4989
Sök

vad innebär det att plana toppen?

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
19 oktober 2007
Trådstartare
då man är nybörjare på sånthär så satt jag och funderade på vad det innebär att plana toppen?

och hur kommer det sig att man får mer effekt av de?

ber om ursäkt för noobfrågan wink

375 Inlägg
19 oktober 2007
Plana toppen är att man typ "hyvlar" bort material.
En topp kan även bli ngt "böjd" med tiden pga värme och kyla. Det gör att packningen tätat dåligt till slut.

Då planar man toppen så dem blir "plan" eller rak.
Eftersom man tar bort material så blir det mindre utrymme i förbränningsrummet, vilket leder till att det lbir högre kompression. Vilket då ökar effekten i motorn

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
19 oktober 2007
Trådstartare
kanonbra svar smile thx

finns det några nackdelar med att plana den? smile
Senast redigerat av dusty (19 oktober 2007)

658 Inlägg
19 oktober 2007
Beror på i vilket syfte. Är den skev så är det bara bra. Man brukar då få kompensera med en tjockare packning. En aning höjt komp är ingen fara.
För mycket komp så kan du skjuta packningen eller så kan kolvarna ta i ventiler och liknande fel, vilket inte är någon höjdare.
Och i turbobilar brukar man försöka hålla ett lägre komp och istället öka hästkraterna med hjälp av ökat turbotryck. (vilket ger effekt på högre varv).
Ökat komp ger effekten över hela registret vilket är påfrestande på koppling och växellåda. Framförallt vid starter/rödljusrace.

Tror jag fick till det rätt.

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
19 oktober 2007
Trådstartare
bra svar igen smile nu blev jag lite klokare idag tongue

375 Inlägg
19 oktober 2007
Vill påpeka att ett högre komp ger mindre maxvarvtal.

En del bilar har redan en spärr ( ex Volvo 740 ( 6200rpm), men om man går på teori.
Varvar en motor ex 8000rpm som max, så kan det hända att man bara får ut 7000rpm med högre kompm dock så har man mer kraft genom hela registret.
Iaf i hästkrafter.
Hur momentkurvan ( nm) ser ut vågar jag inte svara på, men bör vara ngt lägre på låga varv.

Min minimoto roadracing klarar av 15800rpm med komp: 15:1
17:1 så är jag nere på 14800rpm

644 Inlägg
19 oktober 2007
Andreas_ace skrev:
Vill påpeka att ett högre komp ger mindre maxvarvtal.

En del bilar har redan en spärr ( ex Volvo 740 ( 6200rpm), men om man går på teori.
Varvar en motor ex 8000rpm som max, så kan det hända att man bara får ut 7000rpm med högre kompm dock så har man mer kraft genom hela registret.
Iaf i hästkrafter.
Hur momentkurvan ( nm) ser ut vågar jag inte svara på, men bör vara ngt lägre på låga varv.

Min minimoto roadracing klarar av 15800rpm med komp: 15:1
17:1 så är jag nere på 14800rpm

Hur gör du när du mäter kompressionsförhållandet...?

375 Inlägg
19 oktober 2007
Det jag pratar om är trycket.

Själva förhållandet vet jag inte
Eftersom motorn vi anv ligger på 50cc och har en "squish" på 0,5mm
Squish= avståndet mellan kolv och topp i ÖD( man tar en lödtennstråd 2mm tjock. viker den som ett " L". Drar ner drådeni cyllen genom tändstifthålet ner i i cyllen drar ett varv på kolven och sedan mäter om hur mycket trådet tryckts ihop)
Får ut ca 16,5HK på bromsbänk ( med 20mm förgasare)

Filmen neden visar bara hur gött dem låter och hur bänkning går till. Dock ej min film(!)
http://www.youtube.com/watch?v=oxgB1z2xLVw
Senast redigerat av Andreas_ace (19 oktober 2007)

Sök