5103
Sök

fel på avgasystemet?

1 174 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
Hej!

beställde ett simons avgasytem FRÅN KAT! så lämnade jag in den idag hos bromma avgas dom fixade allt perfekt osv osv å det låter bra!

MEN när jag sedna åkte hem från jobbet så börje avgaslampan lysa (inte blinka, å de står i boken om den inte blinkar så är det fel på avgasvärdena, men hur kan det komma sig har ju bara bytt ljuddämparna :S)

vad ska jag göra? vad kan felet va? kan jag fixa det?

min bil: Opel astra gtc -05
Senast redigerat av Akka (3 oktober 2007)

1 174 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
någon? sad

Son Of Murphy
782 Inlägg
3 oktober 2007
Det är inte någon lampa för Lambdasonden då? Det kanske är samma varningslampa eller något...
Då kan dom ju glömt o plugga något hål, eller sätta givaren på plats...

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!

1 174 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
Mankan1978 skrev:
Det är inte någon lampa för Lambdasonden då? Det kanske är samma varningslampa eller något...

tack någon som svarade.. asså tycker ju att ett hål e konsigt för dom har ju inte rört katten å det är väl där  Lambdasonden sitter? :S

Son Of Murphy
782 Inlägg
3 oktober 2007
Akka skrev:
Mankan1978 skrev:

tack någon som svarade.. asså tycker ju att ett hål e konsigt för dom har ju inte rört katten å det är väl där  Lambdasonden sitter? :S

Näe det är klart, men det kan sitta bara ett hål för o fästa givaren i ditt nya system. Så hade jag på min S40 när jag beställde ifrån JT, vart lagom putt över att jag fick åka o köpa en plugg...

1 174 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
Mankan1978 skrev:
Akka skrev:
Mankan1978 skrev:

Näe det är klart, men det kan sitta bara ett hål för o fästa givaren i ditt nya system. Så hade jag på min S40 när jag beställde ifrån JT, vart lagom putt över att jag fick åka o köpa en plugg...

okej sad fan blir lite putt på detta ja med... så surt allt va bra sedan åker man hem å e skit sne tongue men får gå ut å kolla på det hur ska lambdasonden sitta? utsidan insidan? efter katt innan katt?

ser iaf ingen slagg som hänger tongue
Senast redigerat av Akka (3 oktober 2007)

1 174 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
nu har jag testat även med att ta ort minus polen å det hjälpte inte sad

Son Of Murphy
782 Inlägg
3 oktober 2007
Minuspolen? Till lambdan, eller!? hmm Var har du lossat den?

Kolla istället under längs avgassystemet om du hittar något hål. Kolla katten, både före o efter, efter en givare. Kan vara dålig kontakt med, kanske...
Annars kolla längs den nya delen på avgassystemet i anknytning till katten om det är något hål där, för då behöver du plugga det. Annars går bilen ruttet o diverse lampor börjar varna...
Senast redigerat av Mankan1978 (3 oktober 2007)

1 174 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
okej, kej sad nej ja lossade minus polen på batteriet i 30 min för att nollställa. men funakde inte så ska åka till avgas i morgon bitti se va som säger ananrs får de väl bli till opel verskstad!

Son Of Murphy
782 Inlägg
4 oktober 2007
Akka skrev:
okej, kej sad nej ja lossade minus polen på batteriet i 30 min för att nollställa. men funakde inte så ska åka till avgas i morgon bitti se va som säger ananrs får de väl bli till opel verskstad!

Okej, aj då jobbigt... Jobbigt dyrt om inte annat! sad Ja jag är ingen mekaniker själv, utan utgår bara ifrån mina lättare kunskaper, och egna missar... hmm
Men om du gjort som jag sagt o ännu inte fått ordning på det, så gör du ju rätt i att åka till verkstad
Hoppas det löser sig.
Mvh. Magnus

845 Inlägg
4 oktober 2007
åk till verkstaden..
får dom fixa de..

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
4 oktober 2007
Enklaste sättet att leta hål är:
På med ett par handskar, håll för slutet på avgassysemet (utblåset) o lyssna om det pyser någonstans under bilen.
Detta med motorn igång förståss.
Senast redigerat av GT90 (4 oktober 2007)

1 174 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
woho nu är allt fixat! åkte till verkstaden som fixade avgasystemet (dom var bekymrade för dom skulle ju få stå för allt om det hade blivit fel)

hissade upp bilen så såg ja en jävla sladd hängandes (som ni sa innan, dock såg man inte den inte om bilen stog på marken) men iaf, vi tröck i den å det funkade inte heller.

Så jag försökte nollställa allt genom att dra ut minus polen i 30 min = funkade inte

sedan blev det lunch å jag å pappa (vi jobbar på samma företag) åkte å käkade lunch med min bil, och då sa han får jag köra lite å se hur den går, vi körde en bit å lampan försvan tongue Så nu är allt frid å fröjd.

OCH STORT TACK TILL ALLA SOM HAR HJÄLP MED SMÅ FIX Å IDER!
Senast redigerat av Akka (4 oktober 2007)

Son Of Murphy
782 Inlägg
4 oktober 2007
Akka skrev:
woho nu är allt fixat! åkte till verkstaden som fixade avgasystemet (dom var bekymrade för dom skulle ju få stå för allt om det hade blivit fel)

hissade upp bilen så såg ja en jävla sladd hängandes (som ni sa innan, dock såg man inte den inte om bilen stog på marken) men iaf, vi tröck i den å det funkade inte heller.

Så jag försökte nollställa allt genom att dra ut minus polen i 30 min = funkade inte

sedan blev det lunch å jag å pappa (vi jobbar på samma företag) åkte å käkade lunch med min bil, och då sa han får jag köra lite å se hur den går, vi körde en bit å lampan försvan tongue Så nu är allt frid å fröjd.

OCH STORT TACK TILL ALLA SOM HAR HJÄLP MED SMÅ FIX Å IDER!

Vad bra. smile Lycka till med din snygga bil! smile

Sök