4631
Sök

Köpa importerad 9000, hur säkert är det med milen?

741 Inlägg
2 november 2007
Trådstartare
Tjena

Har tittat på endel 9000 men endel av dom är importerade från Tyskland eller Italien.. Hur ska man veta om det är ärliga mil? vågar jag köpa en importerad bil, hittade en fin 9000 Aero som gått 17,000 mil men den är importerad, han har inte skrivit om han importerat den själv eller om han köpt den från bilfirma här i Sverige som i sin tur importerat den..

Vågar jag lita på milen? om jag ringer upp honom och det visar sig att det är han själv som importerat den, är det säkrare att milen stämmer då? har hört att bilfirmorna kan vara lite luriga..

Mvh

Tänker inte lägga ned massa tid på och åka till bilfirma och betala för att kolla detta..
Senast redigerat av Joo (2 november 2007)

Hmm.
2 november 2007
Bilar importerade från Tyskland kan tyvärr vara mycket luriga när det gäller detta med Miltal. Farsan berättade om en gång han fick observera detta(Då han själv skulle importera) i Tyskland. Där i det fallet var att bilen hade digital miltalsmätare, personen på det företaget kopplade upp en dator och drog ner miltalet radikalt. Och detta gäller nog inte bara de med digitala mätare.
Själet till att han var med och kunde se detta var att han har en kusin i Tyskland som kände ägarna på det företaget väldigt bra.

SÅ, sånt där är mycket lurigt. Bäst är att provköra bilen.

EDIT: Det med om att han själv står för det, han kan ju själv varit lurad.
Senast redigerat av Hmm. (2 november 2007)

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
2 november 2007
Joo skrev:
Tjena

Har tittat på endel 9000 men endel av dom är importerade från Tyskland eller Italien.. Hur ska man veta om det är ärliga mil? vågar jag köpa en importerad bil, hittade en fin 9000 Aero som gått 17,000 mil men den är importerad, han har inte skrivit om han importerat den själv eller om han köpt den från bilfirma här i Sverige som i sin tur importerat den..

Vågar jag lita på milen? om jag ringer upp honom och det visar sig att det är han själv som importerat den, är det säkrare att milen stämmer då? har hört att bilfirmorna kan vara lite luriga..

Mvh

Tänker inte lägga ned massa tid på och åka till bilfirma och betala för att kolla detta..

hur vet du om du köper en svensk bil om det är "ärliga" mil?

DFFL
9 020 Inlägg
3 november 2007
Vet inte hur det är med 9000 men "dagens" Saab går inte att banka.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

12 086 Inlägg
3 november 2007
maximus skrev:
Joo skrev:
Tjena

Mvh

För att en Svensk bil har miltalen registrerade vid varje besiktning. Medans en importerad bil börjar räkningen när den kommer hit. Vilket betyder att man kan ställa ner den hur mkt som hällst utan att någon får reda på det, om man inte gör djupa research i landet den kom ifrån.

Ska man ställa ner milen på en svensk bil måste man ställa ner varje år. Visst händer det, även att mätarna kopplas ur. Men det är långt ifrån i samma utstrcäkning som på importerade bilar.

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
3 november 2007
JapMax skrev:
maximus skrev:
Joo skrev:
Tjena

Mvh

För att en Svensk bil har miltalen registrerade vid varje besiktning. Medans en importerad bil börjar räkningen när den kommer hit. Vilket betyder att man kan ställa ner den hur mkt som hällst utan att någon får reda på det, om man inte gör djupa research i landet den kom ifrån.

Ska man ställa ner milen på en svensk bil måste man ställa ner varje år. Visst händer det, även att mätarna kopplas ur. Men det är långt ifrån i samma utstrcäkning som på importerade bilar.

men om man skaffar en mätare som har gått mindre då?

8 921 Inlägg
3 november 2007
maximus skrev:
JapMax skrev:
maximus skrev:

ska ju stämma med besiktningspapprena, bara att skruva så det blir rätt.
Senast redigerat av Hamilton (3 november 2007)

Fotograf på Tierp iDag

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
3 november 2007
Hamilton skrev:
maximus skrev:
JapMax skrev:

nä det behöver det inte..min nissan har "gått" 12000 mil..men på besiktningen för två år sen så står det 25000 mil..dvs min kaross har gått dom milen,men inte motorn..
och på en av mina gamla bilar så gick mätaren sönder när den hade gått 11000 mil och sen helt plötsligt dagen efter hade den bara "gått" 3500 mil..så besiktningen bryr sig inte om några mil..dom bara knappar in det som står..

slutsats:din bil kan ha gått hur låååångt som helst..du kan inte veta

8 921 Inlägg
3 november 2007
maximus skrev:
Hamilton skrev:
maximus skrev:

nä det behöver det inte..min nissan har "gått" 12000 mil..men på besiktningen för två år sen så står det 25000 mil..dvs min kaross har gått dom milen,men inte motorn..
och på en av mina gamla bilar så gick mätaren sönder när den hade gått 11000 mil och sen helt plötsligt dagen efter hade den bara "gått" 3500 mil..så besiktningen bryr sig inte om några mil..dom bara knappar in det som står..

slutsats:din bil kan ha gått hur låååångt som helst..du kan inte veta

Nu svara jag ju på en fråga om hur man "ska" göra vid ett byte där mätaren visar lägre.
Sedan vad bilägaren gör och inte gör är upp till honom.
Köper själv aldrig bilar där mätar ställningen inte går att kontrollera, sen om ägaren fibblat med renoveringar skiter jag fullständigt i om det inte finns papper/kvitton som stämmer.

Har hört många som sagt att "förra" ägaren gjort dittan och dattan....
Senast redigerat av Hamilton (3 november 2007)

Fotograf på Tierp iDag

1 703 Inlägg
3 november 2007
Det hände säkert många gånger "förr" att svenskar som åkte ner till Tyskland och hämtade sig en bil backade mätarn för att kunna kränga den med vinst.
Dock finns det så otroligt många fd tyska bilar nu i sverige, så att ens orka backa en mätare är överkurs och slöseri med tid.

Många svenskar har fortfarande, av någon anledning, några slags konspirationstanktar om tysklandimporterade bilar. Risken att bli lurad på en svensksåld bil är minst lika stor, man måste ju veta vad man köper och vad man ska inspektera på bilen. Vet man inte det kan man lika gärna köpa nytt direkt.

Själv är jag inne på min andra tyskimporterade bil, och ser inte längre fördelar med svensksålda. Båda bilarna har vart snuskigt fria från rost och andra skador.
Så till slut, köp tyskt! big_smile

study
772 Inlägg
3 november 2007
tyskarna tar ju bättre hand om sina bilar där är det inge biltema bormsar elelr någesådant skräp de kör ju troligtvis med riktiga saker då de vet att de kommer att behöva bromsa i från 200 till 100 på kort tid.

2 164 Inlägg
3 november 2007
Vad jag vet så är 9000 en bil som är mycket välskött bil om man köper den från tyskland men inte italien då den kan vara väldigt mycket repor på dom men annars välskötta.
I regel är de helt ofarligt att köpa en 9000 som har inporterats.

MVH

F

Sök