävla??

PoLoud =D

782 Inlägg
27 september 2007
Trådstartare
vw_performance skrev:
bushmyra skrev:
vw_performance skrev:

har precis vart och mätt min nya 15" och fick 140.1 som bäst, mätt med musik, inga toner. detta var med öppen skidlucka och en 11cm port i hatthyllan.. ganska nöjd. hoppas nu det går bra på lördag, och vart ska du mäta/tävla??

Blir på mds crank i gävle..  http://www.mds.se/news/newsitem.asp?ItemId=30597
BTW 140.1 med musik är grymt !
Senast redigerat av bushmyra (27 september 2007)

782 Inlägg
30 september 2007
Trådstartare
Helgens tävling blev en flopp !! hade nog fipplat med inställningarna för mycket!! 134,nånting db skit.vi lägger det på hyllan BMWn får stå och se snygg ut bara och våran SAAB kommer stå för DB spelning.kommer en projekt tråd om den senare..Har lite mds prylar hemma nu men funderar på att köra kicker istället..

Sök