4928
Sök

turbo frågor på 940LTT: Laddtryck mm

694 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
Tjenare.. har en lite frågor.. har en volvo 940 ltt satte på laddtrycksmätare på den idag och har nu lite frågor den laddar 0,5 men har en fråga när man står på tongång och gasar och typ lägger sig på 3000 varv så går trycket upp och sen sjunker det igen? ska det göra det eller är något fel?märker inget skillnad på bilen alls så har varit såhär hela tiden ja haft den men jag undrar bara. kanske läcker eller något:P? sen hur kan man göra för att lättast höjja laddtrycket lite till typ 0,7 för det ska den ju klara? byta wg?

tack på förhand..

557 Inlägg
3 oktober 2007
Det enda du behöver göra är att sättai ett chip, då kmr den ligga på nånstanns mellan 0,7 - 0,9

EDIT: Jag den klarar 0,7 utan problem. Min laddar 1,2 och det är inga problem, men ska man upp på den nivån bör man byta turbo.
Senast redigerat av Fimpha (3 oktober 2007)

//Jerry

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
3 oktober 2007
om den sjunker till noll så är den frisk, ingen bil har turbotryck när man står och tomvarvar, för att ladda fullt så måste motorn ha motstånd vilket den får när den rullar, det är då så iallafall jag fattat

694 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
tackar:) då är det inget fel ialf;)
Hmm förra ägaren sa att bilen är bränsle chippad vilket ja tror då den bara drar 0,7 typ.. hmm så vill ju inte ta bort det chippet men frågan är om det är bränslebox chippet som är bytt då? för det finns väl 2 olika sätt att chippa? hört att man kan sätta dit guldbox till bränslet men då ska den ju få mer:S? hmm pysventil kan ja väl använda mig av med för att höjja laddet lite?

10 287 Inlägg
4 oktober 2007
Så här:

Det räcker inte att bara chippa den för att få högre laddtryck. Du måste dessutom höja laddtrycket mekaniskt endera genom att sätta på en pysventil, spänna fjäderna hårdare i orginal wastegateklocka eller skall en wastegateklocka från en fulltryckare.

Ladda 1.2 utan att byta kam är rätt meningslöst.

Guldboxen är benämningen på en tändbox som har siffror som slutar på "219" så den kallas därför ofta också för "219-boxen". Det är den enda (i princip) tändboxen till B230FK/FT där man har chip som går att byta.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

694 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
Sharky skrev:
Så här:

Det räcker inte att bara chippa den för att få högre laddtryck. Du måste dessutom höja laddtrycket mekaniskt endera genom att sätta på en pysventil, spänna fjäderna hårdare i orginal wastegateklocka eller skall en wastegateklocka från en fulltryckare.

Ladda 1.2 utan att byta kam är rätt meningslöst.

Guldboxen är benämningen på en tändbox som har siffror som slutar på "219" så den kallas därför ofta också för "219-boxen". Det är den enda (i princip) tändboxen till B230FK/FT där man har chip som går att byta.

/Göran

Nej det förstår ja att man måste göra det mekaniskt med.. hmm wastegaten är bytt till en ft så då borde det väl bara vara att skruva upp trycket lite? eller gör det inget skillnad om den laddar typ 0,8 mot 0.5? eftersom ltt bara har 135 hk org och ft har 165? rätta mig om ja har fel och har för mig att en ft laddar väl ca 0,7 -0,8?
så det borde ju ge 30 hk ca.
För har inte mappat bilen eller något men den går klart mkt bättre än min polares ltt som är helt org så något måste dom ju gjort när dom chippa den? ( första turbo bilen för mig så är nybörjare) ber om ursäkt för kanske dumma frågor.

puff
4 oktober 2007
Själv körde jag på runt 0,9 bar med orginal turbon.
Har pratat runt med folk och dom sa att man bör ej ladda över 0,9 med orginal grejorna.
Många använder sig av "bonntrimmning" dvs sätter dit ett t-kors för att öka laddtrycket.
Om inte minnet sviktar så laddar en ltt 0,3 orginal? Rätta mig ifall jag har fel.
Mvh

10 287 Inlägg
4 oktober 2007
Jooo..precis.

Dunka dit en kam som funkar bättre än orginal T-kams-skiten ( vi dänger dom i garagegolvet så fort vi ser en sån).
A-kam eller VX3 är att rekommendera. Då drar motorn till varvstopp och det lönar sig helt plötsligt att ladda 1.0 -1.1.

puff skrev:
Har pratat runt med folk och dom sa att man bör ej ladda över 0,9 med orginal grejorna.

(Groucho Marx).

694 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
Sharky skrev:
Jooo..precis.

Dunka dit en kam som funkar bättre än orginal T-kams-skiten ( vi dänger dom i garagegolvet så fort vi ser en sån).
A-kam eller VX3 är att rekommendera. Då drar motorn till varvstopp och det lönar sig helt plötsligt att ladda 1.0 -1.1.

puff skrev:

Ok hur mkt jobb är det att byta till vx3 kam? behöver ja ha ur motorn för det? mina vänner är ganska duktiga så dom kan säkert men frågar här innan.. och va kostar en sådan ca? men ska ja ställe upp trycket till 0.8 ca?

10 287 Inlägg
4 oktober 2007
Att byta kam på en Volvo 8V är lätt. Dessutom så är det väldigt bra kvalitet på Volvo´s orginalkammar så beggade brukar vara felfria.

Annonsera efter en på tex www.turboperformanceclub.com

/Göran

(Groucho Marx).

694 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
Sharky skrev:
Att byta kam på en Volvo 8V är lätt. Dessutom så är det väldigt bra kvalitet på Volvo´s orginalkammar så beggade brukar vara felfria.

Annonsera efter en på tex www.turboperformanceclub.com

/Göran

Hmm min fråga kom bort sig där.. vad skulle det göra i effekt ca? om man byter till vx3 kam och ställer upp trycket till säg 0,8? mvh oscar

10 287 Inlägg
4 oktober 2007
0.8? låter lite klent tycekr jag. Du har runt 156 vid 0.7. Men kammen kommer till sin rätt framförallt när du börjar ladda lite. Räkna på 200-210 ärliga vid 1.0 typ.

/Göran

(Groucho Marx).

694 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
Sharky skrev:
0.8? låter lite klent tycekr jag. Du har runt 156 vid 0.7. Men kammen kommer till sin rätt framförallt när du börjar ladda lite. Räkna på 200-210 ärliga vid 1.0 typ.

/Göran

Ok ska fan sattsa på det:P ny bättre beg turbo är ju inte så dyr till dessa bilar om man pajjar skiten.. hehe för är det samma turbo i en ltt som en ft? den ser mindre ut tycker ja? men kanske ah ser fel:P hehe och vx3 kam var inte så dyrt heller kollat runt.. så ska köra på detta.. tack för hjälpen!!

Sök