Myglande verkstäder

Alfahane
13 november 2007 · 10 Inlägg

Hejsan, jag tror jag blivit lite lurad (snarare föregående ägare, var han som lämnade den där) av en verkstad som min bil varit inne på. På ett kvitto jag har byttes huvud- och slavcylinder samt att dem tätade kylaren som tydligen var läckage på, detta gjordes i Januari i år. Nu i somras åkte jag på att byta kylaren, förståeligt iofs eftersom en sådan lagning ofta inte håller länge (lagades med bars leak). Nu iaf så har jag fått problem med kopplingen, så nu är först slaven bytt, när inte det hjälpte så monterades huvudcylindern ner och den är, enligt verkstadsnubben (som verkar ha koll på läget) verkligen inte bytt de senaste året. Han säger även att slavcylindern är lika gammal som bilen. Hur ska man gå vidare med sånt här? Jag måste ju kunna kräva tillbaka pengar på jobbet som gjordes första gången eftersom det ska ju även vara någon slags garanti på reservdelar (1 år va?)

Lågt av föregående verkstad tycker jag, har dom kanske bara plockat ned huvudcylindern och satt i nya packningar och sen skrivit det som en ny cylinder? Men slaven då? Kan man plocka ner även den? det här låter skumt värre!

Så, alltså, hur går man vidare med sånt här? Kan jag kräva tillbaka pengar av den första verkstaden eftersom jag har kvitto på allt och det var ju bara 9 månader sen.

Mvh Fredd

v8rickard Gammelbilsnörd
13 november 2007 · 450 Inlägg

Du kan ju gå o prata med dem se vad de säger. troligtvis kommer de sparka bakut... Annars om man e lite osäker på en lömsk verksad skall man alltid begära att få tillbaks de gammla utbytta delarna. Då kan de ju inte blåsa en på samma sätt..

Alfahane
13 november 2007 · 10 Inlägg

v8rickard skrev:
Du kan ju gå o prata med dem se vad de säger. troligtvis kommer de sparka bakut... Annars om man e lite osäker på en lömsk verksad skall man alltid begära att få tillbaks de gammla utbytta delarna. Då kan de ju inte blåsa en på samma sätt..

Jo, jag ska ringa till dem så fort jag har kollat igenom kvittona en gång till (ligger hemma hos morsan). Jo, nu var det ju tyvärr inte jag som hade lämnat in den på verkstaden utan förra ägaren. Den är ju inlämnad på verkstad nu, dom ringde från verkstaden och sa de där om cylindrarna och tyckte de va väldigt konstigt (han har även sett kvittona). Det var i alla fall positivit att han blev skitsur på dom som gjort jobbet och jag skulle få delarna dom byter ut som "ska ha varit bytta i januari" så jag kan gå vidare med detta.

Kan man kanske få hjälp via KO? Har man inte garanti på ett år på reservdelar från MECA?

Mvh

henkebenke
13 november 2007 · 1 703 Inlägg

Som du nämnde så kanske de bara renoverade cylindrarna?

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Alfahane
13 november 2007 · 10 Inlägg

henkebenke skrev:
Som du nämnde så kanske de bara renoverade cylindrarna?

Men på kvittona jag har står det artikelnummer på cylindrarna och dom ska vara utbytta, står även de pris som en ny cylinder kostar. Är det inte mygel av dom att renovera dem och sen säga OCH ta betalt för att ha monterat in nya?

loftom
13 november 2007 · 192 Inlägg

Alfahane skrev:

henkebenke skrev:
Som du nämnde så kanske de bara renoverade cylindrarna?

Men på kvittona jag har står det artikelnummer på cylindrarna och dom ska vara utbytta, står även de pris som en ny cylinder kostar. Är det inte mygel av dom att renovera dem och sen säga OCH ta betalt för att ha monterat in nya?

säker på att det inte var utbytes prylar då,,,  samt att när dom "tätade" kylaren så lär dom ju bara ha hällt i tätnings shit ( kommer inte ihåg vad det heter),,,,,,

//// Tommie
Alfahane
13 november 2007 · 10 Inlägg

loftom skrev:

Alfahane skrev:

henkebenke skrev:
Som du nämnde så kanske de bara renoverade cylindrarna?

Men på kvittona jag har står det artikelnummer på cylindrarna och dom ska vara utbytta, står även de pris som en ny cylinder kostar. Är det inte mygel av dom att renovera dem och sen säga OCH ta betalt för att ha monterat in nya?

säker på att det inte var utbytes prylar då,,,  samt att när dom "tätade" kylaren så lär dom ju bara ha hällt i tätnings shit ( kommer inte ihåg vad det heter),,,,,,

Menar du utbytesprylar som begagnade delar lr? Tror dock inte man hittar en begagnad huvudcyilnder och slavcylinder till en 11 år gammal Alfa Romeo GTV, man hittar ju knappt originaldelar. Jo, som jag skrev tätade dom kylaren med barsleak. Men den är det ingen fara med, den fick jag på begagnatförsäkringen som jag tecknade genom blocket, tur de, hade kostat mig 9700 annars:)

blacken
13 november 2007 ·

Alfahane skrev:
Hejsan, jag tror jag blivit lite lurad (snarare föregående ägare, var han som lämnade den där) av en verkstad som min bil varit inne på. På ett kvitto jag har byttes huvud- och slavcylinder samt att dem tätade kylaren som tydligen var läckage på, detta gjordes i Januari i år. Nu i somras åkte jag på att byta kylaren, förståeligt iofs eftersom en sådan lagning ofta inte håller länge (lagades med bars leak). Nu iaf så har jag fått problem med kopplingen, så nu är först slaven bytt, när inte det hjälpte så monterades huvudcylindern ner och den är, enligt verkstadsnubben (som verkar ha koll på läget) verkligen inte bytt de senaste året. Han säger även att slavcylindern är lika gammal som bilen. Hur ska man gå vidare med sånt här? Jag måste ju kunna kräva tillbaka pengar på jobbet som gjordes första gången eftersom det ska ju även vara någon slags garanti på reservdelar (1 år va?)

Lågt av föregående verkstad tycker jag, har dom kanske bara plockat ned huvudcylindern och satt i nya packningar och sen skrivit det som en ny cylinder? Men slaven då? Kan man plocka ner även den? det här låter skumt värre!

Så, alltså, hur går man vidare med sånt här? Kan jag kräva tillbaka pengar av den första verkstaden eftersom jag har kvitto på allt och det var ju bara 9 månader sen.

Mvh Fredd

"Själv är alltid bästa dräng"

henkebenke
13 november 2007 · 1 703 Inlägg

Alfahane skrev:

henkebenke skrev:
Som du nämnde så kanske de bara renoverade cylindrarna?

Men på kvittona jag har står det artikelnummer på cylindrarna och dom ska vara utbytta, står även de pris som en ny cylinder kostar. Är det inte mygel av dom att renovera dem och sen säga OCH ta betalt för att ha monterat in nya?

Ja då låter det skumt.
Förra ägarn blev nog blåst.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
loftom
13 november 2007 · 192 Inlägg

Alfahane skrev:

loftom skrev:

Alfahane skrev:

Men på kvittona jag har står det artikelnummer på cylindrarna och dom ska vara utbytta, står även de pris som en ny cylinder kostar. Är det inte mygel av dom att renovera dem och sen säga OCH ta betalt för att ha monterat in nya?

säker på att det inte var utbytes prylar då,,,  samt att när dom "tätade" kylaren så lär dom ju bara ha hällt i tätnings shit ( kommer inte ihåg vad det heter),,,,,,

Menar du utbytesprylar som begagnade delar lr? Tror dock inte man hittar en begagnad huvudcyilnder och slavcylinder till en 11 år gammal Alfa Romeo GTV, man hittar ju knappt originaldelar. Jo, som jag skrev tätade dom kylaren med barsleak. Men den är det ingen fara med, den fick jag på begagnatförsäkringen som jag tecknade genom blocket, tur de, hade kostat mig 9700 annars:)

nä men utbytes prylar brukar ju som sagt kunna vara gamla renoverade saker,,

//// Tommie
Alfahane
13 november 2007 · 10 Inlägg

loftom skrev:

Alfahane skrev:

loftom skrev:

säker på att det inte var utbytes prylar då,,,  samt att när dom "tätade" kylaren så lär dom ju bara ha hällt i tätnings shit ( kommer inte ihåg vad det heter),,,,,,

Menar du utbytesprylar som begagnade delar lr? Tror dock inte man hittar en begagnad huvudcyilnder och slavcylinder till en 11 år gammal Alfa Romeo GTV, man hittar ju knappt originaldelar. Jo, som jag skrev tätade dom kylaren med barsleak. Men den är det ingen fara med, den fick jag på begagnatförsäkringen som jag tecknade genom blocket, tur de, hade kostat mig 9700 annars:)

nä men utbytes prylar brukar ju som sagt kunna vara gamla renoverade saker,,

Jamen är det inte jävligt fel att då på kvittot ha med artikelnummer på nya delar samt ha tagit betalt för dessa. För mig klassas detta som mygel!

Ckosworth Mr
13 november 2007 · 607 Inlägg

Alfahane skrev:

loftom skrev:

Alfahane skrev:

Menar du utbytesprylar som begagnade delar lr? Tror dock inte man hittar en begagnad huvudcyilnder och slavcylinder till en 11 år gammal Alfa Romeo GTV, man hittar ju knappt originaldelar. Jo, som jag skrev tätade dom kylaren med barsleak. Men den är det ingen fara med, den fick jag på begagnatförsäkringen som jag tecknade genom blocket, tur de, hade kostat mig 9700 annars:)

nä men utbytes prylar brukar ju som sagt kunna vara gamla renoverade saker,,

Jamen är det inte jävligt fel att då på kvittot ha med artikelnummer på nya delar samt ha tagit betalt för dessa. För mig klassas detta som mygel!

Utbytes delar säljs ju överallt, du lämnar in din gamla säg en servo pump och får ut en bättre begangad som är ny renoverad, har du inte kvar din gamla får du också betala en stomavgift, oftast betydligt billigare och prisvärdare än att köpa en ny.
Fast den borde ju ha hållt mer än i 9månader tycker man, så en raklamation kanske borde gå att utföra.

Lycka till.

Mvh Fredrik

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
13 november 2007 · 5 650 Inlägg

om de liksom va förra ägarn som blev blåst varfrö bry sig nu åtgärda felen och känn dig nöjd att de är ordentligt gjort istället

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
VictorW Medlem 34530
13 november 2007 · 908 Inlägg

Alfahane skrev:
Hejsan, jag tror jag blivit lite lurad (snarare föregående ägare, var han som lämnade den där) av en verkstad som min bil varit inne på. På ett kvitto jag har byttes huvud- och slavcylinder samt att dem tätade kylaren som tydligen var läckage på, detta gjordes i Januari i år. Nu i somras åkte jag på att byta kylaren, förståeligt iofs eftersom en sådan lagning ofta inte håller länge (lagades med bars leak). Nu iaf så har jag fått problem med kopplingen, så nu är först slaven bytt, när inte det hjälpte så monterades huvudcylindern ner och den är, enligt verkstadsnubben (som verkar ha koll på läget) verkligen inte bytt de senaste året. Han säger även att slavcylindern är lika gammal som bilen. Hur ska man gå vidare med sånt här? Jag måste ju kunna kräva tillbaka pengar på jobbet som gjordes första gången eftersom det ska ju även vara någon slags garanti på reservdelar (1 år va?)

Lågt av föregående verkstad tycker jag, har dom kanske bara plockat ned huvudcylindern och satt i nya packningar och sen skrivit det som en ny cylinder? Men slaven då? Kan man plocka ner även den? det här låter skumt värre!

Så, alltså, hur går man vidare med sånt här? Kan jag kräva tillbaka pengar av den första verkstaden eftersom jag har kvitto på allt och det var ju bara 9 månader sen.

Mvh Fredd

Du ska tveklöst reklamera, hoppas bara du har kvar den gamla huvudcylindern att visa upp.

Börja med att kontakta verkstaden som utförde jobbet och se vad du får för reaktion. Sedan är det bara att gå vidare, beroende på vad du får för svar från verksta'n.

Lycka till!
Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
Alfahane
13 november 2007 · 10 Inlägg

Men liksom, utbytesgrejer. Det borde ju framgå av kvittot om det är så, nu står det ju artikelnummer (samma som hos MECA). Då borde det inte väl inte vara en utbytesvara. Vet inte om jag sagt det men den verkstaden jag har bilen inne på nu, säger att det ser ut som huvudcylindern till kopplingen bara blivit renoverad, alltså utbytta packningar. Är det inte då fel att ta betalt för en ny huvudcylinder och skriva att man satt dit en ny?

Ne, imorrn blir det till att ringa motormännen, verkstaden som gjorde skiten och kanske KO. Är det någon som har erfarenhet från liknande fall?

Var någon som sa att jag bara ska glömma och bli glad av att det nu sätts i nya delar. Men varför bara förbi se sånt här, kanske är du som råkar ut för det nästa gång. Inget kul. Kankse låter girigt och snålt men rätt ska vara rätt!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang