4640
Sök

Kan någon göra en prisuppskattning?

3 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
Hallå
(Jag hoppas att det är ok att ställa en sån här fråga, ta bara bort tråden annars)

Ska gå direkt på mitt problem; Jag körde och smällde min 740 kombi GLT, 92-a igår.
Blev påkörd ifrån sidan, och fick vänster bakdörr intryckt, balken mellan dörrarna något intryckt (har sett betydligt värre, det handlar om kanske 2-3cm på ett ställe), och det värsta av allt; tröskellådan på vänster sida riktigt jäkla illa intryckt. Det, och punka på bakdäcket. Inget mer och inga maskinskador.
Problemet är dock att det (enligt Folksam Auto) skulle kunna gå på ca 30 000 att få det åtgärdat, eftersom man måste byta hela den skakade "biten" av bilen. De rekommenderade att jag istället försöker sälja den som den är, som "plockebil", vilket jag tänker göra.

Bilen var helt osannolikt fin när jag köpte den för ett år sedan. Har gått lite under 28 000 mil. Förbannat fint skick på i stort sett allting (ja, fram tills igår då). Så det är skadorna efter krocken som är det som är minsta sagt "mindre" fint.
Jag gav själv 23 000 för den (handlare), och har sedan dess lagt ytterligare någonstans kring 5000 eller så på den, på slitdelar. Ny halvsats, bromsar, handbromsbackar, och dylikt.

Har själv ingen som helst aning om hur/var man ska försöka sälja ett dylikt objekt, eller hur mycket som är rimligt att försöka ta för den. Funderade på t ex Tradera, men frågan om vad som är ett rimligt utropspris kvarstår ju.
Skulle uppskatta (väldigt mycket) om någon av er som kan betydligt mer än jag om bilar skulle kunna tänka sig att våga sig på en uppskattning om vad den kan vara värd?

Jag förväntar mig inga exakta uppgifter av något slag. Skulle bara bli tacksam om något kunde ge mig en liten hint, som procentsats av vad jag själv gav för den, eller vad som helst.

Jag tackar och bugar på förhand.

Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
605 Inlägg
17 oktober 2007
Varför löser de inte in bilen om de nu tycker att det e för dyrt att laga den åt dig??
Lr ger dig en del summa å du får behålla bilen så som den står?!

Har jag missat ngt?! Lr det e kanske bara jag som e lite trög för stunden...hmm..cool

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!

3 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
Därför att den bara var halvförsäkrad... Snacka om att man ångrar det nu.

1 174 Inlägg
17 oktober 2007
Ja men om det inte var ditt fel så spelar det ingen roll.. Har den andra bilen kört in i dig så är det den föraren som åker på det.. Med undantag för olika trafik regler osv.. Jag körde in i en kärring för ca 1år sedan.. Hon svängde ut framför mig när hon hade väjningsplik, och jag kom i typ 90kmh. Så jag totalkvaddade både min och henns bil.. fick ut över det dubbla av vad jag köpte bilen för.. Det hade kostat alldeles för mycket att laga den så mitt föräkingsbolag köpte bilen av mig..

Edit: Ska kanske tillägga att min bil bara va trafikförsäkrad...
Senast redigerat av -Blomman- (17 oktober 2007)

"If you're in control, you're not going fast enough"

3 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
Det pinsamma är dessvärre att det är jag som bedömdes som "vållande", som det heter. Har förmodligen aldrig skämts så mycket innan, men det var mitt eget fel. Hann inte se en annan bil, som iofs kom alldeles ini helvete för fort, men åker på utfartsregeln. Enda gången som något liknande har hänt. Har aldrig krockat förr. För jävla dumt och extremt pinsamt, jag vet. Men jag får ju liksom försöka göra det bästa av läget nu, och vill mest ha en ungefärlig uppskattning om hur mycket jag skulle kunna få för bilen, så jag vet ungefärlig prisklass för nya bilar som jag ska titta på (nej, jag tror naturligtvis inte att jag ska kunna betala en annan bil bara med det jag får för den här).

Sök