3417
Sök

Motorproblem på saab 9000 -98

Saabnörd
40 Inlägg
12 oktober 2007
Trådstartare
#1
Hej!
Är inte så kunnig med bilar så det är väl bättre att jag frågar lite mer rutinerat folk
Jag har haft min 9000 i ca 4månader och inte märk något konstigt på gången,
förutom att den ibland runt 5000-6000varv rycker till eller vad man ska säga.
Som att den missar att tända.
Så igår var jag och chippa bilen, den gick rikrigt fint precis som det var tänkt.
Men efter att kört ett tag så märkte jag att den röck till oftare.
Min första take var att det var något fel i mappningen, fast efter att ha kört 10-15mil så rycker den oftare och oftare.
Någon som kan ha en aning om vad som är felet? Själv funderar jag på om det kan vara
tändstiften som gjort sitt, har nämligen ingen aning om när dom vart bytta sist.

*EDIT* Ska tilllägga att jag testat att ta av kablarna från batteriet för att kolla så det inte var databoxen som lärt sig några tokigheter, men så var inte falet. 

Bilmodell
Saab 9000 2.0t 150hk org

årsmodell
1998

Miltal
18000mil

Tacksam för svar
MVH Robin
Senast redigerat av Deveril (12 oktober 2007)

Second place is the first loser, go hard or go home

Smålänning
7 887 Inlägg
12 oktober 2007
#2
Kan vara tändstiften, men lika troligt är det tändkassetten.
Byt stift först, blir den inte bra så testa en annan tändkassett.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Saabnörd
40 Inlägg
12 oktober 2007
Trådstartare
#3
Tack för tipset smile
Så det borde var någon av de delarna?

Second place is the first loser, go hard or go home

Smålänning
7 887 Inlägg
12 oktober 2007
#4
Deveril skrev:
Tack för tipset smile
Så det borde var någon av de delarna?

Japp. börja med stiften. det blir billigast.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
12 oktober 2007
#5
Precis och är det DI:n så ska man alltid byta stift när man monterar en ny och det har du ju redan gjort då...


8 895 Inlägg
12 oktober 2007
#6
Se till att du får NGK BCPR7ES-11 och inget annat när du byter stift. tror att det ska lösa dina problem.

Fotograf på tierpidag.se

Saabnörd
40 Inlägg
12 oktober 2007
Trådstartare
#7
Tack för alla svar, problemet är nu löst. Räckte med att byta tändstiften smile

Second place is the first loser, go hard or go home


Sök