6216
Sök

Fälgar till volvo 940? Från t.ex. 850, s70 m.fl.?

1 997 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
Hejsan!

Jag undrar om de nyare volvo fälgarna passar på min 940? vad jag har hört så är bultmönstret samma men inte ET:n(tror de heter så).
Letar efter vinterdäck till bilen och de hade underlättat om de gått att använda de"nyare" fälgarna då det finns fler att välja på.

Vad krävs för att jag skall kunna ha t.ex. 850/V70 fälgar på min bil?

Tack på förhand!
/Fredrik Isaksson

alias_kladde
3 oktober 2007
Vad jag vet så är det så att 850 passade till min 740 jag hade men var tvungen att använda spacers så har jag för mig att det är samma till 940.. och därmed kan du använda de nya fälgarna från volvo också men då måste du ha spacers.

bara be nån svarva till några spacers åt dig eller köpa på biltema

1 997 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
alias_kladde skrev:
Vad jag vet så är det så att 850 passade till min 740 jag hade men var tvungen att använda spacers så har jag för mig att det är samma till 940.. och därmed kan du använda de nya fälgarna från volvo också men då måste du ha spacers.

bara be nån svarva till några spacers åt dig eller köpa på biltema

Okej, joo jag har hört det där med spacers men aldrig fattat hur tjocka m.m.

Biltema har väl bara 5mm? Eller hur tjocka behöver dom vara?

Mvh/Fredrik

3 627 Inlägg
3 oktober 2007
Ja du måste ha spacers.. och 5mm räcker inte .. tror man behöver ha minst 12mm om jag inte minns fel!

Personligen så är jag inte mycket för spacers.. känns osäkert och framförallt inte på vinterdäck.. skulle jag ALDRIG få för mig att ha wink

Åk till en skrot eller så, där brukar du kunna hitta både plåtisar i rätt storlek och ett par helt okej vinterdäck smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

1 997 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
ToXtreme skrev:
Ja du måste ha spacers.. och 5mm räcker inte .. tror man behöver ha minst 12mm om jag inte minns fel!

Personligen så är jag inte mycket för spacers.. känns osäkert och framförallt inte på vinterdäck.. skulle jag ALDRIG få för mig att ha wink

Åk till en skrot eller så, där brukar du kunna hitta både plåtisar i rätt storlek och ett par helt okej vinterdäck smile

Okej, vart kan man köpa minst 12mm spacers då?

Är det verkligen så osäkert då? 1,2mm är väl inte så mycket extra för hjulbultarna eller? Någon som kör med spacers och kan förklara lite mer?

Joo får väl försöka hitta några i närheten, bara en tanke som slog mig. Hade ju vart bra om man hade kunnat behålla däcken till kommande volvo-bilar;)

Mvh/Fredrik

10 sec före dig...
540 Inlägg
3 oktober 2007
nä jag skulle ha R fälgar på min 740 beställde jag 20mm.. tor inte att man behöver så mycket till en 940. men annars är det rätt så mycket som är samma på 740 940. inget att rekomendera till vinterfälgar! mina spacers hade en tendens att släppa lite fast jag hade spänt dom men en trycklufts pistol!

3 627 Inlägg
3 oktober 2007
Precis som Tinoz säger.. Spacers är aldrig att rekommendera.. och framförallt inte på vinterdäck då de är mycket ojämnare väglag vilket blir till mer påfrestningar för muttrarna.. och de är 1,2cm, inte 1,2mm wink

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

10 sec före dig...
540 Inlägg
3 oktober 2007
ToXtreme skrev:
Precis som Tinoz säger.. Spacers är aldrig att rekommendera.. och framförallt inte på vinterdäck då de är mycket ojämnare väglag vilket blir till mer påfrestningar för muttrarna.. och de är 1,2cm, inte 1,2mm wink

bra att du skrev om det! hade varit roligt om man hade haft 1,2mm inte mycket att hänga i granen:)

tillägg när jag hade mina på blev det en riktig obalans i hela bakvagnaen!
kan tänkta mig att ha spacers på när man kör till och från en utställning. inte mer!

1 997 Inlägg
8 oktober 2007
Trådstartare
Så ni rekomenderar inte detta då? Finns ju så otroligt många fler fälgar till nyare volvo än till min 940...

Finns det någon som kör med spacers dagligen? Eller finns det någon annan lösning på hur man kan ha nyare volvo-fälgar på en 940?

Tack på förhand/Fredrik

Sök