Bmw tråden

PG Avstängd
9 november 2007 · 298 Inlägg

neckwomen_88 skrev:
hey...! tss, BMW är en utmärkt bil även för den yngre generationen smile

det är ingen slump att en M3a går på 4000:- i månaden att försäkra om man är runt 20 smile

_lurvas
12 november 2007 · 24 Inlägg

faan gör ni volvo snubbar här?

Bämmw 4 ever
John87 Stolt Volvoägare
12 november 2007 · 4 913 Inlägg

_lurvas skrev:
faan gör ni volvo snubbar här?

Det luktar gott här, så jag vill inte gå.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
DrKamikaze Allmänt efterbliven
12 november 2007 · 542 Inlägg

John87 skrev:
Vad dillar du om? "För att dom vill"?
Dom ökar ju inte antalet cylindrar för att det ska bli manligare, utan för att få mer kraft och en annan karaktär på motorn.
Det är ju inte så att dom drog ur 500hk ur 3-liters 6'an men tänkte att "Ähh, vi vill inte ha mer än 231hk i den här så vi sätter det".
Dom tar ju såklart ut så mycket dom kan och vågar (med säkerhetsmarginaler såklart) ur en sådan prestigemotor som just 330'n har.

Jag vet att 330'n går bättre än min T5'a och jag vet att det är mjuka och fina motorer.
Jag har haft många BMW's och Mercor i familjen så jag vet vad det är för bilar dom gör.
Men det var inte det jag frågade om, eller hur?

Fortfarande..
Är det nån som har en bra förklaring till varför det krävs 3 liter för att få samma (nästan nästan) effekt som 2,3 med turbo?
Turbon ger väl inte jättemycket effekt i sig, utan flyttar bara på registret så att effekten kan utnyttjas tidigare. Eller?

Förlåt om detta gick lite väl offtopic, men det är ju en BMW-tråd och jag pratar BMW-motorer och rubriken i sig är ju inte direkt exakt den heller wink

Och nej, dom tar inte ut så mycket effekt dom kan...då hade man fått en motor med en väldigt brant effektkurva och smalt register, som kanske går bra dom sista 1000rpm. Dom tar ut så mycket dom kan men med så brett register som möjligt.

Jämför en volvo motor utan andningshjälp istället. Det är väl självklart att en motor med stressfläkt får mer effekt? Tvingar man in mer luft så kan man också skicka in mer bränsle => mer effekt (förenklat smile)

Volvo behöver stressfläkt för att komma i närheten av bmw's motorer, så är det smile
Dom har förfinat sina sugmotorer i 50år och har blivit jävligt bra på det med åren smile

Senast redigerat av DrKamikaze (12 november 2007)

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
12 november 2007 · 542 Inlägg

Förövrigt så verkar ju just t5:an nästan vara lite av volvos värstingversion av 850:n? R versionen är lite vassare med hela 25hk mer (kan inget om volvo, så tack wiki wink)...vilket gör att du nästan borde jämföra den med en ///M bil från samma årtal ju om det ska vara någon rättvisa

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
John87 Stolt Volvoägare
12 november 2007 · 4 913 Inlägg

DrKamikaze skrev:
Och nej, dom tar inte ut så mycket effekt dom kan...då hade man fått en motor med en väldigt brant effektkurva och smalt register, som kanske går bra dom sista 1000rpm. Dom tar ut så mycket dom kan men med så brett register som möjligt.

Jämför en volvo motor utan andningshjälp istället. Det är väl självklart att en motor med stressfläkt får mer effekt? Tvingar man in mer luft så kan man också skicka in mer bränsle => mer effekt (förenklat smile)

Volvo behöver stressfläkt för att komma i närheten av bmw's motorer, så är det smile
Dom har förfinat sina sugmotorer i 50år och har blivit jävligt bra på det med åren smile

Mm, tack för att du skriver exakt samma sak som redan konstaterats smile

Som sagt va det inte för att kritisera BMW's motorer utan mer för att reda några frågetecken.
Har stor respekt för BMW's motorer och växellådor som håller världsklass.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
DrKamikaze Allmänt efterbliven
12 november 2007 · 542 Inlägg

Samma sak som redan konstaterats? Du dillade ju något om att dom tar ut så mycket effekt som dom kan, vilket jag försökte svara på (såg ingen annan som gjort det)

Sen råkade jag missade att någon redan försökt förklara för att att turbo ger mer effekt (jag ska genast sätta mig i mitt skamhörn för detta wink)

Men poängen kvarstår, volvo behöver sin lilla turbo för att kunna mäta sig med bmw's sugisar smile

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
_lurvas
12 november 2007 · 24 Inlägg

John87 skrev:

_lurvas skrev:
faan gör ni volvo snubbar här?

Det luktar gott här, så jag vill inte gå.

fair enough

Bämmw 4 ever
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang