4756
Sök

Hur koppla för mest effekt?

152 Inlägg
8 januari 2006
Trådstartare
Har en baslåda med dubbla 12" på 4ohm och 1200watt. Vill sedan driva den med
ett 5kanals steg på 4x100watt och 1x300watt.

hur kopplar jag för att få så mycket effekt som möjligt till basarna??

MVH Alexander.

Insane Base

Naturally Aspiranted
543 Inlägg
8 januari 2006
Hade jag varit du hade jag inte använt det slutsteget då risken att bränna spolen på basarna är mycket stor när inte slutstegs effekten är större än 1x300 watt mot dina basar på 1200W*2. Antar att min ena bas "brann" pga för lite effekt från slutsteget. då var det rockford 2x200 (750W bryggat) på en 1200W bas.
Men pröva du,men säg inte att du inte blev varnad wink

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
8 januari 2006
Du ska nog inte ha ett 5-kanals steg till det där tongue
Sälj det om du bara hade tänkt ha det till basarna, och köp två schyssta monoblock istället smile

Supraman
2 300 Inlägg
8 januari 2006
Jag skulle skaffa ett annat steg att driva den med om möjligt.
Antar att dom 1200 watten är för bägger basarna? alltså 2x600 W Peak ?
Ett monoblock är ett bra val til at köra basar med.
något som ger runt 800W peak borde räcka till dina grejer.
Då skall du brygga basarna så att steget får arbeta med 2 ohms belastning.

Sen om du nu ska köra med det steget du har så kolla om det går att köra dom 4x100w kanalerna på lågpass, om man inte kan det så kan du inte använda det till att driva basarna om du inte skaffar ett extra filter alternativt om man kan dela det i huvudenheten om den är tillräckligt avancerad.
För bäst blir det nog om man bryggar dom kanalerna så att man får en kanal till varje bas.
I värsta fall går det att köra på 1x300w kanalen men resultatet blir nog inte som du vill ha det.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

152 Inlägg
8 januari 2006
Trådstartare
MM 600watt peak st. Ja jag får nog köpa mig ett nytt steg helt enkelt roll
Senast redigerat av alexus65 (8 januari 2006)

Insane Base

859 Inlägg
8 januari 2006
Vad är det för slutsteg/basar? 1200W kan betyda en väldas massa olika saker nuförtiden, beroende vilken tillverkare som anger det...

/Theo

21 761 Inlägg
8 januari 2006
civic skrev:
Antar att min ena bas "brann" pga för lite effekt från slutsteget. då var det rockford 2x200 (750W bryggat) på en 1200W bas.

Det berodde inte på för lite effekt, det berodde antagligen på att steget överbelastades så att det gav en oren signal.

10 287 Inlägg
9 januari 2006
Det är en skröna att man "bränner" basar med för lite effekt. Det finns alltid en annan bakomliggande orsak.
Orena signaler isig bränner heller inte några element då elementen knappast förstår skillnaden på en signal som är distad i en distbox eller i ett slutsteg som distar.

Jag har i tidigare trådar gett dom bakomliggande orsakerna till att man kan knäcka element med dåliga slutstegskonstruktioner där man får endera pga osymmetrisk klippning en DC komponent eller pga klippande drivsteg tappar dämpfaktorn. Men då är den bakomliggande orsaken dålig konstruktion hos slutstegen.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök