Vad har verkstäder för skyldighet?

skallman
10 oktober 2007 · 91 Inlägg

Har problem med min corsa B 98'a 1.4

Den vägrar starta när det är kallt/fuktigt, annars går den fint. Dessutom så dör den ibland när ja trycker ner kopplingen.

Iom. att den stått parkerad en längre tid (ett par månader), trodde jag att det var något med bränsle tillförseln.

Jag har nu åkt med corsan i 3 veckor, så batteriet borde vara laddat, dessutom är det bara 2 år gammalt, från Biltema iof.

Jag har bytt bränslefilter, luftfilter, bytt motorolja, nytt oljefilter, hällt i bensinrengörings-vätska, tanka med ny bensin, bytt tändstift och bytt givare till kylaren.

Men fortfarende så vägra den starta när det är kallt/fuktigt.

Tillslut åkte jag till Svenskabil i globen och gjorde en felsökning, 1500:- fattigare!!
Dom sa att det enda felet dom hitta är överslag på tändkablarna, och att ett byte hos dom utav tändkablar skulle gå på ca 2200:-!!

Jag åkte till Mekonomen och köpte 4st tändkablar och bytte själv idag under dagen. Under dagen när det var varmt så gick bilen fint med dom nya kablarna, dog iof en gång under färd.
Men till min förvåning så startade inte bilen nu på kvällen, det är kallt och fuktigt ute.

Svenskabil's verkstad hadde tydligen fel, detta var/är inte problemet, eller?

Har lust att skicka en hammare i huvudet på dom i verkstan.

Jag köpte bilen för ca 3 veckor sedan, och haft problem från dag 1, köpte bilen här http://nestorsbil.se/index.htm Jag skrev ingen garanti. Så jag är ganska rökt va?

Va ska jag göra?

Senast redigerat av skallman (10 oktober 2007)

twin_cam Smålänning
10 oktober 2007 · 7 877 Inlägg

Byt allt i tändsystemet. Är oftast det som spökar. Tror att du har ett spräckt fördelarlock.
Annars så får du sätta igång och kolla alla givare och att kontakterna sitter som dom ska.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
skallman
10 oktober 2007 · 91 Inlägg

twin_cam skrev:
Byt allt i tändsystemet. Är oftast det som spökar. Tror att du har ett spräckt fördelarlock.
Annars så får du sätta igång och kolla alla givare och att kontakterna sitter som dom ska.

Tror inte corsan har ett fördelarlock utan en "tändspole", som givetvis kostar multum, är dock inte 100% på detta. På mekonomens sida står det bara "tändspole" och "tändfördelare"/utbytes.

Thorssa
10 oktober 2007 ·

Angående verkstaden så har ju de gjort sitt jobb. De har felsökt och hittade ett fel. Sen att det kanske inte var en lösning på hela problemet är en helt annan sak.

Angående köpet av bilen. Om bilen är köpt från en näringsidkare av dig som privatperson så har du 6 månaders garanti enligt konsumentköplagen. Fel som du upptäckt eller borde upptäckt vid en undersökning av bilen får du inte åberopa och inte heller fel som man får förvänta sig med hänsyn till bilens skick och ålder.

Senast redigerat av Thorssa (11 oktober 2007)

dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
10 oktober 2007 · 2 933 Inlägg

Plugga i motorvärmaren (om du har nån?) 20 minuter innan du ska åka så kommer den säkerligen att starta..
Så var det tydligen med min 240 med för längesen när morfar hade den.

Fråga mig inte vad det beror på bara smile

Senast redigerat av dj_aggwa (10 oktober 2007)

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 244 (1985)
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
skallman
10 oktober 2007 · 91 Inlägg

Thorssa skrev:
Angående köpet av bilen. Om bilen är köpt av en näringsidkare av dig som privatperson så har du 6 månaders garanti enligt köplagen. Fel som du upptäckt eller borde upptäckt vid en undersökning av bilen får du inte åberopa och inte heller fel som man får förvänta sig med hänsyn till bilens skick och ålder.

Köpt av en näringsidkare? (näringsidkare=affärsman/företagare) Bilen är köpt utav mig, en privatperson från en bilhandlare. Bilhandlaren är i detta fall näringsidkare, som jag förstår det.

Har du klippt och klistrat texten från någon sida? Jag förstår tyvär inte texten till fullo.

Gäller 6 mån garanti eller inte i detta fall?

skallman
10 oktober 2007 · 91 Inlägg

dj_aggwa skrev:
Plugga i motorvärmaren (om du har nån?) 20 minuter innan du ska åka så kommer den säkerligen att starta..
Så var det tydligen med min 240 med för längesen när morfar hade den.

Fråga mig inte vad det beror på bara smile

Bor mitt i city, så tyvär ingen motorvärmare hmm

Thorssa
11 oktober 2007 ·

skallman skrev:

Thorssa skrev:
Angående köpet av bilen. Om bilen är köpt av en näringsidkare av dig som privatperson så har du 6 månaders garanti enligt köplagen. Fel som du upptäckt eller borde upptäckt vid en undersökning av bilen får du inte åberopa och inte heller fel som man får förvänta sig med hänsyn till bilens skick och ålder.

Köpt av en näringsidkare? (näringsidkare=affärsman/företagare) Bilen är köpt utav mig, en privatperson från en bilhandlare. Bilhandlaren är i detta fall näringsidkare, som jag förstår det.

Har du klippt och klistrat texten från någon sida? Jag förstår tyvär inte texten till fullo.

Gäller 6 mån garanti eller inte i detta fall?

Ja det var så jag menade, att du köpte den av en bilhandlare. Nej icke klippt och klistrat utan det där har jag lärt mig från juridikstudier. Finns att läsa i konsumentköplagen om du vill läsa det själv smile

6 månaders garanti gäller men några rekvisit måste vara uppfyllda. För det första måste bilen ha köpts för en summa som inte är försumbar. Om du upptäckte de här felen när du undersökte bilen (du har undersökningsplikt) så gäller ej garantin. Den gäller inte heller om du BORDE upptäckt felen vid en undersökning. Om felen är sådana som man får förvänta sig av en bil av den åldern och av det skicket bilen var i så gäller garantin inte heller för de felen.

Detta kan bilhandlaren inte förhandla bort till ett avtal som är sämre för din del.

Det går inte att uttala sig mer än så utifrån den informationen du har lämnat.

PS. Jag har bara läst 20p juridik samt 10p pågående just nu och 2/3 rör fastighetsrätt och beskattningsrätt så jag kan inte garantera att allting är 100% rätt utan att leta upp paragraferna i lagboken. Det här är dock inget avancerat område och vi har diskuterat det en hel del så jag är väldigt säker på att detta stämmer. DS.

Senast redigerat av Thorssa (11 oktober 2007)

skallman
11 oktober 2007 · 91 Inlägg

Tack Thorssa.

Jag undersökte bilen vid köpet. Jag provkörde bilen vid köpet, men hitta inga fel.
Men elfel som uppkommer vid fukt/kyla är ganska svåra att hitta/se, borde jag hittat felet?

Förväntar man sig ett sådant fel på en 9 år gammal bil? (kanske, elfel finns ju på alla bilar)

Sokrates Eliminator
11 oktober 2007 · 1 441 Inlägg

1 Det felet kan du inte belasta säljaren.
2 Hade verkstaden bytt tändkablarna och felet fotsatt, hade det varit en sak, men du åtgärdade felet själv. De har inget ansvar.
3 Byt allt som du har råd med i tändsystemet,, lossa tändstiften och kolla dem. Felkällan ligger allt från tändstigt till elektronikbox. Möjligtvis nån sensor för lft/bränsle blandning.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Hamilton
11 oktober 2007 · 8 872 Inlägg

skallman skrev:
Har problem med min corsa B 98'a 1.4

Den vägrar starta när det är kallt/fuktigt, annars går den fint. Dessutom så dör den ibland när ja trycker ner kopplingen.

Iom. att den stått parkerad en längre tid (ett par månader), trodde jag att det var något med bränsle tillförseln.

Jag har nu åkt med corsan i 3 veckor, så batteriet borde vara laddat, dessutom är det bara 2 år gammalt, från Biltema iof.

Jag har bytt bränslefilter, luftfilter, bytt motorolja, nytt oljefilter, hällt i bensinrengörings-vätska, tanka med ny bensin, bytt tändstift och bytt givare till kylaren.

Men fortfarende så vägra den starta när det är kallt/fuktigt.

Tillslut åkte jag till Svenskabil i globen och gjorde en felsökning, 1500:- fattigare!!
Dom sa att det enda felet dom hitta är överslag på tändkablarna, och att ett byte hos dom utav tändkablar skulle gå på ca 2200:-!!

Jag åkte till Mekonomen och köpte 4st tändkablar och bytte själv idag under dagen. Under dagen när det var varmt så gick bilen fint med dom nya kablarna, dog iof en gång under färd.
Men till min förvåning så startade inte bilen nu på kvällen, det är kallt och fuktigt ute.

Svenskabil's verkstad hadde tydligen fel, detta var/är inte problemet, eller?

Har lust att skicka en hammare i huvudet på dom i verkstan.

Jag köpte bilen för ca 3 veckor sedan, och haft problem från dag 1, köpte bilen här http://nestorsbil.se/index.htm Jag skrev ingen garanti. Så jag är ganska rökt va?

Va ska jag göra?

Bara att ta bilen till firman du köpt den av, be dom fixa det på garantin.

Fotograf på tierpidag.se
Thorssa
11 oktober 2007 ·

skallman skrev:
Tack Thorssa.

Jag undersökte bilen vid köpet. Jag provkörde bilen vid köpet, men hitta inga fel.
Men elfel som uppkommer vid fukt/kyla är ganska svåra att hitta/se, borde jag hittat felet?

Förväntar man sig ett sådant fel på en 9 år gammal bil? (kanske, elfel finns ju på alla bilar)

En Opel från -98 är väl kanske inte känd för att vara något under av kvalitet men jag vågar inte svara på om man kan förvänta sig det eller inte. Beror nog lite på hur långt den gått och vilket skick den är i.

Gå till handlaren och prata med dem och säg att du vill att de ska laga det på garantin. Om de inte vill det så skriver du ett brev där du listar alla fel som uppkommit på bilen och hänvisa till konsumentköplagen. Avsluta med något i stil med: "Om ni misstycker mot mina önskemål är ni välkomna att svara skriftligen till mig, varefter jag vidarebefodrar båda breven till konsumentverket."

Min pappa gjorde så när Volvo vägrade byta vindrutan på garantin, han listade alla brister han ville ha åtgärdade på garantin (nybilsgaranti) också avslutade han brevet som ovan. Dagen efter de fått brevet ringde de upp honom och frågade när han kunde lämna in bilen!

Senast redigerat av Thorssa (11 oktober 2007)

skallman
11 oktober 2007 · 91 Inlägg

Var på Svenskabil nu i globen, och bemöttes helt ok.
Jag sa att jag åtgärdat felsökningen själv och att felet fortf. kvarstår (överslag på tändkablar engligt dom som gjorde så att bilen inte startar när det är kallt eller fuktigt)).

Varpå dom svara att jag skulle komma in med bilen nästa vecka på tisdag och dom skulle kolla igen, MEN skulle beloppet överstiga det jag redan betalt (1500:-), så får jag lägga till. (takbelopp 2500.-)

Sedan ringde jag Nestor Bil AB, där jag köpt skitbilen. Han sa att jag skulle komma med bilen på i onsdag nästa vecka och dom skulle kolla. Han påpekade även att det säkerligen inte var något stort fel, och att skulle felet redan varit när jag köpt bilen så åtgärdar han det, skulle felet ha uppstått efter han sålt får ja pröjsa.
Fan häller att jag tänker pröjsa, felet fanns redan första kvällen när det blev kallt.

Hur kan ha bestämma när felet uppkom? ord mot ord?

Senast redigerat av skallman (11 oktober 2007)

Thorssa
11 oktober 2007 ·

Konsumentköplagen är tillämplig enligt 1§. Säljaren får inte avtala något som går emot konsumentköplagen och är till nackdel för köparen enligt 3§.

I 16§ beskrivs vad som avses med fel på varan, dess egenskaper ska stämma överens med erat avtal. Om inte annat följer av avtalet ska den stämma överens med säljarens beskrivning.

Om bilen har sålts i "befintligt skick" eller liknande förbehåll anses den ändå felaktig om den avviker från vad man ska kunna förvänta sig utifrån bilens skick och ålder, enligt 17§.

Enligt 20§ så svarar säljaren för fel som fanns vid tiden för avlämnadet, även om felet visar sig först senare. Du måste bevisa att felet fanns där vid köpet för att kunna hävda denna paragraf.

Också kommer vi då till 20a§: "Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art". Det betyder alltså att säljaren måste bevisa att felet inte fanns där på alla fel som uppkommer inom sex månader.


Om varan är felaktig enligt 16-21§, i detta fall troligen enligt 20a§, så får du kräva avhjälpande av felet enligt 22§, alternativt prisavdrag eller häva köpet.

Du måste reklamera felet inom skälig tid enligt 23§ vilket du verkar ha gjort. (Alla reklamationer inom två månader anses ha lämnats inom skälig tid).

Enligt 26§ så har du rätt att kräva avhjälpande av felet om det kan göras utan oskälig kostnad för säljaren.

Så för din del torde paragraferna 1, 3, 20a, 22, 23 och 26§§ vara aktuella. Så för att han ska kunna komma undan att betala detta fel så måste han bevisa att det inte fanns där när du köpte bilen. Om felet fanns där första kvällen när det blev kallt borde det bli svårt för honom att bevisa detta.

Senast redigerat av Thorssa (11 oktober 2007)

skallman
11 oktober 2007 · 91 Inlägg

Tack Thorssa.

Nu jävlar, ska inte vika mig en tumm på onsdag nästa vecka!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang