2628
Sök

Etanol konvertera nissan 200sx s13

16 Inlägg
25 oktober 2007
Trådstartare
tjena undrar om nån vet vad som behöver bytas på en nissan 200sx s13 om man ska etanol konvertera. Jag har förstått att det är soppapump, spridare, soppafilter. men är det något mer?

486 Inlägg
26 oktober 2007
Du kanske behöver höja bränsletrycket också. Du behöver mappa den för etanol oxå om den ska gå optimalt. 

Jag rekomenderar starkt Etanolen. Det ger mer effekt och e miljövänlig smile.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

SQ
1 343 Inlägg
26 oktober 2007
hakar in här, en rimlig kostnad å byta detta, själv vs verkstad.. vill veta lite mer om fördelar/nackdelar med etanolen.. är de ekonomiskt  ett plus eller går de minus.. effekt.. i procentsant gärna.. allt ni kan komma på.. smile  finns nog många som funderat men inte vet. ja är en av dom big_smile

Ljudnörd!

486 Inlägg
26 oktober 2007
På min bil, en Volvo 760 turbo, blev det följande effektskillnad:

95 oktan: 265hk/360nm

E85: 290hk/460nm

Bilen e mappad och bromsad i en Rototest bänk.

Bränsleförbrukningen kan jag inte säga så mycke om. För min bil e rätt så påställd och trimmad. Den drar typ 1,7l på landsväg/motorväg och över 2l per mil vid blandad körning. Men eftersom Etanol kostar ca 7-8kr mot 11-12kr 98oktan så blir det inte så blodigt.

Normalt sett brukar det bli marginellt billigare med Etanol.

// Tomas

SQ
1 343 Inlägg
26 oktober 2007
gjorde de så mkt som 25 hk, de va ganska mkt, samt 100NM.. inte heller helt fel, va de gäller effektbiten då, de ja är ute efter är framförallt de med priserna, bensinen kommer juh inte stanna direkt, den ska ju upp till 15 inom snart framtid iaf.. inte så skoj å tanka då!

men de är en klar fördel att konvertera? priser att konvertera med delar å så då?

Ljudnörd!

SQ
1 343 Inlägg
26 oktober 2007
Någon som vet priser på inköp av spridar, soppapump och diverse delar som behövs?

Ljudnörd!

486 Inlägg
27 oktober 2007
Lardi skrev:
Någon som vet priser på inköp av spridar, soppapump och diverse delar som behövs?

Det beror på vad det rör sig om för bil. Om det är en 740GL med B230F motor räcker det säkert med bränsle pump och spridare från en 740 turbo. Men ska man trimma mycke och har turbo så måste man kanske ha eftermarknad prylar. Jag har en Bosch -044 pump i min bil. Den klarar väl ca 400-500 Etanolhästar och kostar ca 2500. Spridare kostar väl runt 800-1200 styck.

// Tomas

SQ
1 343 Inlägg
27 oktober 2007
men i detta fallet min bil, ford focus -99 1,6 liter 16 ventilare.... 100hk.. ska väll chippa lite osv.. men säg 130hk?..   vad behövs då i detta fallet..

Ljudnörd!

736 Inlägg
27 oktober 2007
Inte säkert det blir någon effektökning alls på en bil utan turbo. Men i princip behövs bara en bränsletrycksregulator som höjer bränsletrycket. Visst kan man chippa om om man hittar ett chip för etanol. Allt beror på bil, hur hög belastning ligger på spridare, soppapump vid bensin eftersom en etanolbil behöver ca 10-20 % mer bränsle.

486 Inlägg
28 oktober 2007
frasse4 skrev:
Inte säkert det blir någon effektökning alls på en bil utan turbo. Men i princip behövs bara en bränsletrycksregulator som höjer bränsletrycket. Visst kan man chippa om om man hittar ett chip för etanol. Allt beror på bil, hur hög belastning ligger på spridare, soppapump vid bensin eftersom en etanolbil behöver ca 10-20 % mer bränsle.

Det blir alltid effekt ökning med Etanol om man vill. Klart man kan konvertera så effekten blir motsvarande original, men de e ju inte kul:D. Grejen med Etanol är att man kan gå på med MYCKET högre tändning. Det e där effekten kommer ifrån.

Stämmer precis det du säger med hur mycke original delarna e utnyttjade och dimentionerade. Men om man kör etanol på en turbo bil för effektens skull så ska man räkna med minst 25-40% mer bränsle. Sen bör det oxå justeras av någon med kännedom. Det blir lite mera spikkänsligt.

// Tomas

674 Inlägg
28 oktober 2007
hawleTT86 skrev:
tjena undrar om nån vet vad som behöver bytas på en nissan 200sx s13 om man ska etanol konvertera. Jag har förstått att det är soppapump, spridare, soppafilter. men är det något mer?

Det som du skrev.  -Soppapump, spridare, något större. Bränsle tryck regulator. Hällst 2st. Soppafilter.  & sen behövs en riktig etanol mappning om det ska bli helt ok.  Tändkurvan blir annorlunda mot bensin.  Det kostar en del, men det ger så många fler fördelar.

With great freedom comes great responsebility

16 Inlägg
28 oktober 2007
Trådstartare
okej men behöver man byta soppa ledningar?

674 Inlägg
28 oktober 2007
hawleTT86 skrev:
okej men behöver man byta soppa ledningar?

Tror inte att du behöver byta, om du bara ska konvertera en org. motor. Men ska du upp med effekten en bit, då åker du på att byta.

With great freedom comes great responsebility

427 Inlägg
28 oktober 2007
Med rätt inställningar blir det en efekt skillnad.
Slangar bör bytas pga att etanolen kan göra att vissa slangar flagnar och så kan det komma skit i motorn.

Sök