5066
Sök

extra batteri eller fet kabel?

Skogsfan
649 Inlägg
4 november 2007
Trådstartare
Ja, som rubriken lyder är min fråga, vad är bäst i både funktionellt och även ekonomiskt syfte, ett extra batteri där bak i bagaget eller dra tjocka kablar framifrån.
Har en 240 som jag ska sätta ett sinus live sl a1500 i och även ett boschmann 4kanalssteg.

Vad är då den bästa lösningen för detta? ett extra batteri eller att köpa 35/50mm2 kabel som jag hört ska vara till detta steget?

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

1 688 Inlägg
4 november 2007
Finns de inte mera ström att ge så spelar det ju ingen roll hur tjocka kablar du har smile

Ja hade definitivt sattsat på att byta ut orginalbatteriet till något batteri me bättre kapacitet och prestanda.
Trojan 100Ah & 780 CCA -> http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=12103

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

med lem
1 925 Inlägg
4 november 2007
jag skulle tipsa om både och big_smile batteri där bak + minst 35mm2 kabel till sinus steget,,, det vill ha lite ström kan jag säga, kör med sånna själv

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

Team Autohifi!
865 Inlägg
4 november 2007
Jag skulle råda dig till att börja med en bra pluskabel typ minst 35mm2.
För ska du setta in ett extra batteri så behövs den i vart fall.

Så stegen skulle se ut som detta:
1: strömkabel minst 35mm2
2: Byta batteri fram
3: extra batteri bak.

OBS! Tänk på saker som att ha en riktigt bra jord pungt till stegen.

Good luck!

21 761 Inlägg
4 november 2007
Faniskogen skrev:
Ja, som rubriken lyder är min fråga, vad är bäst i både funktionellt och även ekonomiskt syfte, ett extra batteri där bak i bagaget eller dra tjocka kablar framifrån.
Har en 240 som jag ska sätta ett sinus live sl a1500 i och även ett boschmann 4kanalssteg.

Vad är då den bästa lösningen för detta? ett extra batteri eller att köpa 35/50mm2 kabel som jag hört ska vara till detta steget?

Som de andra skriver så bör du ha en kraftig kabel till steget. Batteri och generator som sitter original i en 240 är ju inte så mycket att komma med, batteriet kan vara 55-70Ah och generatorn brukar vara 55A på de lite äldre modellerna. Din 240 är väl en -78 om jag inte har fel.

Batterihyllan rymmer bara upp till 70-75Ah batteri, men om man tar bort hyllan så ska det rymmas ett 100Ah batteri. Det har jag och en polare gjort på en 245 GLT-84 som har luftfiltret vid kylaren, vi har tagit bort luftfiltret och ska sätta sportluftfilter och då ryms ett 100Ah utan problem.

Kablarna får du göra om, men det är inga bekymmer. Om du sätter ett större batteri, tex det där Trojan eller Exide X-treme2, så sitter polerna tvärtom och då måste kablarna göras om oavsett om du vill ha grövre eller inte. Är dock lite osäker på om din batterihylla sitter svetsad eller med fyra 13mm skruvar.

Jag törs nästan garantera att jordpunkten för batteriet nere vid karossen är dålig, mest troligt så är det färg kvar under jordkabelskon och då får kabelskon bara kontakt via gängorna (som antagligen är rostiga). Ta bort jordkabelskon och slipa plåtrent, sätt tillbaka en ny kraftigare jordkabel.

Biltemas stora kabelskotång för 479:- fungerar mycket bra att klämma stora kabelskor, vi har gjort 50mm2 jordkablar/pluskablar och det har blivit bra. Den klämmer rejält och klarar 10-95mm2 kabelskor.

Generatorn är som sagt klen, men det går faktiskt att sätta en 100A generator som 940 har, även Biltema har en 100A som jag och polaren ska testa. Då får vi se om vi i fortsättningen får kalla märket för "Feltema" eller det riktiga namnet wink. Generatorn passar alltså "bolt on", inga moddningar behöver göras.

Däremot är det bara en 6mm2 laddkabel från generatorn till startmotorn som sitter original på din bil, så att den behöver bytas ut till en grövre, tex 16mm2 fungerar bra. En extra jordkabel från generatorns chassie till tex motorblocket eller karossen är också bra, det är inte säkert att generatorns hölje får bra jordkontakt via fästena nämligen.

Om du gör allt det där, sätter ett större batteri+rejäla kablar+större generator, så hjälper det nog till väldigt bra tror jag. Då har du sett till att strömmen framifrån har så "raka rör" som möjligt till dina steg.

Att fixa en bättre jordpunkt framme vid batteriet är ju en sak som man bör göra oavsett om man har en liten eller stor stereoansläggning, så även om du tycker att jag har rekommenderat lite för häftiga grejor så är den biten en ganska viktig sak tycker jag.
Senast redigerat av Drönirettab (4 november 2007)

Skogsfan
649 Inlägg
6 november 2007
Trådstartare
Oj, här var det en himla massa info som verkar vara väldigt bra och det jag behöver veta! hinner inte läsa och begrunda nu men ska göra det så fort jag kommer hem! Tack för det!smile

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!

Skogsfan
649 Inlägg
6 november 2007
Trådstartare
Nu har jag läst och begrundat hela ditt inlägg och kommit fram till att detta även skall följas nu!smile

tackar som sjutton för svaren då detta suddat ut nästan alla mina frågor nu.

Har då bara en till fråga, hur starkt batteri tror du det behövs till det jag ska köra?

som sagt så ska jag ju använda sinussteget som jag kommer köra i 2Ohm, alltså 900Wrms(står det).  Och utöver det ett mindre 4  kanals Boschmann eller Magnatsteg.
Ska till att börja med driva 2st 12" basar och någon framsystem. Efter jul kommer det nog att införskaffas ett par hyffsade kicker eller fosgatebasar istället.  VIll ju även ha kraft för dessa då:) alternativt ett till sinussteg också.

Så frågan är, hur starkt batteri behövs det för att driva detta på ett bra sätt?

Fan i skogen!

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
6 november 2007
Angående din senaste fråga kan man ju svara så här:

Skall du enbart spela med bilen igång behöver batteriet inte vara så fett, då behöver du bara en kraftig generator...

Ska du spela med bilen avstängd så är desto större batteri = ju längre kan du spela...

vill man räkna grovt kan man plussa ihop alla säkringar på stegen... (vi säger att det blir 150A då kan du spela 1 timme på ett 150A batteri, 2 timmar på ett 300A batteri osv,

men detta är väldigt grovt räknat, stegen tar alldrig i närheten av vad dom är avsäkrade till, men det gör inte så mycket för då har du ju lite buffert när du e klar wink
Senast redigerat av Xoff (6 november 2007)

Skogsfan
649 Inlägg
6 november 2007
Trådstartare
aha, då förstår jag! nej spela med den avstängd behövs väll inte göras så jättelänge. Iaf inte om det bara är det ett kraftigare batteri   är till för. Då är det viktigare med att det går att spela ut det fullt med bilen påslagen, är ju ändå när man åker det ska lyssnas mestadels:)

Fan i skogen!

21 761 Inlägg
6 november 2007
Det kan också vara så att ett kraftigt batteri även hjälper till fastän motorn är igång, orsaken är att vid snabba basdunk så finns risk att laddregulatorn inte hinner med att reglera upp spänningen när den belastas och då blir det mindre spänningsdippar med ett kraftigt batteri jämfört med ett klenare.

Men det där har jag inte kunnat testa i praktiken, är mest en egen teori. Annars är det väl som Xoff skriver, ett kraftigare batteri eller extra batteri gör nog mest nytta när man spelar med motorn avslagen.

Sök