6709
Sök

Kan man dra sladdar från stereodisplayen till stereon?

26 Inlägg
8 januari 2006
Trådstartare
Lite lulligt kanske...
Jag menar om man kan dra sladdar från själva displayen som man kan ta loss till stereon?
Skulle nämligen föredra att stereon satt på ett annat ställe och att bara displayen hängde som en tavla big_smile
Har en JVC KD-G311

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
8 januari 2006
Det låter nog mera som en dröm än som en verklighet tongue
dock så skulle det teoretiskt vara möjligt!
att det dras sladdar från kontakterna på stereon till kontakterna på fronten tongue
men det är bara teoretiskt!
absolut inget jag skulle prova på tongue

859 Inlägg
8 januari 2006
Många tävlande har byggt så genom åren. Hörde t o m  att någon satt fronten i ratten, men det har jag ej sett bilder på.

/Theo

Team Tondöv
649 Inlägg
8 januari 2006
Är faktiskt ganska många som hade displayen i ratten! Förstår dock inte varför, men vafan..
Ska kika igenom gömmorna och se om jag hittar nån bild på det.

Quattro Is The Shit!
441 Inlägg
8 januari 2006
Man ska nog passa sig för att dra allt för långa kablar mellan stereon och displayen pga. att resistansen ökar rätt kraftigt och risken är stor att man bränner kretsarna i stereon. Lycka till! wink

"If It Got Tits Or Wheels It Will Get You In Trouble..."
fastOne.se
Hi-Tuning.com

859 Inlägg
8 januari 2006
freddan70 skrev:
Är faktiskt ganska många som hade displayen i ratten! Förstår dock inte varför, men vafan..
Ska kika igenom gömmorna och se om jag hittar nån bild på det.

Man lär få full ergonomipoäng iaf. också är det ju störtskönt. man behöver ju aldrig sträcka sig för att trycka på nått. Hur man löser det är ju problemet. Någon slags släpringar hörde jag att någon använt, men jag vet inte vad som skulle vara bäst.

Så leta fram lite bilder nu freddan:-)

/Theo

505 Inlägg
8 januari 2006
Ergonomipoäng säger du Theo, man varför inte bara skaffa en rattkontroll/multriratt? samma sak:P men iofs, man ser ju displayen bättre, men tutan då? viktigast av allt? ska man fixa det bredvid displayen eller? Tråkigt om man lackar på nån och råkar slå på displayen istället för tutan:P

Calibra Turbo 4x4

Team Tondöv
649 Inlägg
8 januari 2006
knappar i ratten förstår jag definitivt, om dom sitter någorlunda nära kransen, men displayen kan bara inte gett full ergonomi! tycker det verkar mycket värre att kika ner i rattcentrum, än att kolla på en högt placerad display något till höger om ratten..
men det är jag det!
både släpringar och en "skruvad" kabel i rattstången har jag sett användas.

ska glutta!!  ;-)

859 Inlägg
8 januari 2006
freddan70 skrev:
knappar i ratten förstår jag definitivt, om dom sitter någorlunda nära kransen, men displayen kan bara inte gett full ergonomi! tycker det verkar mycket värre att kika ner i rattcentrum, än att kolla på en högt placerad display något till höger om ratten..
men det är jag det!
både släpringar och en "skruvad" kabel i rattstången har jag sett användas.

ska glutta!!  ;-)

Full ergonomipoäng är jag inte säker på, kan glo lite i regelboken... men själv tycker jag det skulle vara suveränt iaf..

/Theo

781 Inlägg
8 januari 2006
låter som ett roligt projekt sett lite såna roliga saker.. men är det inte lättare å fixa en cd som har extra display? har sett de från nån sida från usa.. men hittar inte just nu. hehe

lr får du väll införskaffa den en front till så kanske man kan koppla ihop båda 2.. så har man både i ratten å på den vanliga platsen om de nu skulle va jobbigt å kolla i ratten som freddan70 tyckte.. finns säkert någon på internet nån stans som blivit av me resten av cd eller tvärt om..

borde vara lika *lätt* som å bara kopla in den andra skärmen.. lycka till iallafall vill gärna se om de funkar sen:)

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
8 januari 2006
Theo skrev:
Många tävlande har byggt så genom åren. Hörde t o m  att någon satt fronten i ratten, men det har jag ej sett bilder på.

/Theo

jasså tongue det var helt nytt för mej big_smile har aldrig sett något liknande på någon audiotävling här i landet big_smile

6 851 Inlägg
8 januari 2006
Japp, kan hålla med Theo att det finns de som satt själva displayen i ratten. Om det är bra eller ej går väl diskutera, men det vart iaf. extra poäng för han. (om jag bara kunde komma på vem det va oxå, Undra om det va Swippe för massa årsedan?)
Om inte annat så kan man ju sätta displayen där hastighets mätaren vanligen sitter. Det bör ju ge fulla påäng vad det gäller ergonomi iaf.
För kan det vara en bättre plats än rakt framför nyllet. Sen att man inte vill ha själva CD inkastet där är ju en annan 5:a wink

505 Inlägg
8 januari 2006
Tiaz, jag läste i somras någonstans att någon flyttade alla mätartavlorna åt vänster, sedan installerade in en touchscreen bredvid mätartavlorna. Riktigt läckert, men han sade i en intervju att det var pilligt.. Och svårt att byta låt när han körde. men när han körde så använde han oftast kontrollen till dvd spelaren. Riktigt läckert! Jag förstår inte hur man orkar skaffa sig såna prylar:) helt onödigt, men är man "prylbög" så är man;)

Calibra Turbo 4x4

6 851 Inlägg
9 januari 2006
Spawner..det är inte såa tt han flyttade allt åt vänster? verkar vara lite trångt att flytta det mot höger wink. (om han inte hade en högerstyrd bil då)
Men har man byggt så pass mycke så man bygger om halva bilen så bör det kanske inte vara så börkigt att installera en rattfjärr? på så sätt blir det ju ganska så enkelt att sköta alla funktioner på sin screen och CD/DVD..
Själv så tycker jag attd et är väldigt skönt med att ha en fjärr i ratten..så smidigt om ma nnu vill höja eller byta låt/kanal..
Senast redigerat av Tiaz (20 januari 2006)

53 Inlägg
14 januari 2006
ja det går,
åk till biltema köpe lödpenna lödtenn + en datakabel såkallad IDE, sen ska du knipsa bort kontakterna på kabeln o löda de en o en på stereons kontakter där displayen sitter, sen gör du samma sak på displayen, vissa stereo kan ha en plugg som trycks in av displayen, den kan du bara hålla intryckt med en bit teyp. om du tror att du kommer att använda displayen som vanligt igen så kan du alltid öppna skalet på framsidan av stereon o löda inneifrån o göra samma sak på displayen du öppnar fronten på baksidan o lödar kablarna direkt på insidan. ps. köp en lödpenna som har smalare munstycke för då blir det lättar att komma åt, sätt teyp mellan kontakterna så att du inte lödar ihop de m varann.
Senast redigerat av Arian (17 mars 2009)

Fuck You Your Fucking Fuck & Fuck The Fucking Fuckers.

Sök