3862
Sök

Volvo 744 - 87 service

1 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
Jag tänkte serva min volvo 744. men jag vet inte riktigt vad som behövs göras. tänkte byta motorolja, växellådsolja, kanske tändstift. tänkte köpa grejerna på biltema. så om någon inte har något att göra kanske du har lust att tipsa mig om vad man borde göra för att få bilen att må bra, gärna med namn på oljor osv från biltema. bilen har gått 20000 mil exakt.
sen så knarrar det när man kopplar, vad kan man göra åt det?

helt galen
388 Inlägg
22 oktober 2007
Skit i växellådsolja...

Motorolja, oljefilter, luftfilter, tändstift, tändkablar, rotor och fördelarlock ska väl vara det viktigaste. Vilken olja du väljer är ypp till dig, min 745a får mineralolja, 945an får helsyntet.

Varför åka fort när man kan åka brett?

2 182 Inlägg
22 oktober 2007
kan väl skriva lite då nu när man är på g

Byt
Tändstift
Motorolja (10W-30 borde duga)
Luftfilter
Oljefilter

Kolla
Bromsvätske nivå
Växellådsolja (frivilligt)
bromsklossar (frivilligt)

http://www.biltema.se/ här hittar du delar
Senast redigerat av Niklas1987 (22 oktober 2007)

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

375 Inlägg
23 oktober 2007
Motor olja så kan du anv CASTROL GTX HIGH MILEAGE 4L, kostar ca 280kr för 4 liter.
Eftersom det är en 87:a så bör du köra mineral. Modell 90 så blev det lite övergång till hel syntet.
Jag gillar Biltemas olja, men då är det helsyntet då dessa är "renade"
annars anser jag märkes olja

Ang knarret så är det säkert bara wiren som knarrar.
Gör på min 745a -90
Man kan prova smörja wiren lite.

Ang rotor och fördelar lock så kolla och se hur dem ser ut. Skadar inte att byta. Men ser det fräsht ut så byt vid nästa service.

Tändkablar bör bytas efter ca 6-8000mil.

Tändspole kan vara en investering.
Biltemas universal fungerar fint, men den är tunnare än orginalet. Så om din nuvarande hållare inte kan bli mindre så måste man hitta en ny plats att sätta nya tändspolen.

Sök