Hjälp med köp av bas.

ZyCo
14 oktober 2007 · 3 Inlägg

Tjena!

Jag har en Jbl GTO301.1 II förstärkare liggandes.
Spec. på förstärkaren:

204 watts RMS x 1 channel at 4 ohms
and ≤ 1% THD + N (BR>
294 watts RMS x 1 channel at 2 ohms,
14.4V supply and ≤ 1% THD + N

till frågan, jag undrar altså vilken bas som skulle passa bra till dett slutsteg utan att något bränns sönder osv.


Tack på förhand! smile

Smuurf
14 oktober 2007 · 388 Inlägg

jag rekomenderar Mutant mt1207x kostar inte allt för mycket men spelar riktigt bra enligt mig. har 2 sådana i min bmw 320i big_smile

Mitsubishi Evo IV "Alice" (1997)
Skoda Superb "Paddan" (2017)
joliba_01
15 oktober 2007 · 424 Inlägg

Vilken storlek hade du tänkt på subben?

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
peter_1976 JDM
15 oktober 2007 · 2 201 Inlägg

en kompis (andreas79) har en jbl 12" bas till sitt gto steg, o det låter riktigt bra

ZyCo
15 oktober 2007 · 3 Inlägg

joliba_01 skrev:
Vilken storlek hade du tänkt på subben?

Är nog en 12" som jag tänkt mej.

Garre_89 custom lover
15 oktober 2007 · 227 Inlägg

köp en bas som har dubbla 4-ohm talspolar

BMW 330ci "Clubsport" (2002)
ZyCo
15 oktober 2007 · 3 Inlägg

Turbo_noz skrev:
köp en bas som har dubbla 4-ohm talspolar

Skulle vara glad ifall du kunda säga varför jag skall göra det smile
Är inget proffs med basar och allt som har med dem att göra, just därför satt jag upp tråden för att få mer kunskap.

Men gärna mer information om varför det skulle vara bra med dubbla 4-ohm talspolar så är jag väldigt tacksam!

Fredrik.Gustavsson
15 oktober 2007 · 2 123 Inlägg

ZyCo skrev:

Turbo_noz skrev:
köp en bas som har dubbla 4-ohm talspolar

Skulle vara glad ifall du kunda säga varför jag skall göra det smile
Är inget proffs med basar och allt som har med dem att göra, just därför satt jag upp tråden för att få mer kunskap.

Men gärna mer information om varför det skulle vara bra med dubbla 4-ohm talspolar så är jag väldigt tacksam!

Nej det ska du verkligen inte göra eftersom du vill brygga slutsteget och använda maxeffekten. Vill du ha dubbla talspolar ska du köra på 2x2ohm istället.
Men det tycker jag inte du behöver och en bas som passar perfekt till det steget är JBL GTO 1202D som kostar runt 1300kr, finns på både www.nardik.com och på www.brl.com
Har haft en sån och den spelar helt okej för den pengen men så klart finns det värre, basen spelar bra i en 33L sluten låda men fungerar även i en basreflex låda på c:a 50L.
Jag hade min i en sluten och det spelade på bra drivet av ett JBL GTO 75.4 steg.
Ditt steg och det jag hade levererar ungefär samma effekt vid 2ohm och du borde bli nöjd med den basen helt enkelt.

joliba_01
15 oktober 2007 · 424 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:

ZyCo skrev:

Turbo_noz skrev:
köp en bas som har dubbla 4-ohm talspolar

Skulle vara glad ifall du kunda säga varför jag skall göra det smile
Är inget proffs med basar och allt som har med dem att göra, just därför satt jag upp tråden för att få mer kunskap.

Men gärna mer information om varför det skulle vara bra med dubbla 4-ohm talspolar så är jag väldigt tacksam!

Nej det ska du verkligen inte göra eftersom du vill brygga slutsteget och använda maxeffekten. Vill du ha dubbla talspolar ska du köra på 2x2ohm istället.
Men det tycker jag inte du behöver och en bas som passar perfekt till det steget är JBL GTO 1202D som kostar runt 1300kr, finns på både www.nardik.com och på www.brl.com
Har haft en sån och den spelar helt okej för den pengen men så klart finns det värre, basen spelar bra i en 33L sluten låda men fungerar även i en basreflex låda på c:a 50L.
Jag hade min i en sluten och det spelade på bra drivet av ett JBL GTO 75.4 steg.
Ditt steg och det jag hade levererar ungefär samma effekt vid 2ohm och du borde bli nöjd med den basen helt enkelt.

Men är det inte så om man kör med en bas med 2x2ohm bryggas de så att basen bara kan spela i 1ohm eller 4? steget klarar väl bara att gå ner i 2ohm som mest belastning?
eller har jag helt fel ? eller så får man kanske bara köra med en spole?

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
TT-Avant
15 oktober 2007 · 6 851 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:

ZyCo skrev:

Turbo_noz skrev:
köp en bas som har dubbla 4-ohm talspolar

Skulle vara glad ifall du kunda säga varför jag skall göra det smile
Är inget proffs med basar och allt som har med dem att göra, just därför satt jag upp tråden för att få mer kunskap.

Men gärna mer information om varför det skulle vara bra med dubbla 4-ohm talspolar så är jag väldigt tacksam!

Nej det ska du verkligen inte göra eftersom du vill brygga slutsteget och använda maxeffekten. Vill du ha dubbla talspolar ska du köra på 2x2ohm istället.
Men det tycker jag inte du behöver och en bas som passar perfekt till det steget är JBL GTO 1202D som kostar runt 1300kr, finns på både www.nardik.com och på www.brl.com
Har haft en sån och den spelar helt okej för den pengen men så klart finns det värre, basen spelar bra i en 33L sluten låda men fungerar även i en basreflex låda på c:a 50L.
Jag hade min i en sluten och det spelade på bra drivet av ett JBL GTO 75.4 steg.
Ditt steg och det jag hade levererar ungefär samma effekt vid 2ohm och du borde bli nöjd med den basen helt enkelt.

Apap..detta steg är ett monoblock som är stabilt ner till 2ohm. Skrev själv inlägg om att han skulle ha 2x2ohms spolar, men jag hade fel (läser inte allt ibland wink )
Så ja, 2x4ohms  (paralell koppla) spolar funkar kalas, eller bas med 1x1ohm (serie koppla).

Senast redigerat av TT-Avant (15 oktober 2007)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang