20 000kr i böter för ett skämt!?

Muttley
12 november 2007 ·

richardoo290 skrev:
så om du kastar en badboll i skallen på en polare, ska då du få 20 000kr i böter?
eller säg 30 000kr.. för det är värre med en badboll i skallen än lite vatten.

är det rätt?  säg om du jobbar som polis eller politiker, ..

det är helt fel och hela sverige är dumma i huvudet!

vad menar du med det ? att svenska befolkningen är dumma i huvudet??
SKIT samma. Hon gjorde fel Reinfeldts vakter gjorde rätt!
Eller ska Reinfeldt bli blöt i ansiktet när han är utanför sitt hus?

Nu blev hon ju straffad och hon slapp betala vad är då felet? Inte Reinfeldts iallafall!.
han blev ju attackerad wink

Kesler
12 november 2007 · 3 650 Inlägg

hur många bryr sig om reinfeldt? inte jag ialf! Tycker det va bra att han fick lite vatten i nyllet!

Senast redigerat av Kesler (12 november 2007)

ironhead volvoraggare
12 november 2007 · 4 776 Inlägg

Kesler skrev:
hur många bryr sig om reinfeldt? inte jag ialf! Tycker det va bra att han fick lite vatten i nyllet!

vem bryr sig om den där kostymfjanten reinfeldt. det är ju ändå han som har sätt till så att vi fattiga får leva som svin och dom rika som kungar. så det var bra att han fick känna på att bli blöt

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
moose46019 study
12 november 2007 · 772 Inlägg

ironhead skrev:

Kesler skrev:
hur många bryr sig om reinfeldt? inte jag ialf! Tycker det va bra att han fick lite vatten i nyllet!

vem bryr sig om den där kostymfjanten reinfeldt. det är ju ändå han som har sätt till så att vi fattiga får leva som svin och dom rika som kungar. så det var bra att han fick känna på att bli blöt

Alla har möjlighet att bli rik.
ditt övriga i inlägget kommer inte jag att kommentera då vissa inte nes läser tråden verkar det som.


aja vissa borde hålla sig i norge tycker jag. lycka till i lillebror landet.

Senast redigerat av moose46019 (12 november 2007)

NiMroD
12 november 2007 · 264 Inlägg

robzter skrev:
helt rätt att ge henne detta bötesbelopp. ta mona sahlin som ni sossar där ute är så stolta över. köpa toblerone för regeringspengar. ge pengar till dem som inte ens jobbar. nej mer privatiseringar och bort med alla bidrag. tycker dock att moderaterna inte är tillräckligt drastiska. inte mer än rätt att höja avgifterna på dem sakerna som kostar pengar. låt dom som vill ha vård betala för den. jag vill inte betala för att du ska vara sjuk var och varannan vecka.

SÅ du tycker att USA har bra sjukvård??? privatisera sjukvården och det är där vi hamnar.
det vill du nog INTE!!!! eller??

Volvo V60 "D4 awd" (2013)
Volvo XC 60 "Gubbens" (2008)
ironhead volvoraggare
12 november 2007 · 4 776 Inlägg

moose46019 skrev:

ironhead skrev:

Kesler skrev:
hur många bryr sig om reinfeldt? inte jag ialf! Tycker det va bra att han fick lite vatten i nyllet!

vem bryr sig om den där kostymfjanten reinfeldt. det är ju ändå han som har sätt till så att vi fattiga får leva som svin och dom rika som kungar. så det var bra att han fick känna på att bli blöt

Alla har möjlighet att bli rik.
ditt övriga i inlägget kommer inte jag att kommentera då vissa inte nes läser tråden verkar det som.


aja vissa borde hålla sig i norge tycker jag. lycka till i lillebror landet.

visst han hade rätt att bli lite sur skulle jag med blitt. men det är ju fånigt att dra upp en sån sak i domstol. det här landet börjar gå överstyr nån måtta får det vara

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
moose46019 study
12 november 2007 · 772 Inlägg

NiMroD skrev:

robzter skrev:
helt rätt att ge henne detta bötesbelopp. ta mona sahlin som ni sossar där ute är så stolta över. köpa toblerone för regeringspengar. ge pengar till dem som inte ens jobbar. nej mer privatiseringar och bort med alla bidrag. tycker dock att moderaterna inte är tillräckligt drastiska. inte mer än rätt att höja avgifterna på dem sakerna som kostar pengar. låt dom som vill ha vård betala för den. jag vill inte betala för att du ska vara sjuk var och varannan vecka.

SÅ du tycker att USA har bra sjukvård??? privatisera sjukvården och det är där vi hamnar.
det vill du nog INTE!!!! eller??

det finns någon som heter försäkring.

jag har hellre en försäkring får bra läkevård än att behöva förklara på telefon sedan när man kommer dit förklara och sedan komma till en läkare.
tur att det finns privat läkare.

alain www.bimmerpower.org
12 november 2007 · 3 995 Inlägg

Politiken är som en gammal soppa, det kan man leva på men det smaka fan. neutral

man kan alltid säga sig att lite vatten kan inte skada, men han är just nu landets huvuds man. sad
Oavsett om det är reinfeldt eller en annan som sitter på huvud stol, han MÅSTE respekteras för DEN han är och DÄR han sitter.
Han är huvud ansvarig för landet, oavsett vad han gör eller inte gör.
Om han är kunig eller inte, det är bara framtid som kan avgöra om han ska sitta kvar eller inte. det är många som tycker om honom och många som inte, han är inte precis Robin Wood, men så länge han sitter där, man får äta soppan som den är.

I Frankrike i sommras, en man sprutade med vattenpistol som protest en politiker, han fick 8 år fängelse plus böter.
man ska inte leka med politiker annars var man är på väg. smile

Senast redigerat av alain (12 november 2007)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
fluppidupp ...
12 november 2007 · 757 Inlägg

NiMroD skrev:

robzter skrev:
helt rätt att ge henne detta bötesbelopp. ta mona sahlin som ni sossar där ute är så stolta över. köpa toblerone för regeringspengar. ge pengar till dem som inte ens jobbar. nej mer privatiseringar och bort med alla bidrag. tycker dock att moderaterna inte är tillräckligt drastiska. inte mer än rätt att höja avgifterna på dem sakerna som kostar pengar. låt dom som vill ha vård betala för den. jag vill inte betala för att du ska vara sjuk var och varannan vecka.

SÅ du tycker att USA har bra sjukvård??? privatisera sjukvården och det är där vi hamnar.
det vill du nog INTE!!!! eller??

som sagt jag som aldrig är sjuk ska väll för fan inte behöva betala för dom som är sjuka hela tiden. detta gäller allt. allt handlar om vad man vill lägga sina pengar på. vill jag gå ut på krogen varje dag så ska jag fan inte ha råd att lyxa till det hemma om jag inte jobbar för det. kan ju till exempel sänka studiebidraget för alla dessa jävla festande snorungar på sveriges högskolor.

sen har du nog inte läst på det hela med privatiseringar tillräckligt för att kuna snacka om det. i USA så kan vem som hellst starta ett sjukhus utan statliga bidrag. en viss vård ska alla ha men det får inte gå till överdrift.

kan säga att jag är 22år gammal och började jobba när jag var 20 började jobba för slavlön och arbetade mig uppåt så att klaga på att man är fattig funkar inte. sluta festa hela tiden och slänga massa pengar på skit och gå ur facket så kan du nog oxå tjäna lite pengar.

det är ju inte konstigt heller att dom höjer avgiften för a-kassan som exempel. folk som inte är med i a-kassan ska ju inte behöva betala för dom som är med.

som sagt allt handlar om val. vill man hålla på att betala massa pengar för saker man inte använder så kommer man inte ha några pengar kvar.

du klagar säkert på hur fint folk har det hemma och så när du själv sitter där i din trånga hyresrätt som hyresvärden inte vill renovera.

själv så köper jag min lägenhet nu istället och kan göra det fint.






detta vart lite off topic men helt riktigt att hon åker på höga betesbelopp. jag hade röstat för avlivning om det var någon ur kungahuset som dom skvätte vatten på.

tänk om det varit någon form av syra istället för vatten. man gör bara inte så

Senast redigerat av robzter (12 november 2007)

pUs Ûbersturmstekare
12 november 2007 · 534 Inlägg

robzter skrev:
som sagt jag som aldrig är sjuk ska väll för fan inte behöva betala för dom som är sjuka hela tiden. detta gäller allt. allt handlar om vad man vill lägga sina pengar på. vill jag gå ut på krogen varje dag så ska jag fan inte ha råd att lyxa till det hemma om jag inte jobbar för det. kan ju till exempel sänka studiebidraget för alla dessa jävla festande snorungar på sveriges högskolor

Ojojdå, här var det hårda ord. Bara en liten fråga, är du medveten om att studiemedlet + studielånet i princip har stått stilla dom senaste tio åren? Det var inte helt lätt att gå runt ekonomiskt ens när jag själv pluggade mellan 96-99, och med lite inflation + prishjöjningar på det så är det sannolikt ännu svårare idag. Nåt lyxliv är det inte frågan om.

Det är ju jättefint att du själv började arbeta i ung ålder, men till en del yrken krävs faktiskt akademisk utbildning. Var därför glad över att det fortfarande finns "jävla festande snorungar" som orkar läsa sig till den teori som i vissa fall krävs.

För övrigt var det inte statsministern själv som polisanmälde, utan säpo. Starta en tråd om vår vedervärdiga säkerhetspolis, om ni nu anser att ni hade gillat läget om en vilt främmande person öste en hink vatten över er..

Senast redigerat av pUs (12 november 2007)

Du
12 november 2007 · 121 Inlägg

robzter skrev:
som sagt jag som aldrig är sjuk ska väll för fan inte behöva betala för dom som är sjuka hela tiden. detta gäller allt. allt handlar om vad man vill lägga sina pengar på. vill jag gå ut på krogen varje dag så ska jag fan inte ha råd att lyxa till det hemma om jag inte jobbar för det. kan ju till exempel sänka studiebidraget för alla dessa jävla festande snorungar på sveriges högskolor.

sen har du nog inte läst på det hela med privatiseringar tillräckligt för att kuna snacka om det. i USA så kan vem som hellst starta ett sjukhus utan statliga bidrag. en viss vård ska alla ha men det får inte gå till överdrift.

Förlåt för OT.

Här verkar det som någon inte alls har läst på..
Börja lära dej varför man privatiserar.. Det finns en vinstdrivade faktor, det är ytterst få som har i ändamål att gå + - noll/välgörenhet inom privata sjukvården.
I Sverige har vi skatt som vi alla betalar. Skatt går tillbaka där det behövs för att kunna driva ikkevinstdrivande ändamål, det vill även säga din, min och andras välmående/välbefinande/friskhet mm..
I USA är vårdföretag ytterst vinstdrivande och en bruten arm kan kosta dej 40.000kr plus att du inte hade råd till någon försäkring så du får ingen sjukersättning för att du inte kan jobba.

Är det så du vill ha i sverige att omständigheter alt. slumpen avgör hurvida indeviden kommer att kunna klara sej?
- I USA betalar man skyhöga försäkringar som nästan bara rika har råd med, precis så ville en svensk politiker ha det här oxå när jag fick chansen att fråga.

Fråga till dej robzter:
När du eller någon av dina nära hammnar i en bilkrock vill du vänta i 30min längre på hjälp för att det är längre väg ifrån det sjukhus som är gratis?
-Sjuk kan vi alla bli på ett ögonblink.
/Raz

pUs Ûbersturmstekare
12 november 2007 · 534 Inlägg

Du skrev:

robzter skrev:
som sagt jag som aldrig är sjuk ska väll för fan inte behöva betala för dom som är sjuka hela tiden. detta gäller allt. allt handlar om vad man vill lägga sina pengar på. vill jag gå ut på krogen varje dag så ska jag fan inte ha råd att lyxa till det hemma om jag inte jobbar för det. kan ju till exempel sänka studiebidraget för alla dessa jävla festande snorungar på sveriges högskolor.

sen har du nog inte läst på det hela med privatiseringar tillräckligt för att kuna snacka om det. i USA så kan vem som hellst starta ett sjukhus utan statliga bidrag. en viss vård ska alla ha men det får inte gå till överdrift.

Förlåt för OT.

Här verkar det som någon inte alls har läst på..
Börja lära dej varför man privatiserar.. Det finns en vinstdrivade faktor, det är ytterst få som har i ändamål att gå + - noll/välgörenhet inom privata sjukvården.
I Sverige har vi skatt som vi alla betalar. Skatt går tillbaka där det behövs för att kunna driva ikkevinstdrivande ändamål, det vill även säga din, min och andras välmående/välbefinande/friskhet mm..
I USA är vårdföretag ytterst vinstdrivande och en bruten arm kan kosta dej 40.000kr plus att du inte hade råd till någon försäkring så du får ingen sjukersättning för att du inte kan jobba.

Är det så du vill ha i sverige att omständigheter alt. slumpen avgör hurvida indeviden kommer att kunna klara sej?
- I USA betalar man skyhöga försäkringar som nästan bara rika har råd med, precis så ville en svensk politiker ha det här oxå när jag fick chansen att fråga.

Fråga till dej robzter:
När du eller någon av dina nära hammnar i en bilkrock vill du vänta i 30min längre på hjälp för att det är längre väg ifrån det sjukhus som är gratis?
-Sjuk kan vi alla bli på ett ögonblink.
/Raz

Ett oerhört långt inlägg som bortser från en ganska grundläggande sak.

Nämligen att privata aktörer mycket väl kan bedriva vård, subventionerat via skattesedeln precis som den offentliga vården är. Det är därför som en bruten arm kommer inte att kosta dig 40 000 kronor.

NiMroD
12 november 2007 · 264 Inlägg

pUs skrev:

Du skrev:

robzter skrev:
som sagt jag som aldrig är sjuk ska väll för fan inte behöva betala för dom som är sjuka hela tiden. detta gäller allt. allt handlar om vad man vill lägga sina pengar på. vill jag gå ut på krogen varje dag så ska jag fan inte ha råd att lyxa till det hemma om jag inte jobbar för det. kan ju till exempel sänka studiebidraget för alla dessa jävla festande snorungar på sveriges högskolor.

sen har du nog inte läst på det hela med privatiseringar tillräckligt för att kuna snacka om det. i USA så kan vem som hellst starta ett sjukhus utan statliga bidrag. en viss vård ska alla ha men det får inte gå till överdrift.

Förlåt för OT.

Här verkar det som någon inte alls har läst på..
Börja lära dej varför man privatiserar.. Det finns en vinstdrivade faktor, det är ytterst få som har i ändamål att gå + - noll/välgörenhet inom privata sjukvården.
I Sverige har vi skatt som vi alla betalar. Skatt går tillbaka där det behövs för att kunna driva ikkevinstdrivande ändamål, det vill även säga din, min och andras välmående/välbefinande/friskhet mm..
I USA är vårdföretag ytterst vinstdrivande och en bruten arm kan kosta dej 40.000kr plus att du inte hade råd till någon försäkring så du får ingen sjukersättning för att du inte kan jobba.

Är det så du vill ha i sverige att omständigheter alt. slumpen avgör hurvida indeviden kommer att kunna klara sej?
- I USA betalar man skyhöga försäkringar som nästan bara rika har råd med, precis så ville en svensk politiker ha det här oxå när jag fick chansen att fråga.

Fråga till dej robzter:
När du eller någon av dina nära hammnar i en bilkrock vill du vänta i 30min längre på hjälp för att det är längre väg ifrån det sjukhus som är gratis?
-Sjuk kan vi alla bli på ett ögonblink.
/Raz

Ett oerhört långt inlägg som bortser från en ganska grundläggande sak.

Nämligen att privata aktörer mycket väl kan bedriva vård, subventionerat via skattesedeln precis som den offentliga vården är. Det är därför som en bruten arm kommer inte att kosta dig 40 000 kronor.

Ni som vill privatisera sjukvården tycker jag ska kolla på michael moores "sicko" det är väl så det slutar med privatesering som USA där läkemedels-företagen äger hela skiten.. plus
fan dom får ju punga upp 800 spänn för en jävla alvedon.
och försäkringen dom har funkar inte så jävla bra heller plus att flera miljoner människor i USA inte har råd med försäkringen.. och om du nu har råd så är det inte så lätt att få en försäkring... ni för ett exempel.. sara vill ha en försäkring.. Men sara hade för tio år sedan urinvägsinfektion. Då säger försäkringsbolagen att dom då inte kan sälja en försäkring pga tidigare sjukdom.. Och det gäller inte bara urinvägsinfektion utan tiotal med A4 papper med diverse sjukdomar...

orkar inte skriva mer nu men jag skulle då rösta NEJ om det kom på tal....

Volvo V60 "D4 awd" (2013)
Volvo XC 60 "Gubbens" (2008)
Lady_Milla Alecci's fästmö
12 november 2007 · 708 Inlägg

äsch alla som kommer upp sig lite blir såna dom tror dom e värda mer än alla andra..tro säkert att en filmstjärna elelr nått skulle kunna stämma nån för nått snt fjantigt....men om dom gör de mot vanliga människor så som carola skyller dom på att gud sa åt mig att göra de.. så e de ok eller hur?
INTE!!

har för mig att kungen fått en tårta i nyllet en gång men han ba skrattade ju å inget mer hände men då klagade pressen på att alla vakterna å uppmärksamheten hade vänt sig mot kungen å ingen som skyddade stackars silvia..sånt jäkla fjantigt prat så de e inte klokt hon stod precis jämte å klara hon inte ens stå en meter ifrån vakterna eller?

Arbeta Aldrig Mot Naturen, Utan Alltid Med Den.
C70
12 november 2007 · 424 Inlägg

Lady_Milla skrev:
har för mig att kungen fått en tårta i nyllet en gång men han ba skrattade ju å inget mer hände men då klagade pressen på att alla vakterna å uppmärksamheten hade vänt sig mot kungen å ingen som skyddade stackars silvia..sånt jäkla fjantigt prat så de e inte klokt hon stod precis jämte å klara hon inte ens stå en meter ifrån vakterna eller?

Det var en annan grej. Han som gjorde det hade tur att kungen tog det som han gjorde. Det hade nämligen kunnat bli måååååååååååååååååånga år i fängelse för det. Det är ett mycket allvarligt brott!

Tänk om det varit salpetersyra istället för en tårta.......

richardoo290 VOLVO for life..
12 november 2007 · 2 113 Inlägg

sverige kom på detta med allmän sjukvård, de flesta länder tog efter!  det är något mkt bra som hänt i historien..

privat sjukvård = alla har inte råd. folk dör/blir man av med fingrarna så får man skita i sjukhusbesök..  alla är inte rika/ eller är så smarta att de skaffar försäkring.
även om du har försäkring är det inte garanterat du får sjukvård..  försäkingsbolagen kan i vissa fall neka dig sjukvård och läsa lite finstilt text för dig som du missat..

förstår att folk som inte är sjuka börjar tröttna på att betala för alla som är sjuka jämt..
men hallå?  ska dom bara förbli sjuka? ska dom nekas vård? .. 
vi är ett land = vi tar hand om varandra...


USA har sämre sjukvård än kuba!!!   o sånna pissländer..  vill ni ha det så?
ok, om ni funkar så att ni alltid tänker på er själva och erat eget väll före andra och gärna ser att bidrag dras in...  men sjukvård är något alla har rätt till!

privat sjukvård: va tror du att du måste pröjsa för att en läkare ska sy på ditt finger igen?
80 000 dollar i USA...  tänk hur mkt det skulle vara i sverige då?

finns bara negativa saker med privat sjukvård.
ok, systemet vi har nu är inte perfekt.. men det funkar iallafall villket privat sjukvård inte gör!   var stolta över sveriges sjukvård istället, vi kom på det alla tog efter..  för det är så jäkla mkt bättre än privat sjukvård!   sluta ens tänka tanken om privat sjukvård snälla!

EDIT: kolla på filmen "sicko"   en film av michael moore, han har gjort den i syfte att få amerikanarna att förstå att alla andra länders system funkar bättre, och även för oss så vi alldrig blir som USA..

han var även i sverige för ett tag sen och pyssla med diverse saker, reinfeldt höll nått tal om detta med privat sjukvård och michael moore dök upp bland åskådarna och skrek saker hela tiden om att det endast finns till för att tjäna pengar..  inget bra kommer ut av det! och han undra va fan reinfeldt höll på med,  YOU HAVE THE BEST SYSTEM, WHY CHANGE IT!?

Senast redigerat av richardoo290 (12 november 2007)

jonesono Personal- och beteendevetare
12 november 2007 · 1 082 Inlägg

robzter skrev:
som sagt jag som aldrig är sjuk ska väll för fan inte behöva betala för dom som är sjuka hela tiden. detta gäller allt. allt handlar om vad man vill lägga sina pengar på. vill jag gå ut på krogen varje dag så ska jag fan inte ha råd att lyxa till det hemma om jag inte jobbar för det. kan ju till exempel sänka studiebidraget för alla dessa jävla festande snorungar på sveriges högskolor.

Du omvärderar nog dina (minst sagt underliga) åsikter, om du en dag skulle bli rejält sjuk. Detta är ju bara ännu ett tecken på att du inte intresserar dig för sånt här och att du inte vill ha med det att göra - kunskapen på området brister. Men när du bli äldre (och kanske klokare) så kan det ju hända att du börjar förstå ett och annat.

Angående "alla jävla festande snorungar på sveriges högskolor"... Du var mig riktigt beläst! *ironi*
Hur skulle det vara om du:
1. Ger någon slags verklighetsförankrad bild av studenterna? Visst, många är säkert ute och festar både en och två gånger men långt ifrån alla! Du har verkligen ingen som helst aning om vad du skriver om, vilket styrks av detta: "kan säga att jag är 22år gammal och började jobba när jag var 20 började jobba". Vilket i sin tur ger en aning om att du aldrig ens satt din fot på en skola annat än ett gymnasie.
2. Försöker ta reda på rena fakta för hur csn fungerar.
3. Tar reda på hur en "vanlig" students ekonomiska situation ser ut.
4. Kollar upp utvecklingen av studiebidraget och lånedelen (du vet, den som skall betalas tillbaks) under de senaste 10-20 åren.
5. Alla dessa som pluggar på universitet får knappast ett tack (ja, det är frivilligt.. men hacka för fan inte på oss!) för den forskning, utveckling, nya tankesätt osv.. ja, jag kan fortsätta i all evighet.
Med det sagt, så är den delen av ditt inlägg värt: Noll!
Har man ingen aning om vad man skriver om, bör man helst hålla det för sig själv.

sen har du nog inte läst på det hela med privatiseringar tillräckligt för att kuna snacka om det. i USA så kan vem som hellst starta ett sjukhus utan statliga bidrag. en viss vård ska alla ha men det får inte gå till överdrift.

Hur var det nu med sjukförsäkringar.. det är inte alltid som även den som har en sjukförsäkring faktiskt får den vård som man är berättigad till.
Dock vill jag ändå slå ett litet slag för privat sjukvård, som (till viss del) ger en ganska bra konkurrens och får den allmäna att om möjligt "skärpa" sig.

kan säga att jag är 22år gammal och började jobba när jag var 20 började jobba för slavlön och arbetade mig uppåt så att klaga på att man är fattig funkar inte. sluta festa hela tiden och slänga massa pengar på skit och gå ur facket så kan du nog oxå tjäna lite pengar.

Eh.. ok! Dags att vidga vyerna som sagt. Titta utanför fönstret där du jobbar... läs en bok, eller två.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Du
13 november 2007 · 121 Inlägg

pUs skrev:

Du skrev:

robzter skrev:
som sagt jag som aldrig är sjuk ska väll för fan inte behöva betala för dom som är sjuka hela tiden. detta gäller allt. allt handlar om vad man vill lägga sina pengar på. vill jag gå ut på krogen varje dag så ska jag fan inte ha råd att lyxa till det hemma om jag inte jobbar för det. kan ju till exempel sänka studiebidraget för alla dessa jävla festande snorungar på sveriges högskolor.

sen har du nog inte läst på det hela med privatiseringar tillräckligt för att kuna snacka om det. i USA så kan vem som hellst starta ett sjukhus utan statliga bidrag. en viss vård ska alla ha men det får inte gå till överdrift.

Förlåt för OT.

Här verkar det som någon inte alls har läst på..
Börja lära dej varför man privatiserar.. Det finns en vinstdrivade faktor, det är ytterst få som har i ändamål att gå + - noll/välgörenhet inom privata sjukvården.
I Sverige har vi skatt som vi alla betalar. Skatt går tillbaka där det behövs för att kunna
driva ikkevinstdrivande ändamål, det vill även säga din, min och andras välmående/välbefinande/friskhet mm..
I USA är vårdföretag ytterst vinstdrivande och en bruten arm kan kosta dej 40.000kr plus att du inte hade råd till någon försäkring så du får ingen sjukersättning för att du inte kan jobba.

Är det så du vill ha i sverige att omständigheter alt. slumpen avgör hurvida indeviden kommer att kunna klara sej?
- I USA betalar man skyhöga försäkringar som nästan bara rika har råd med, precis så ville en svensk politiker ha det här oxå när jag fick chansen att fråga.

Fråga till dej robzter:
När du eller någon av dina nära hammnar i en bilkrock vill du vänta i 30min längre på hjälp för att det är längre väg ifrån det sjukhus som är gratis?
-Sjuk kan vi alla bli på ett ögonblink.
/Raz

Ett oerhört långt inlägg som bortser från en ganska grundläggande sak.

Nämligen att privata aktörer mycket väl kan bedriva vård, subventionerat via skattesedeln precis som den offentliga vården är. Det är därför som en bruten arm kommer inte att kosta dig 40 000 kronor.

Javisst att vården i många fall är bra och om inte bättre i privatvård håller jag med om.
Att staten subentionerar en del och resten försäkring kommer inte att räcka för detta är ingången till att göra sej av med en mycket dyr utgift för staten.

Det du pratar om subventioner via skattesedl. det finns redan.
Men varför vill staten nu sälja sjukhus/skolor till privata aktörer samt många mer hörnstenar av offentliga sektorn?
-Offentliga sektorn kostar pengar.
Hur får man den offentliga sektorn att sluta kosta pengar?
-Man höjjer priser/avgifter för andvändare av tjänsterna, även sänker omkostnaderna för arbetsgivarna.


Vem vet kanske vi gör som USA?
År 3: Efter privatisering. kostar 40.000 för vård av bruten arm. staten betalar då av summan 33.000kr resten den drabbade inkl. försäkringar.

År 6: Då staten tycker att det hela verkar spåra ur med priser och inte vill betala så mycket.       
Kostar 44.000 för vård av bruten arm. staten betalar 28.000kr resten den drabbade inkl. försäkringar.

År 11: Av summan 44.000kr för en bruten arm betalar försäkringen hela summan, men tyvärr inte för Bert 45år. För Bert har varit en abetarklassens snickare och har skadat ryggen när han var 32år och har inte haft råd att betala den skyhöga försäkringspremien som just han har.

Är du med nu då? wink

alain www.bimmerpower.org
13 november 2007 · 3 995 Inlägg

det här är lite ut fran 20.000:- i böter  men...

Eller göra som det ska sätta i gång i Frankrike: alla som ska åka skidor ska teckna en försäkring; försäkringkassa har ingenting att göra om du skada ben när du åker skidor, likadant med bil olyckor, alla kostnader ska betalas av den försäkrad försäkringbolag som orsakade olykan även operationer och arbetsdagslöner som förlorade av den olyckdrabbade. Skololyckor täcker av skolförsäkring (obligatorisk idag). likadant med arbetsolyckan, det är arbetsförsäkring som tecknar av arbetsgivare som tag hand om olycksdrabbade i 100% och inte försäkringkassan.
Alla operationer och sjukhus dagar kostar mycket åt försäkringkassa, dessa kostnader läggs på olika försäkringbolag på det viset kan försäkringkassa komma upp ingen med sin skuld
Det verkar som att Frankrike kommer också att blir americaniserad,
Jag skulle tror att detta kommer snart också i Sverige, men än så länge Sverige vill ser hur utveckling av detta system fungerar och därefter kan det smälla till.

Senast redigerat av alain (13 november 2007)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
pUs Ûbersturmstekare
13 november 2007 · 534 Inlägg

NiMroD skrev:
Ni som vill privatisera sjukvården tycker jag ska kolla på michael moores "sicko" det är väl så det slutar med privatesering som USA där läkemedels-företagen äger hela skiten.. plus
fan dom får ju punga upp 800 spänn för en jävla alvedon.
och försäkringen dom har funkar inte så jävla bra heller plus att flera miljoner människor i USA inte har råd med försäkringen.. och om du nu har råd så är det inte så lätt att få en försäkring... ni för ett exempel.. sara vill ha en försäkring.. Men sara hade för tio år sedan urinvägsinfektion. Då säger försäkringsbolagen att dom då inte kan sälja en försäkring pga tidigare sjukdom.. Och det gäller inte bara urinvägsinfektion utan tiotal med A4 papper med diverse sjukdomar...

orkar inte skriva mer nu men jag skulle då rösta NEJ om det kom på tal....

Alltså, dels läser du grymt slarvigt, och dels håller inte din liknelse. Att vård drivs i totalt privat regi, och att vård bedrivs privat och FINANSIERAS offentligt är två helt olika saker. Och med din inställning så kan ju ingenting någonsin drivas i privat regi som någon gång har drivits i offentlig regi. Eftersom det, enligt dig, obevekligen leder till att "det är väl så det slutar med privatesering"..   

Jag antar att det inte är nån idé att fråga dig varför det alltid måste leda dithän, jag tror nämligen att du inte ens förstår själv vad du skrivit. Men tack för engagemanget.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang