3824
Sök

Besikta med utbytt motor?

Weber frälst!
223 Inlägg
26 oktober 2007
Trådstartare
Vad kostar det att reg.besikta en bil med en annan motor???
Jag vet att man behöver byta bromsar och fjädring och fixa godkända motorfästen för att den ska gå igenom..

Funderar nämligen på att trycka i en turbo motor i en ascona/manta....

Darth Vader
1 644 Inlägg
26 oktober 2007
Beror på om motorn är av bilens fabrikat, om det är turbo eller inte, effekt osv.

Braaaaap?

Weber frälst!
223 Inlägg
26 oktober 2007
Trådstartare
DoWahDiddy skrev:
Beror på om motorn är av bilens fabrikat, om det är turbo eller inte, effekt osv.

Vadå av bilens fabrikat???

Antingen blir det att jag slänge ri en volvo turbo motor eller så sätter jag på en turbo på en omega motor...

1 004 Inlägg
26 oktober 2007
vad är det för årsmodell på bilen?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
26 oktober 2007
Krusty skrev:
DoWahDiddy skrev:

Antingen blir det att jag slänge ri en volvo turbo motor eller så sätter jag på en turbo på en omega motor...

Du kan nästan ge upp det där. Otroligt svårt att få igenom det av olika anledningar.

Varför skriver jag inte här eftersom det finns MASSOR av trådar om detta innan så du får allt döda den där latmasken som du har i dig och söka lite wink.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Weber frälst!
223 Inlägg
26 oktober 2007
Trådstartare
John87 skrev:
Krusty skrev:
DoWahDiddy skrev:

Du kan nästan ge upp det där. Otroligt svårt att få igenom det av olika anledningar.

Varför skriver jag inte här eftersom det finns MASSOR av trådar om detta innan så du får allt döda den där latmasken som du har i dig och söka lite wink.

Omöjligt kan d ju inte vara då det finns ganska många som bytt ut motor i olika bilar....Står även i olika böcker att man bara behöver byta fjädring och bromsar till några som tål att bromsa motorns hk och att göra så motorn sitter helt stilla...

Darth Vader
1 644 Inlägg
26 oktober 2007
Nej, det är itne omöjligt, men för att göra en bedömning av det behöver vi veta vilken bil det är, vad du har för motor nu och vad du tänkt trycka i.

Edit:
Såg att du tänkte trycka i turbo, detta gör det MYCKET svårare. Då KRÄVS nästan omregistrering i fomr av amatörbyggt eller ombyggt fordon, vilket innebär mycket jobb.
Senast redigerat av DoWahDiddy (26 oktober 2007)

Braaaaap?

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
26 oktober 2007
Krusty skrev:
Omöjligt kan d ju inte vara då det finns ganska många som bytt ut motor i olika bilar....Står även i olika böcker att man bara behöver byta fjädring och bromsar till några som tål att bromsa motorns hk och att göra så motorn sitter helt stilla...

Det är inte omöjligt, men chansen är väldigt liten.

90% (om inte fler) av de som turbokonverterar och byter motorer m.m. har en besiktningsmotor och sen den egna motorn. De byter till besiktningen och byter sedan till den moddade motorn igen.

Synd om du åker på en flygande besiktning där emellan bara wink

1 004 Inlägg
26 oktober 2007
Krusty skrev:
John87 skrev:
Krusty skrev:

avgaskrav och helbilsgodkänd är inga ord du känner till?...

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Weber frälst!
223 Inlägg
26 oktober 2007
Trådstartare
DoWahDiddy skrev:
Nej, det är itne omöjligt, men för att göra en bedömning av det behöver vi veta vilken bil det är, vad du har för motor nu och vad du tänkt trycka i.

Står högre upp annars, men ska antingen trycka i en volvo tic motor eller sätta på turbo på en opel omega motor...Motor ska i en opel ascona...

Opel Ascona B-1980 2,0
Opel Ascona a -75

Ngn av dom bilarna ska motorn sättas i...

Om man har en besiktningsmotor och sen byter till en turbo motor efter besiktningen...åker man inte dit ganska hårt om polisen stoppar en om man har turbo motorn i???
Senast redigerat av Krusty (26 oktober 2007)

1 418 Inlägg
26 oktober 2007
Krusty skrev:
DoWahDiddy skrev:

Står högre upp annars, men ska antingen trycka i en volvo tic motor eller sätta på turbo på en opel omega motor...Motor ska i en opel ascona...

Opel Ascona B-1980 2,0
Opel Ascona a -75

Ngn av dom bilarna ska motorn sättas i...

Om man har en besiktningsmotor och sen byter till en turbo motor efter besiktningen...åker man inte dit ganska hårt om polisen stoppar en om man har turbo motorn i???

jo ett jävligt hårt bötesbelopp, hela 200 kr i ombesiktning.....

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
26 oktober 2007
Krusty skrev:

Nåt så inni ***** wink

Det här med besiktningsmotor är något många gör för att det helt enkelt inte går (eller iaf är otroligt svårt) att få bilen godkänd med annan motor i.

Jag vet folk som lyckats reg-besikta Volvo 740 med en 850 T5-motor, men det är en av väldigt få som lyckats.
Ingen idé att ge sig in i det om man inte är riktigt säker på vad man gör och hur lagarna/reglerna är.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
26 oktober 2007
Lindberg88 skrev:

Det är inte främst pengarna som svider då, utan att man måste byta motor två gånger (om man ska fortsätta köra med den olagliga motorn efteråt då förstås).

8 921 Inlägg
26 oktober 2007
Registreringsbesiktning, tidigare registrerat fordon övriga ändringar, inklusive vägning.
900:-

Fotograf på Tierp iDag

699 Inlägg
26 oktober 2007
Sattsa på en bil som e äldre en 75.. Blir mycket lättare att få det godkännt då.

Bilgalen elektriker :)

Weber frälst!
223 Inlägg
26 oktober 2007
Trådstartare
JonasHalt skrev:
Sattsa på en bil som e äldre en 75.. Blir mycket lättare att få det godkännt då.

Bara för att den är skattebefriad då lr???

245 Inlägg
26 oktober 2007
John87 skrev:
Lindberg88 skrev:

Det är inte främst pengarna som svider då, utan att man måste byta motor två gånger (om man ska fortsätta köra med den olagliga motorn efteråt då förstås).

oskattat, oreggat, oförsäkrat, tycker jag det borde bli. Vet en som åkt på det, men han gjorde bort sig när han blev stoppad å inte vela stänga av motorn

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*

Weber frälst!
223 Inlägg
26 oktober 2007
Trådstartare
tias aka katten skrev:
John87 skrev:
Lindberg88 skrev:

oskattat, oreggat, oförsäkrat, tycker jag det borde bli. Vet en som åkt på det, men han gjorde bort sig när han blev stoppad å inte vela stänga av motorn

Okej, lät som attt om man kör emd oreggad motor så blir det ganska så dyrt...

Sök