Volvo s40 2.0T höjd effekt på enkelt sätt!?

Foxxer
12 oktober 2007 · 133 Inlägg

Hej
Hörde av en kompis som sa till mig att man kunde höja effekten (hk) i s40 2.0 T med att bara typ sätta någon plugg av något slag vid turbon. stämmer detta och hur gör man i så fall!?

Jonas
BMWKimmo Mekaniker
12 oktober 2007 · 472 Inlägg

Skruva bort tubon så får du nog mer effekt tongue
Hehe, nej det som kompisen menade är nog att du ska ha en pysventil.

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
Rudholm
12 oktober 2007 · 863 Inlägg

hmm man får väl inte just nå mer effekt av en pys ventil? men du borde ju kunna höja laddtrycket smile (aldrig haft en turbo)

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892
2jzinside Fartygsingenjör
12 oktober 2007 · 550 Inlägg

Mister_Opel skrev:
hmm man får väl inte just nå mer effekt av en pys ventil? men du borde ju kunna höja laddtrycket smile (aldrig haft en turbo)

Så du tror inte laddtrycket har med effekten att göra ? wink, nej men som svar på skribentens fråga så går det inte bara och smacka dit en plugg och sen ha en jäklar massa hästar. Utan det är chip, turbo, avgas osv som gäller även för s40. Möjligtvis pysventil men detta funkar inte bra pga luftmassamätaren i s40n.

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis
mebben Troligen galen...
12 oktober 2007 · 567 Inlägg

BMWKimmo skrev:
Skruva bort tubon så får du nog mer effekt tongue
Hehe, nej det som kompisen menade är nog att du ska ha en pysventil.

Och med en pysventil lurar du turbon att ladda mer än vad styrsystemet tror att den laddar.
Resultatet kan bli dyrt eftersom ett höjt laddtryck utan programvara som justerar tändning och soppa kommer kommer öka risken för spikningar. Risken är även stor att du får en för turbon ohälsosam EGT (Exhaust Gas Temperature). Turbon går varm och riskerar att spricka.

En kille från x40 klubben körde med 0.2 bars pys på sin T4 under en tid, och när han demonterade sin turbo hade avgashuset många otrevliga sprickor.


Ett sjysst chip som höjer laddet, justerar tändningen och pytsar in lite mer soppa per förbränningscykel kostar under 5000kr på t.ex. BSR.
En ny turbo kostar strax under 10´000kr.
En ny motor kostar 10´000-45´000kr beroende på om du köper från skroten, begagnat eller från volvo.


Jag tycker inte att det är värt 5000kr i besparing genom att montera pysventil för att riskera ovanstående

mebben Troligen galen...
12 oktober 2007 · 567 Inlägg

wrapman skrev:
Möjligtvis pysventil men detta funkar inte bra pga luftmassamätaren i s40n.

Det är inte så att ni blandar ihop pysventil och öppen dumpventil? wink

Senast redigerat av Mebb (12 oktober 2007)

Rudholm
12 oktober 2007 · 863 Inlägg

Klart att turbotrycket har med effekten att göra! Jag sa ju de tongue men jag sa att jag inte trodde pysventil skulle hjälpa men som nån sa blandade jag ihop det med DUMPventil!

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang