3679
Sök

Densitetsskillnader? Glasfiber vs. stål

674 Inlägg
21 oktober 2007
Holme skrev:
caromania skrev:
JapMax skrev:

Tänk på att man inte mäter en huv i volym utan vikt.. *host*

JapMax min vän... Jag ska förklara för dig hur jag menade. roll

En glasfiberhuv blir tjockare än en plåthuv och därmed får den en större volym om den tillverkas i glasfiber än i plåt. Alltså är det ganska intressant att ha huvens volym, eller tjocklek, i åtanke. En millimeter plåt behöver ersättas av kanske tre millimeter plast för att bibehålla styrkan. Mycket av viktförtjänsten går alltså till spillo, och man ska inte tro att man tjänar så mycket som 1500kg/m3 kontra 7800kg/m3.
Mer korrekt blir det att räkna 1500kg/m3 X 3 = 4500kg/m3 jämfört med 7500kg/m3
När du gjutit din huv kommer den beräknade vikten bli mer än hälften av plåthuvens om man följer kg/m3 uppgifterna som fanns i exemplet. Om plåthuven vägde 12kg så kommer din plasthuv att väga mer än 7kg. Dvs du har tjänat mindre än 5kg.
Risken fanns att någon tänkte:
-Vajjert, min huv kommer att väga 2,5kg om jag gör den i plast i stället för 12kg om den är gjord av plåt.
*host*

Du är medveten om att din fina uträkning är gjord på siffror gällande KUBIK (m^3) och inte KVADRAT  (m^2) ?

Caromania har rätt,  vi pratar densitet.  mass-tätheten i ett specifikt material. Det kan bara räknas i minst 3 rumsliga dimensioner.  Annars funkar det inte.

With great freedom comes great responsebility

Sök